روش‌های بهبود تمرکز| دستیابی به تمرکز بالا در میان عوامل ایجاد کننده حواس‌پرتی

حتماً تا به حال برایتان پیش آمده است که نیاز به تمرکز بالا داشته‌اید و هرچه قدر تلاش کردید نتوانستید بر کارتان متمرکز شوید. با وجود اراده قوی و مصمم بودن در انجام کار، مغزتان با شما یاری نمی‌کند و شما نمی‌توانید برای بهبود تمرکز خود کاری کنید. همه ما چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم. در این مقاله که برداشتی از مقاله Improve Your Concentration می‌باشد روش‌های بهبود تمرکز و کاهش عوامل ایجاد کننده حواس‌پرتی را با هم بررسی می‌کنیم.

محیط

محیط کار و یا محیطی که در آن قصد انجام کاری را دارید، نقش مهمی در بهبود تمرکز شما ایفا می‌کند.

مطمئن شوید که احساس راحتی می‌کنید:

مطمئن شوید که ارتفاع میز و صندلی مناسب شماست و شما را اذیت نمی‌کند. اگر ارتفاع آنها مناسب شما نباشد، شما سریع خسته می‌شوید و مجبور هستید که از ادامه دادن کار خود دست بردارید.

متوقف کردن عوامل حواس‌پرتی:

شما می‌توانید با پخش آهنگ‌های آرامش‌بخش به بهبود تمرکز خود کمک کنید. آهنگ‌هایی بی‌کلام که به شما احساس آرامش می‌دهد و باعث افزایش تمرکز شما می‌شود. با پخش چنین آهنگ‌هایی شما دیگر صدای عوامل مزاحم را نمی‌شنوید و تمرکز بهتری پیدا می‌کنید.

مواد غذایی

در ادامه چند نکته در رابطه با تاثیر مواد غذایی بر تمرکز بررسی می‌شود:

مواد غذایی بهبود دهنده تمرکز

نوشیدن آب:

بسیاری از ما هنگامی که غرق کار می‌شویم نوشیدن آب را فراموش می‌کنیم. در نتیجه کم آبی باعث ایجاد خستگی و از دست دادن تمرکز خواهد شد. هنگامی که به اندازه کافی به مغزتان مواد مایع نرسد، نمی‌تواند عملکرد بالایی داشته باشد. وجود آب کافی در بدن سبب افزایش تمرکز و بهبود تمرکز خواهد شد.

خوردن صبحانه:

روزتان را با خوردن یک صبحانه سالم شروع کنید. متمرکز شدن هنگام گرسنگی بسیار سخت است. همچنین می‌توانید در طی روز با خوردن مواد سالم به بهبود تمرکز خود کمک کنید. میوه، سبزیجات و غلات گزینه‌های خوبی به‌شمار می‌روند.
برخیزید و در اطراف حرکت کنید:
آیا در طی روز راه می‌روید؟ اکثر مردم در طی روز به اندازه کافی راه نمی‌روند. تحقیقات نشان داده است که قدم زدن به صورت مرتب در طی روز به بهبود تمرکز کمک می ‌کند.

طرز فکر

امروزه حواس‌پرتی و کاهش بهروری بسیار معمول شده است به‌طوری که پزشکان آن را نقص توجه می‌نامند. با رعایت نکات زیر می‌توانید ذهن خود را متمرکز تر کنید.

زمانی را برای رسیدگی به نگرانی‌ها در نظر بگیرید:

بسیاری از ما نمی‌توانیم به خوبی تمرکز کنیم زیرا نگران دیگر مسائل هستیم. ممکن است نگران زمان پایان پروژه‌ای باشیم که هنوز آن را شروع نکرده‌ایم، یک همکار جدید که باعث ایجاد مشکل شده است، یا حجم کار باقی مانده و یا مشکلات فرزندان، زندگی و دیگر نگرانی‌ها. اگر متوجه شدید که ذهن شما با چنین نگرانی‌ها درگیر است، آن ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید. لازم نیست این نگرانی‌ها را درون ذهن‌تان حمل کنید. سپس وقت مناسبی را برای رسیدگی به آنها در نظر بگیرید.

در لحظه به یک موضوع تمرکز کنید:

اگر در حین کار ۱۵ تا ۳۰ را صرف چک کردن پیام‌ها و یا ایمیل‌های خود کنید، تمرکز بر روی کار برای شما بسیار سخت خواهد بود. محققان معتقد هستند که برقراری دوباره تمرکز پس از چنین عوامل حواس‌پرتی حدود ۱۵ دقیقه زمان خواهد برد.

پس از انجام کارهایی با تمرکز بالا، کارهایی که نیاز به تمرکز کمتری دارند انجام دهید:

این کار پس از تمرکز سخت به مغزتان استراحت میدهد. برای مثال اگر مدت زمان زیادی در حال مطالعه درسی بودید که به تمرکز بالایی نیاز داشت، حدود ۱۵ دقیقه را به برنامه‌ریزی درسی و یا کاری که نیاز به تمرکز کمتری دارد اختصاص دهید و سپس دوباره به مطالعه بپردازید.

اولویت بندی:

وجود کارهای متفاوت سبب حواس‌پرتی می‌شود و گاهی موجب می‌شود کارها به تعویق بیفتد. شما ممکن است به سرعت از یک کار به کار دیگر بپرید و با این‌که فکر می‌کنید کار زیادی انجام داده‌اید، در عمل کار زیادی نکرده‌اید. اگر مطمئن نیستید کدام کار را اول انجام دهید، ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و برنامه روزانه‌تان را الویت بندی کنید.

نکاتی برای بهبود تمرکز:

• استراحت کوتاه مدت کنید: شما می‌توانید توانایی بالا در تمرکز داشته باشید اما باز هم نیاز به استراحت دارید. مغز ما می‌تواند به مدت ۸ ساعت برای انجام کاری به‌شدت متمرکز شود. با این حال بهتر است که کارتان را به زمان‌های ۱ ساعته تقسیم کنید و بین آن به مدت ۵-۱۰ دقیقه استراحت کنید. این استراحت به مغز شما اجازه میدهد که بهتر تمرکز کند.

• کارهای سخت را زمانی که هوشیار تر هستید انجام دهید

• به خودتان پاداش دهید: برای مثال به خودتان وعده دهید که اگر به مدت ۴۵ دقیقه بر روی کار متمرکز شدید، می‌توانید استراحتی کنید و یک بستنی بخورید. پاداش‌های کوچک محرک‌های بزرگی هستند.

• تلفن همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید: شنیدن صدای پیام و یا ایمیل سبب از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. هر چند دقیقه‌ای که شما صدای پیامی را می‌شنوید به گوشی همراهتان نگاه می‌کنید و کارتان را متوقف می‌کنید. شما می‌توانید آن را در حالت بی‌صدا قرار دهید و پس از اتمام هر ساعت کاری به آن سر بزنید.

3 نظرات
  1. مسعود زارعی می گوید

    حواس‌پرتی و عدم تمرکز خیلی زمان را هدر می‌دهد. اگر بتوانیم با راهکارهای ساده و موثر شما به تمرکز برسیم خیلی بهره‌وری از زمان افزایش می‌یابد.
    ممنون از مقاله‌ی خوبتان!

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم جناب زارعی امیدوارم مفید بوده باشد.

  2. کیمیا می گوید

    مرسی.
    خوب بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.