چگونه افکار خود را کنترل کنیم ؟

چگونه افکار خود را کنترل کنیم ؟

چگونه افکار خود را کنترل کنیم تا بتوانیم به تمرکز بالاتری در کارهایمان برسیم، زندگی بهتری داشته باشیم، از آزار افکار مزاحم در امان باشیم و بتوانیم آزادانه و به انتخاب خود افکارمان را کنترل کنیم.

در بسیاری اوقات، افکار ما همانند چشمه جوشان می‌جوشد با این تفاوت که به‌جای زیبایی و حس خوب، احساسات منفی و گاهی ناامیدکننده برای ما به ارمغان می‌آورد.

تاکنون بارها این جمله را شنیده‌ام که چگونه افکار خود را کنترل کنیم ؟ چگونه به طوطی ذهنم اجازه ندهم تا برای من تصمیم بگیرد تا بتوانم حس رضایت بیشتری داشته باشم.

فکر کردن و یا رشته افکار به‌صورت کلی هدیه گران‌قدری که در اختیار ما قرارگرفته است اما بسیاری از ما نمی‌دانیم و یا شاید یاد نگرفته‌ایم که چگونه از آن استفاده کنیم.

اکثر ما از قدرت فکر و ذهن خود در جهتی ناسالم استفاده می‌کنیم و استفاده صحیح از آن موفقیت و دستیابی به خواسته‌ها را برای ما امکان‌پذیر می‌سازد.

کنترل فکر

ما نیاز داریم تا رشته افکار خود را کنترل کنیم. گاهی اوقات نگرانی‌ها و دغدغه‌های خیلی ساده‌ برای ما یک فکر بزرگ به‌حساب می‌آید و نمی‌دانیم که با آن‌ها چگونه باید برخورد کنیم.

موضوعی که در این مقاله می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم این است که به افکار و دغدغه‌های خود قبل از اینکه بزرگ شوند و از کنترلتان خارج شوند رسیدگی کنید.

مهم‌ترین کار و یا شاید قدرتمندترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم برنامه‌ریزی است.

برنامه‌ریزی برای خواسته‌ها، اولویت‌بندی کردن هرکدام و سپس بررسی و رسیدگی به آن.

این موضوع آن‌قدر ساده است و آن‌قدر نامش را شنیده‌ایم که فکر می‌کنیم آن را می‌دانیم. ممکن است پیش خودتان بگویید این مقاله و این راهکار هم فایده‌ای ندارد من به یک راهکار جدی‌تر و کلی‌تر نیاز دارم. موضوع مهم این است که اکثر ما دانش برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کردن را به دست آورده‌ایم اما مهارت استفاده از آن را نمی‌دانیم.

برنامه‌ریزی

وقتی با مسئله‌ای روبه‌رو هستید از آن فرار نکنید. ما یاد گرفته‌ایم که صورت‌مسئله را پاک‌کنیم و احساس می‌کنیم که با پاک شدن صورت‌مسئله، مسئله نیز از بین می‌رود. بنابراین در ابتدا مسئله خود را بررسی کنید و برای آن راهکار پیدا کنید. یادگیری روش‌های حل مسئله می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
پس‌ازاینکه مسئله شما شفاف شد نوبت به برنامه‌ریزی برای آن می‌رسد.

برنامه‌ریزی ازاین‌جهت مهم است که ما تنها یک دغدغه، نگرانی و یا حتی یک مسئله در زندگی خود نداریم و ممکن است روزانه با مسائل متفاوتی روبه‌رو باشیم. ازاین‌رو برنامه‌ریزی به ذهن و افکار شما نظم می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید به هر موضوعی رسیدگی کنید و به ذهن خود اجازه ندهید که دچار پریشانی و حواس‌پرتی شود.

برنامه‌ریزی چگونه به مدیریت فکر کمک می‌کند؟

سؤال چگونه افکار خود را کنترل کنیم پاسخ‌های متفاوتی دارد و یکی از قدرتمندترین پاسخ‌هایی که می‌توان به آن داد برنامه‌ریزی کردن است.

برنامه‌ریزی در هر کاری، هر مسئله و حتی هر نگرانی به شما کمک می‌کند تا ماهیت مسئله و خواسته خود را بهتر درک کنید و بتوانید برای آن راه‌حل مناسب پیدا کنید.

یکی از مشکلاتی که ما اغلب با آن مواجه هستیم رشته افکاری هستند که به دلیل رها شدن و مشخص نبودن راهکارهای آن در ذهن ما بزرگ‌شده‌اند. وقتی با یک مسئله و یا دغدغه روبه‌رو هستیم معمولاً از روش زیر برای برخورد با آن استفاده می‌کنیم.

۱- بی‌تفاوتی نسبت به آن و گاهی پاک کردن صورت‌مسئله
۲- پیدا نکردن راهکار مناسب برای حل آن
۳- گذر زمان و اضافه شدن فاکتور زمان به مسئله
۴- عدم برنامه‌ریزی صحیح
۵- اضافه شدن نگرانی به دلیل فشار زمانی
۶- به وجود آمدن احساس سردرگمی
۷- احساس ناامیدی
۸- تولید رشته افکار منفی و غیرقابل‌کنترل
۹- گرفتار شدن در حلقه فکر- احساس نگرانی – فکر
۱۰- تمرکز پایین، مشکل در مدیریت و کنترل ذهن و تولید افکار مزاحم

 

افکار مزاحم چیست؟

برای شناخت بیشتر افکار مزاحم اجازه دهید ۱۰ مورد بالا را در یک مثال بررسی کنیم.

من با یک مثال بسیار ساده که همه‌روزه در زندگی هر فردی ممکن است رخ دهد شروع می‌کنم. با این مثال افکار مزاحم را بهتر می‌شناسیم و متوجه خواهیم شد که چگونه افکار خود را کنترل کنیم

تعویض یک لامپ در منزل

این موضوع بسیار ساده است. احتمالاً الآن در ذهن خود چنین فکری کردید.

باید به شما بگویم که این موضوع همان‌قدر که ساده است همان‌قدر انجام آن نیز مشکل است. بارها در جلسات کوچینگ از مراجعین شنیده‌ام که من فرصت نصب یک لامپ در منزلم را ندارم و این موضوع فکر آن‌ها را درگیر می‌کند.

وقتی فردی باید یک لامپ در خانه‌اش نصب کند و به‌جای انجام آن و یا برنامه‌ریزی کردن برای نصب آن، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد این موضوع در گوشه‌ای از ذهنش باقی می‌ماند. یک کار مهم و عقب‌افتاده و نارضایتی دیگر اعضای خانواده. همین موضوع بسیار ساده باگذشت زمان به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود. اگر یک ماه از این موضوع بگذرد احتمالاً مسائل ساده دیگری نیز به این دغدغه اضافه می‌شوند. کارهای عقب‌افتاده، مسائل فرزندان، پدر و مادر، مسائل کاری، ارتباطات خانوادگی و …

چگونه افکارم را کنترل کنم؟درنتیجه تعویض لامپ که موضوع بسیار ساده‌ای بود اکنون یک هیولا بزرگ در ذهن ماست و تا یادمان به آن می‌افتد نگران می‌شویم، تمرکزمان از بین می‌رود و همین موضوع رشته افکار منفی و مخرب بعدی را نیز تولید می‌کند.

بنابراین تا دیر نشده و کنترل افکارتان سخت نشده است برای تعویض لامپ‌ها اقدام کنید و انجام آن را به فردا موکول نکنید. برنامه ریزی فقط به ۱۰ دقیقه و یا حتی کمتر زمان نیاز دارد. پس با برنامه‌ریزی درست و اولویت‌بندی کردن آن‌ها ذهن خود را مدیریت می‌کنیم.

اصول برنامه‌ریزی

با رعایت کردن اصول زیر و برنامه ریزی صحیح و تعهد به برنامه ها و اهداف خود یاد می گیریم که چگونه افکار خود را کنترل کنیم.

۱- تمام دغدغه‌های خود را یادداشت کنید. (حتی کوچک‌ترین موضوع و یا کم‌اهمیت‌ترین موضوع را نیز یادداشت کنید. بار فکری موضوعات کوچک نیز با گذر زمان همانند دیگر موضوعات ما را پریشان خواهد کرد.)

۲- آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. (از یک تا ۱۰ به هرکدام از آن‌ها امتیاز دهید. )

۳- گول کارهای غیر مهم و غیرضروری را نخورید. (کارهایی که انجام آن ضرورتی ندارد و نتیجه آن در زندگی شما هیچ تأثیری ندارد. مانند تماشای تلویزیون، جست‌وجو در اینترنت، چک کردن شبکه‌های مجازی)

۴- کارهای مهم و غیرضروری را فراموش نکنید.(کارهایی که اگر الآن آن را انجام ندهید مشکلی پیش نمی‌آید ولی مهم هستند. مثل کتاب خواندن، اختصاص دادن زمان به همسر و فرزندان، یادگیری و … اولویت انجام چنین کارهایی خیلی بالا هستند )

۵- مشخص کنید که چه‌کاری را در چه زمانی انجام می‌دهید.( فراموش نکنید که در ابتدا کارهایی را انجام دهید که از یک تا ده امتیاز بالاتری دارند. برای تمام‌کارها زمان تعیین کنید و مطمئن شوید که به برنامه‌ریزی خود متعهد هستید. اگر برنامه‌ریزی کنید و به تعهدات و برنامه‌های خود پایبند نباشید، این روش نه‌تنها بار فکری شما را کم نمی‌کند بلکه نگرانی و ناراحتی به دلیل عدم پایبندی به برنامه در شما شکل می‌گیرد که خود بار فکری و درنتیجه ذهن پریشان‌تری برای شما به‌جا خواهد گذاشت.)

 

لطفاً نظرتان را در مورد “برنامه ریزی” ای که منجر به مدیریت افکار مزاحم ذهن شده را برای ما بنویسید. همچنین خوشحال میشویم تجربیاتتان در این موارد را با ما به اشتراک بگذارید.

دوره غیر حضوری افزایش تمرکز و کنترل ذهن به شما کمک می کند تا مشکل تمرکز خود را پیدا کنید و بتوانید با تمرین های کاربردی و ساده آن عضله تمرکز خود را تقویت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

افزایش تمرکز و کنترل ذهن

32 نظرات
  1. رامین می گوید

    عالی بود.ممنون

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم. شاد باشید.

  2. سحر می گوید

    سپاس از مقاله خوب و کاربردی تان.

  3. سحر می گوید

    سپاس از مقاله خوب شما.

    1. سارا حمیدی می گوید

      شاد باشید

  4. تاراحسینی می گوید

    خیلی مفید بود ممنونم
    من یه سوال هم دارم
    اگر بعد ازینکه برنامه ریزی کردیم برنامه اونطور که انتظار داریم پیش نره مثلا در اثر یه اتفاق غیرمنتظره برناممون بهم بریزه
    اون وقت دوباره کنترل همه چی رو ازدست میدیم باید چیکار کنیم؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام خانم حسینی عزیز

      همیشه در برنامه ریزی هاتون زمانی را برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی در نظر بگیرید تا بتوانید به برنامه ریزی خود پایبند باشید.
      پیشنهاد می کنم مقاله مدیریت زمان را مطالعه کنید.

      شاد باشید

  5. مسعود می گوید

    ممنون از مقاله زیبا و جذاب شما . من در هیچ حالتی نمیتونم افکارم رو از خودم دور کنم چون شاید دارم با اونا زندگی میکنم . ولی دیگه خسته شدم . میشه یه راهنمایی بکنید .با تشکر فراوان

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه کنید.

      چگونه یک ذهن آرام داشته باشم؟

      ذهن آگاهی

      بیش از حد فکر کردن

      شاد باشید

    2. shima می گوید

      دقیقا منم خسته شدم

  6. فاطمه می گوید

    سلام متشکرم از مقاله عالیتون اما من همیشه افکار منفی مزاحمم هستند در هر شرایطی حتی زمانی که بسیار به کاری علاقه مندم و تمرکز زیادی دارم ناگهان افکار منفی بهم هجوم میارن گاهی اینقدر اذیت میشم که برای پرت کردن حواسم ناخونامو کف دستم فشار میدم اینقدر که حتی تکون دادن دستم برام مشکله لطفا یه راهکار برام بدین

    1. سارا حمیدی می گوید

      شاد باشید

  7. فاطمه می گوید

    سلام متشکرم از مقاله عالیتون اما من همیشه افکار منفی مزاحمم هستند در هر شرایطی حتی زمانی که بسیار به کاری علاقه مندم و تمرکز زیادی دارم ناگهان افکار منفی بهم هجوم میارن گاهی اینقدر اذیت میشم که برای پرت کردن حواسم ناخونامو کف دستم فشار میدم اینقدر که حتی تکون دادن دستم برام مشکل میشه لطفا یه راهکار برام بدین

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز. مدیریت ذهن موضوع خیلی مهمیه که به زودی دوره ای در همین راستا در سایت قرار می گیرد. لطفا در خبرنامه سایت عضو شوید تا به محض بارگزاری دوره از آن مطلع شوید.
      همچنین پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

      بیش از حد فکر کردن

  8. حمید می گوید

    سلام
    برنامه ریزی با شرایط مالی رابطه مستقیم دار
    بیشتر بی مدیریتی ذهن و عدم برنامه ریزی درست ریشه در مشکلات مالی دارد .
    بنابراین جامعه ای می تواند اشخاصی با نگاه مدیریتی ذهنی و برنامه ریزی داشته باشد که شرایط اقتصادی خوب و مطلوبی داشته باشد

  9. لانا می گوید

    سلام
    میخوام خصوصی باهاتون صحبت کنم
    چند لحظه وقتتون رو نمیگیرم
    میشه لطفا ادرس ایمیلتونو بدید
    ممنون

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      با ایمیل
      info@sara-hamidi.com
      در ارتباط باشید

  10. مهرداد می گوید

    به نظر من گاهی اوقات وسط یک فکر مزاحم به خودمان بگوییم که تو نیاز به آرامش داری این فکر خسته ات کرده چند دقیقه ای دست از کار بکشیم و به هیچ کس و هیچ چیز فکر نکنیم یک نفس عمیق وسپس بر افکار مثبت تمرکز کنیم

  11. مرتضی می گوید

    زندگی زیباست چشمی باز کن
    گردشی در کوچه باغ راز کن
    هر که عشقش درتماشانقش بست
    عینک بد بینی خود را شکست

  12. مرتضی می گوید

    زندگی زیباست چشمی باز کن
    گردشی در کوچه باغ راز کن
    هر که عشقش درتماشانقش بست
    عینک بد بینی خود را شکست

  13. پوريا می گوید

    سلام ، مدتى پيش كتاب بيانديشيد و ثروتمند شويد دانيل هيل رو خوندم كه چكيده اون ، آموختن مديريت انديشه بود و با خوندن مقاله شما آموختم يكى از مهمترين عوامل مديريت انديشه برنامه ريزى است . سپاسگزارم .

  14. shima می گوید

    افکار مزاحم من منو به این سو و آن سو می کشاند واقعا انسان با مغز و ذهنش زندگی می کند
    فکر = سرنوشت
    کنترل افکار خیلی مهمه من خسته شدم

  15. shima می گوید

    من افکار مزاحم زیادی میاد سراغم و این افکار مربوط به گذشته و آینده است . منم با این افکار خیال می کنم میرم تو گذشته یا میرم تو آینده و از زندگی در همین لحظه غافل میشم . زندگی منو این افکار خراب کرده . خانم حمیدی پیشنهاد شما واسه من جی هستش ؟

  16. shima می گوید

    من افکار مزاحم زیادی میاد سراغم و این افکار مربوط به گذشته و آینده است . منم با این افکار خیال می کنم میرم تو گذشته یا میرم تو آینده و از زندگی در همین لحظه غافل میشم . زندگی منو این افکار خراب کرده . خانم حمیدی پیشنهاد شما واسه من چی هستش ؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      مقالات زیر را مطالعه کنید

      کنترل ذهن

      ذهن آگاهی

      پیشنهاد ویژه شرکت در دوره دوره ذهن آگاهی می باشد شاد باشید

      1. shima می گوید

        متشکرم

  17. bahar می گوید

    سلام من هرکاری میکنم اصلا نمیتونم ذهنمو کنترل کنم همیشه از استرس زیاد که نتیجه کنترل نکردن ذهن هست خیلیی موقیعت هامو از دست دادم.لطفا کمکم کنید دیگه خسته شدم و دوست ندارم ت این دنیا زندگی کنم.حتی وقتی با کسی روبه رو میشم که خیلی دوسش دارم از استرس زیاد حالت تهوع بهم دست میده.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد می کنم مقاله کنترل ذهن و مقاله ذهن آگاهی را مطالعه کنید. همچنین در صورتی که می خواهید این مهارت را به صورت حرفه ای بیاموزید پیشنهاد می کنم حتماً در دوره مدیریت ذهن شرکت کنید. شاد باشید

  18. محمد می گوید

    سلام
    من یه مشکل بزرگ دارم که بعضی وقتا یع چیز هایی به ذهنم میاید که از زندگی خسته می شوم مثلا یهو یه حرف فحش به اسلام یا چیز های دیگر به ذهنم میاید و دائم انگار یکی انها را بهم می گویند
    چند روز همین جوری هم تا کم کم یادم میره ولی بعد از زمانی دوباره بدترش به ذهنم میاید لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم???

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیز سلام
      پیشنهاد می کنم مقاله ذهن آگاهی را مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد ویژه دوره ذهن آگاهی می باشد. شاد باشید

  19. امیر می گوید

    من فکرمیکنم این مغاله فقط برنامه ریزی رو بهم یاد داد من دردم چیزای کلیه نه روزمره چیکار کنم که این فکرها برن وفکرم متمرکز رو کارای روزمرم بشه

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام امیر عزیز

      اگر این مسائل کلی مسائلی هستن که باید حل شوند پس حتما زمان بگذارید و آنها را حل کنید. زمانی که مسائل حل نشده وجود ندارند طبیعی است که قسمتی از ذهن تان درگیر آنها باشد. همچنین اگر این مسائل مهم نیستند و فقط نمی توانید توجه تون را از روشون بردارید پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید
      ذهن آگاهی چیست و چگونه ذهن فعال‌تری داشته باشیم؟
      مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

      و در دوره زندگی در لحظه حال شرکت کنید. شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.