عوامل عدم تمرکز

عوامل عدم تمرکز

عدم تمرکز یکی از مشکلات فراگیری است که افراد زیادی با آن روبه رو هستند. هنگام انجام کارهای روزانه تمرکز کافی نداریم. به درستی نمی‌توانیم فکر خود را برای مطالعه متمرکز کنیم. گاهی اوقات مسیرها را اشتباهی می‌رویم و وقتی متوجه میشویم که فکرمان درگیر مسائل دیگری بوده است. در این مقاله به دو علت کمبود تمرکز اشاره می‌کنیم.

دو عامل مهم در ایجاد کمبود تمرکز

۱- استفاده نکردن از عضله تمرکز و توجه

۲- تمرکز منفی

استفاده نکردن از عضله تمرکز و توجه

تمرکز و توجه همانند یک عضله ذهنی هستند. شما اگر از عضلات دست و پایتان استفاده نکنید به مرور آن‌ها را از دست می‌دهید. در رابطه به تمرکز و توجه نیز همین موضوع صادق است. دنیای دیجیتالی و پیچیده ما سبب می‌شود که از این عضله ذهنی به ندرت استفاده شود. امروزه زمان زیادی صرف شبکه‌های اجتماعی، اخبار و وب گردی می‌شود. از این‌رو مردم به کارهایی رو آورده‌اند که نیاز به تمرکز کمی دارد. بسیاری از عادت‌های روزانه ما اصلاً نیاز به تمرکز خاصی ندارد و به همین دلیل هنگامی که نیاز به عضله تمرکز پیدا می‌کنیم، آن را فاقد توانایی لازم می‌بینیم. ما در طول سال به‌ندرت از این عضله استفاده می‌کنیم و موقع نیاز توقع داریم که همچنان قوی و پرقدرت در خدمت ما باشد.

بسیاری مردم از عدم تمرکز کافی صحبت می‌کنند ولی به‌نظرتان چند درصد از آن‌ها در جهت بهبود تمرکز خود و یا قوی ساختن این عضله دست به کار می‌شوند؟

قوی ساختن عضله تمرکز برای بهبود عدم تمرکزبهانه های بهبود تمرکز

متاسفانه اکثر مردم در مورد مشکل عدم تمرکز صحبت می‌کنند ولی اگر به آن‌ها گفته شود که روزی ۱۰ دقیقه برای خود وقت بگذارید و این عضله را ورزیده کنید شاید از انجام این کار طفره بروند.
بنابراین اولین دلیل عدم تمرکز و یا کمبود تمرکز استفاده نکردن از آن است. پس لازم است که روزانه ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و تمرینات بهبود تمرکز را انجام دهید. بیایید با هم بهانه‌های انجام ندادن را با هم بررسی کنیم.

۱- هر بار که می‌خواهم بر موضوعی تمرکز کنم، فکرم منحرف می‌شود.
– دوست عزیزم این موضوع بسیار طبیعی است و برای موفقیت در هر کاری باید بارها و بارها آن را انجام داد.

۲- من کلاً نمی‌توانم تمرکز خوبی داشته باشم.
– در زندگی ما دقیقا همان اتفاقی می‌افتد که ما تصور می‌کنیم. اگر تصور می‌کنید که نمی‌توانید پس مطمئن باشید که مغز شما توانایی لازم برای تمرکز بر موضوعی را پیدا نخواهد کرد. پس بیایید با دیدی مثبت به ذهن و مغز خودمان نگاه کنیم. شما هم می‌توانید تمرکز خوبی داشته باشید به شرطی که به مغز خودتان ایمان بیاورید و آن را باور کنید.

۳- نمی‌توانم افکارم را کنترل کنم.
– این مشکل نیز به‌دلیل ضعیف بودن عضله تمرکز و توجه است. با قوی ساختن آن این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

تمرین برای بهبود عدم تمرکز

تمام توجه خود را بر موضوعی همانند شمع، سنگ، تنفس خودتان متمرکز کنید. شما می‌توانید بر هر جسمی به صورت دلخواه نگاه کنید و تمام توجه‌تان درگیر آن جسم باشد. تا این‌جا تلاش شما قابل ستایش است. مرحله بعدی این است که به محض آگاه شدن از منحرف شدن ذهن‌تان دوباره تمام تمرکز و توجه خود را به جسم برگردانید. دوباره ممکن است که ذهن‌تان پس از گذشت مدت زمانی منحرف شود. هیچ مشکلی وجود ندارد. فقط دوباره به موضوع مورد نظر برگردید. این کار را بارها و بارها تکرار کنید تا عضله تمرکز و توجه‌تان تقویت شود. شما ممکن است در ۱۰ دقیقه مجبور شوید که ۱۰۰ بار ذهن‌تان را بر روی جسم مورد نظر متمرکز کنید و دوباره فکرتان منحرف شود. هیچ اشکالی ندارد. عضله تمرکز مغزتان در حال تقویت است و شما باید به آن زمان دهید تا بهبود پیدا کنید.

مورد بعدی که سبب عدم تمرکز کافی در زندگی روزانه می‌شود، تمرکز بر روی موضوعات منفی است. موضوعی که امروزه همه با آن درگیر هستند و گاهی یک موضوع منفی کوچک در صبح، کل روز یک نفر را خراب می‌کند. در مقاله بعد در مورد این موضوع صحبت خواهم کرد.

4 نظرات
  1. majid می گوید

    بعد از ده دقیقه تمرکز روی تنفس احساس ارام شدن افکار را دارم. ایا این زمان بهترین زمان برای فکر کردن به راه های بهتر و ابتکار عمل نیست؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام مجید عزیز
      بله کاملاً درست است. وقتی ذهن تان آرام است و آرامش بیشتری دارید بهتر می توانید فکر کنید و خلاق تر هستید.
      شاد باشید…

  2. رضا می گوید

    سلام من تمرکزخوبی دارم ولی استرس باعث به هم خوردنش میسه بایدچکارکنم؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام رضا عزیز

      پیشنهاد می کنم مدیریت استرس را یاد بگیری. در حال حاضر چنین دوره ای در مجموعه ما موجود نیست پیشنهاد می کنم از کمک یک مشاور استفاده کنی تا بتوانی سطح استرس خود را کنترل کنی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.