چگونه بهتر بخوابیم؟ چگونه خواب بهتری را تجربه کنیم؟

در مقاله قبل توضیح دادیم که بی‌خوابی چیست و چگونه می‌توانیم بی‌خوابی را درمان کنیم. در این مقاله می‌خواهم در رابطه با بهتر خوابیدن صحبت کنم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به تخت‌خواب می‌روید و مشکل بی‌خوابی ندارید اما شب‌ها به‌راحتی نمی‌خوابید و خواب راحتی ندارید. شاید صبح هنگامی که بیدار می‌شوید همچنان خسته هستید و ترجیح می‌دهید که بیشتر استراحت کنید. گاهی با خود فکر می‌کنید که با وجود استراحت کافی اما بازهم خسته هستم. بسیاری از اوقات نمی‌دانیم که چه رفتارهایی در طول شبانه روز انجام داده‌ایم که شب به خوبی نخوابیده ایم. با تمام این حرف‌ها ما می‌توانیم مغز خود را عادت دهیم که شب‌ها بهتر بخوابیم و خواب بهتری را تجربه کنیم.

خواب

اگر شب‌ها به خوبی نخوابیم آیا تاثیری بر زندگی ما دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر یک شب نخوابند مشکلی نخواهد بود و شب بعد مدت زمان بیشتری می‌خوابند و خواب کم خود را جبران می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که خوب خوابیدن در یک شب، نمی‌تواند شب‌هایی را که به خوبی نخوابیده‌ایم جبران کند. شب‌هایی که به‌خوبی نمی‌خوابیم تاثیرات منفی باقی می‌گذارند و این اثرات به راحتی جبران نمی‌شوند.

تاثیرات بد خوابیدن و خواب خوب نداشتن

زمانی که به خوبی نخوابیده باشید، فردای بهتری را نیز تجربه نخواهیم کرد. صبح با بی‌انگیزگی از خواب بیدار می‌شویم و بازدهی و عملکردتان در محیط کار، تحصیل و یا انجام کارهای روزانه کاهش می‌یابد. به‌مرور خلاقیت شما کاهش می‌یابد و نمی‌توانید تصمیم‌های سازنده‌ای در زندگی خود بگیرید.

افرادی که به خوبی نمی خوابند نمی‌توانند تشخیص دهند که عملکردشان چگونه است و آیا مشکلی در عملکردشان وجود دارد و یا نه. خیلی از ما بیدار هستیم ولی نمی‌دانیم بیداری واقعی چیست. بیداری واقعی زمانی است که به تمام رفتار و کارهای خود آگاه هستیم؛ اما  خوب نخوابیدن این هوشیاری را از انسان می‌گیرد.

بهبود در روند خوابیدن به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. وقتی که خوب بخوابید می‌توانید دنیا را با دید بهتری ببینید. حال می‌خواهیم بدانیم که  چگونه می‌توانیم بهتر بخوابیم و یا خواب بهتری را تجربه کنیم.

چگونه بهتر بخوابیم؟

مردم اغلب می‌پرسند که چگونه بهتر بخوابیم و وقتی به آنها پیشنهادهایی برای بهتر خوابیدن داده می‌شود؛ آن‌ها را به‌کار نمی‌برند. سوال من این است که اگر واقعاً می‌خواهیم بهتر بخوابیم پس چرا هیچ تلاشی برای بهتر خوابیدن انجام نمی‌دهیم؟ چرا دنبال راه‌حل سریع و فوری می‌گردیم و به‌جای یافتن پاسخ و اجرا کردن آن از قرص‌های آرامبخش استفاده می‌کنیم؟ آیا استفاده از قرص‌های آرام‌بخش به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید؟

تمام مشکلات انسان‌ها از نحوه زندگی آن‌ها ناشی می‌شود و برای خواب خوب داشتن باید بخواهیم که بهتر بخوابیم و تمام تلاش خود را برای داشتن خواب بهتر انجام دهیم. در این مقاله من چند راه حل ساده معرفی می‌کنم اما شما باید این راه‌حل‌ها را به‌کار بگیرید. آن‌ها را در زندگی خود پیاده سازی کنید و تاثیرات آن را در زندگی خود ببینید. شاید فکر کنید که این راه‌حل‌ها خیلی ساده است و خودم هم این‌ها را از قبل می‌دانستم ولی باید به شما بگویم که اگر این راهکارها را می‌دانستید و اجرا می‌کردید اکنون نگران خواب خود نبودید و شب‌ها به راحتی می‌خوابید. برای یافتن چند راهکار ساده و کاربردی با من همراه باشید.

راهکارهایی جهت خواب بهتر داشتن

آیا شب‌ها قبل از خواب از موبایل، کامپیوتر، تبلت استفاده می‌کنید؟ بیشتر ما شب‌ها قبل از خواب و یا حتی در رخت‌خواب از موبایل و یا تبلت جهت چک کردن برنامه کاری روز بعد، خواندن ایمیل‌ها و یا چک کردن شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنیم. اما آیا استفاده از تلفن همراه قبل از خواب در روند خواب ما تاثیرگذار است؟

تحقیقات نشان داده که استفاده از تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی در روند خواب اختلال ایجاد می‌کند. افرادی که قبل از خوابیذن مدت زیادی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند خواب خوبی را تجربه نمی‌کنند و صبح روز بعد خسته هستند و کارآیی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

من معمولاً شب‌ها عادت داشتم که تا دیر موقع کارکنم. همیشه برایم سوال بود که چرا وقتی اینقدر خسته هستم و تا دیر موقع کار کرده‌ام اما به‌راحتی نمی‌خوابم و صبح‌ها خسته هستم. به‌مرور متوجه شدم که نباید تا دیر موقع از لپ‌تاپ استفاده کنم و اگر تا دیر موقع کار می‌کردم به سرعت به رخت‌خواب نمی‌رفتم زیرا میدانستم به خوبی نخواهم خوابید. 

هنگامی که تا دیر موقع از تلفن همراه، تلویزیون و یا دیگر وسایل استفاده می‌کنیم مغز ما همچنان درگیر مسائل و مشکلات کاری، ماجراهای روزانه، فیلمی که دیده‌ایم و یا کاری که انجام داده‌ایم باقی می‌ماند و نمی‌تواند برای خواب بهتر آرامش پیدا کند. در نتیجه مغز شما تا صبح همچنان درگیر باقی می‌ماند و خواب خوبی را تجربه نخواهید کرد.

همچنین هنگام استفاده از این وسایل، نور آبی ساطع شده در روند خوابیدن اختلال ایجاد می‌کند. هورمون ملاتونین که به تنظیم ساعت خواب و بیداری کمک می‌کند به درستی ترشح نمی‌شود و شما خواب خوبی را تجربه نخواهید کرد.

بنابراین برای این‌که بهتر بخوابید ۱ تا ۲ ساعت قبل از خوابیدن از تلفن همراه و یا تلویزیون استفاده نکنید. می‌توانید تمام این کارها را در روز و پس از بیداری انجام دهید. با این یک راهکار ساده خواب بسیار راحت‌تری را تجربه می‌کنید.

در مقالات بعدی در مورد راهکارهایی دیگری صحبت می‌کنیم.

 

 

3 نظرات
  1. پروين شيربيشه می گوید

    سلام خانم حميدي عزيز
    سپاس از مقاله مفيد شما

  2. محدثه محمدی می گوید

    ممنون از مقاله خوبتون
    موفق باشيد

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام خانم محمدی عزیز ممنون که استقبال کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.