دومین عامل ایجاد کمبود تمرکز

دومین عامل ایجاد کمبود تمرکز

در مقاله عوامل عدم تمرکز کافی در رابطه با دو عاملی که سبب کاهش تمرکز روزانه در زندگی ما می‌شود صحبت کردیم. یکی از این عوامل استفاده نکردن از عضله تمرکز و توجه است که برای حل این مشکل راهکارهایی ارائه شد. در این مقاله به بررسی دومین عامل ایجاد کمبود تمرکز که همان تمرکز منفی بر مسائل است صحبت می‌کنیم.

تمرکز منفی چیست؟

اگر یک روز خوب را شروع کرده باشید و تا انتهای روز اوضاع کاملاً بر وفق مرادتان باشد، چه احساسی دارید؟
خوب بدون شک احساس بسیار خوبی دارید. روزتان را به‌خوبی سپری کرده‌اید و اوضاع همان‌گونه که می‌خواستید سپری شده است.
حال بیایید روزی را تصور کنید که اوضاع به‌خوبی پیش رفته است، به تمام کارهای موردنظرتان رسیدگی کرده‌اید و به خاطر تلاش فراوانتان در محل کار از شما تقدیر شده است. اما آخر شب یکی از همکاران به شما تلفن می‌کند و شما را فردی خودخواه می‌نامد. حال چه احساسی دارید؟

آیا احساس مثبت کل روز همچنان در وجودتان وجود دارد و یا به خاطر گفته‌ی یک همکار که اصلاً دلیل صحبت‌هایش را هم نمی‌دانید، احساس بسیار منفی و بدی دارید؟
اکثر افراد در چنین حالتی احساس بسیار بدی خواهند داشت، زیرا تمرکز عمده انسان بر مسائل منفی است. یک ماه شادی و احساس خوب به‌راحتی با یک کلمه منفی خراب می‌شود و حال‌وروز ما را در وضعیت بدی قرار می‌دهد. به این اصل تمرکز منفی گفته می‌شود. به عبارتی تمرکز منفی، بها دادن، مهم‌شمردن و تمرکز کردن بر مسائل منفی است. بااینکه می‌دانیم احساسات مثبت و شاد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، اما بازهم در برخورد با اتفاقات روزانه به احساسات منفی و مخرب اهمیت بیشتری می‌دهیم.

نقش تمرکز منفی در کمبود تمرکز

ازآنجاکه ما روزانه درگیر تمرکز بر امور منفی هستیم کوچک‌ترین موضوعی کنترل ما را به دست می‌گیرد. یک اتفاق کوچک و ناخوشایند ما در شروع روز سبب می‌شود که کل روز فکرمان درگیری باشد و نتوانیم بر هیچ کاری به‌صورت کامل تمرکز کنیم.

تصور کنید که صبح از خواب بیدار می‌شوید و یادتان می‌آید که امروز عصر به تولد دعوت‌شده‌اید. و یا شب مهمان‌های مهمی دارید ک از دیدنشان خیلی خوشحال خواهید شد. درهرصورت تا به یاد برنامه شب می‌افتید احساس بسیار خوبی پیدا می‌کنید و تصمیم می‌گیرید هرچه سریع‌تر به محل کار بروید. شما می‌خواهید کارهایتان را سریع‌تر انجام دهید تا بتوانید خود را برای شب آماده کنید. در همین حال که با شادی از خانه بیرون می‌روید، در ترافیک شدیدی گرفتار می‌شوید. اعصابتان به هم می‌ریزد. شاید بدوبیراه هم به افرادی که بد رانندگی می‌کنند بگویید و در کل حس بدی پیدا می‌کنید.
وقتی به محل کارتان می‌رسید باید در جلسه‌ای شرکت کنید ولی نمی‌توانید به‌درستی تمرکز کنید و حالتان بد است. هرچه سعی می‌کنید در جلسه نظرتان را بگویید نمی‌توانید به‌خوبی آن را انجام دهید زیرا تمرکز کافی را ندارید.

اگر بخواهید کتاب بخوانید نمی‌توانید تمرکز کنید و با کمبود تمرکز روبه‌رو می‌شوید. هرچه تلاش می‌کنید که بیشتر تمرکز کنید، فکرتان بیشتر درگیر افکار متفاوت می‌شود.


در اینجاست که می‌گویید من نمی‌توانم بر هیچ کاری تمرکز کنم و با مشکل کمبود تمرکز روبه‌رو هستم.

مشکل اصلی شما کمبود تمرکز نیست بلکه تمرکز بیش‌ازحد بر امور و اتفاقات منفی است. یک مشکل منفی هرچند کوچک ممکن است کل تمرکز موردنیاز شما در طول روز را از بین ببرد. شاید این اتفاق در یک روز مشکل آن‌چنان بزرگی به‌حساب نیاید، اما عمده مشکل ما تکرار و تکرار این اتفاقات کوچک در روزهای مختلف است.

علت کاهش تمرکز هنگام تمرکز منفی بر مسائل

وقتی موضوعی شما را ناراحت می‌کند به‌صورت ناخودآگاه قسمتی از مغز که مربوط به امور منفی، ناراحتی‌های گذشته، غم و غصه است فعال می‌شود. بنابراین زمانی که می‌خواهید کتاب بخوانید خاطرات تلخ گذشته برایتان زنده می‌شود. ممکن است به یاد فردی بیفتید که چند ماه پیش شما را ناراحت کرده است. حتی گاهی اوقات نشخوارهای فکری کنترل شما را به دست می‌گیرد. تمام مدت فکرتان درگیر افکار منفی و ناراحت‌کننده می‌شود. شما نمی‌توانید بر هیچ کاری به‌صورت کامل تمرکز کنید، زیرا مدار مربوط به نشخوارهای فکری در مغز شما در حال فعالیت است.

در مقاله افزایش تمرکز و کنترل ذهن، در مورد رابطه تمرکز و نشخوارهای فکری صبحت کردیم.
واقعیت این است که چون مدار مربوط به ناراحتی در مغز شما فعال شده است، نشخوارهای فکری کنترل شما را در دست می‌گیرند و درنتیجه تمرکز شما در تمام کارها کاهش می‌یابد.
در مقاله بعدی در مورد راهکارهای مقابله با تمرکز منفی صحبت خواهیم کرد.

1 نظر
  1. داریوش می گوید

    سلام خانم حمیدی
    توی این عکسهایی ک گزاشتید. دختر مو مشکی میزاشتید خوشگلتر بود.
    مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.