چگونه زندگی‌ام را تغییر دهم ؟

چگونه زندگی‌ام را تغییر دهم ؟

هر فردی در مسیر زندگی‌اش با تجربه‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود. بسیاری از ما تجربه موفقیت‌ها و شکست‌های مختلفی را در کارنامه زندگی خود داریم. با تمام این اوصاف گاهی دوست داریم زندگی خود را تغییر دهیم و شرایط به‌گونه‌ای شود که همیشه به دنبال آن بوده‌ایم.

تغییر نشانه‌ای از حرکت روبه‌جلو است. زمانی دوست داریم که تغییر کنیم که داشته‌های ما به خواسته‌های ما هماهنگی ندارد.

یعنی ……..

برای مثال من می‌خواهم که در زندگی احساس رضایت‌مندی کنم؛ اما باوجود تمام داشته‌هایم و باوجود تمام موفقیت‌هایی که به دست آورده‌ام چنین احساسی ندارم.

درواقع داشته‌های من که شامل مجموعه‌ای از (موفقیت‌ها و شکست‌ها ، لحظه‌های خوب و بد) زندگی من است با خواسته‌های درونی من همخوانی ندارد. داشته‌ها من را به خواسته اصلی که احساس رضایت‌مندی در زندگی است نمی‌رساند. بنابراین من تصمیم می‌گیریم که تغییر کنم. من تصمیم می‌گیریم که زندگی‌ام را تغییر دهم. من تمایل دارم که در مسیر خواسته‌هایم قرار بگیرم.

چگونه زندگی ام را تغییر دهممثال بالا یکی از هزاران مثالی است که می‌توان در مورد ایجاد تغییر در زندگی نام برد. هر فردی تمایلات، نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارد و همین موضوع سبب رشد شخصی، کیفی و کمی زندگی او می‌شود.

‌از کجا شروع کنم؟

همان‌طور که می‌دانید تغییر احساس خیلی زیبایی برای ما ایجاد می‌کند. دوست داریم همان‌طور که می‌خواهیم زندگی کنیم و این موضوع احساس خیلی زیبایی است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد.

از کجا شروع کنم؟ چگونه شروع کنم؟ آیا مسیر درستی را انتخاب می‌کنم؟ چگونه اطلاعات کافی به دست آورم؟ و سؤالات بسیار و بیشمار دیگری که ذهن ما را درگیر می‌کند.

وقتی با چنین سؤالاتی روبه‌رو می‌شویم اغلب احساس زیبا و خوبی که نسبت به تغییر داشتیم ناپدید می‌شود.

همانند حبابی که پس از گذشت مدتی ناپدید می‌شود احساس ما نیز از بین می‌رود و یک حس ترس و سرخوردگی در زندگی ما به‌جا می‌ماند.

از رسیدن به خواسته‌هایمان می‌ترسیم. با خود فکر می‌کنیم که آیا من می‌توانم به خواسته‌هایم نزدیک شوم و آیا می‌توانم زندگی‌ام را تغییر دهم.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ فرایندی است که به کمک آن می‌توانیم تغییرات دلخواه را در زندگی خود ایجاد کنیم. در فرایند کوچینگ ارزش‌ها و اهداف فرد مشخص می‌شود و افراد آسان‌تر و بهتر می‌توانند نقشه ایجاد تغییرات در زندگی خود را رسم کنند.

کوچینگ - تغییر زندگیکوچینگ یک همکاری دوطرفه بین کوچ و فرد است. در کوچینگ، کوچ به فرد کمک می‌کند تا بهتر فکر کند، خلاقیت بیشتری داشته باشد، تصمیمات بهتری بگیرد و مسیر زندگی خود را روشن‌تر ببیند. به همین دلیل فرد به کمک کوچینگ آگاهی بیشتری نسبت به توانایی‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های وجودی خود پیدا می‌کند و می‌تواند عملکرد و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

درواقع فرد به کمک کوچ می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد و در مسیر خواسته‌های خود قدم بردارد.

کوچ کیست؟

کوچ فردی است که با هدف کمک به مراجع با او وارد گفت‌وگو می‌شود. کوچ به مراجع خود کمک می‌کند تا اهداف و خواسته‌هایش را به‌صورت دقیق ارزیابی کند و او را در راه رسیدن به خواسته‌هایش هدایت و حمایت می‌کند.

نقش کوچ در یافتن مسیر زندگی

 

کوچ به مراجع کمک می‌کند تا:

    • پاسخ سؤال‌هایش را در درون خودش پیدا کند.
    • اهداف و ارزش‌هایش را مشخص کند
    • برای تغییرات او را حمایت کند
    • ذهن او را شفاف سازد و از زاویه‌های مختلفی به قضیه نگاه کند
    • او را تشویق و تحسین کند
    • به‌عنوان یک مربی در کنار او باشد تا با خیال راحت و بدون نگرانی در راستای تغییرات دلخواهش در زندگی گام بردارد.

 

کوچینگ چه نیست؟

کوچینگ با مشاوره، درمانگری و روانشناسی متفاوت است.

مشاورها اغلب با ارائه مشاوره به مراجع خود کمک می‌کنند درحالی‌که کوچ به مراجع کمک می‌کند تا خود راه‌حل‌های مناسب را پیدا کند.

در حوزه روانشناسی نیز اکثر توجه و تمرکز روانشناس برگذشته فرد است و روانشناس به مراجع کمک می‌کند تا با ریشه‌یابی مشکلاتش درگذشته مسئله و مشکل او را حل کند.

بااین‌حال تمرکز کوچ و فرایند کوچینگ بر آینده است و رابطه مراجع با کوچ یک رابطه همکاری و مشارکت در راستای رسیدن به آینده‌ای بهتر هست.

مشاور متخصص نیز فردی است که به مراجع درزمینه به خصوصی مشورت و مشاوره می‌دهد. فرد تصمیم دارد در حوزه‌ای اطلاعات خاصی کسب کند و یک مشاور متخصص برای بهبود نیاز مراجع به او پیشنهاد و راهنمایی می‌کند.

اما در فرایند کوچینگ نیاز به تخصص خاصی وجود ندارد و کوچ به کمک دانش خود مراجع و راه‌حل‌هایی که خود او انتخاب می‌کند با او همکاری می‌کند.

درمانگر به ریشه‌یابی مشکلات گذشته فرد و پیدا کردن ریشه مشکلات روحی فرد می‌پردازد درصورتی‌که همان‌طور که گفته شد کوچینگ در حوزه درمانی ورود پیدا نمی‌کند.

چگونه یک کوچ پیدا کنم؟

اگر تمایل دارید که در راستای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود از همراهی و حمایت یک کوچ برخوردار باشید می‌توانید برای خود یک کوچ و یا یک مربی مناسب پیدا کنید. شما به کمک کوچ خود خواهید توانست زندگی خود را تغییر دهید و در راستای آنچه می‌خواهید قدم بردارید.

 

جلسات خصوصی کوچینگ

 

دوره کوچینگ یک دوره حداقل ۶ جلسه‌ای است که در آن دوره با کوچ خود بر روی خواسته‌تان کار خواهید کرد. هر هفته یک جلسه خواهید داشت که این جلسات به‌صورت تلفنی و یا اینترنتی برگزار خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر لینک زیر کلیک کنید.

جلسات خصوصی کوچینگ

11 نظرات
  1. مدیران وب دات کام می گوید

    درود بر شما استاد عزیز مقاله بسیار خوبی بود انشاالله مقالات ارزشمند تون همچنان ادامه دار باشد

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزاریم از نظر ارزشمندتون و با همراهی شما عزیزان این مقالات ادامه دار خواهند بود.
      شاد باشید

  2. آموزش وردپرس می گوید

    سلام
    مقاله بسیار مفیدی برای من بود و من اطلاعات زیادی از آن بدست آوردم
    از شما متشکرم

    1. سارا حمیدی می گوید

      شاد باشید

  3. محمد ح می گوید

    سلام.ممنون از مقاله های ارزشمندتون.شما کلاس حضوری برای تمرکز نمیذارید؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام محمد عزیز
      در حال حاضر کلاس های حضوری نداریم اما در چند ماه آینده با کلاس های آنلاین در خدمت شما هستیم

      1. محمد ح می گوید

        این چند ماه که میگید قبل از کنکور میفته؟

  4. امیررضا می گوید

    سلام
    من پسری ۱۸ ساله ام و امسال کنکور دادم. نزدیکی های عید، موقعی که میخواستم درس بخونم فکر به یک شخص میومد به ذهنم و تمرکز رو از من میگرفت. به تدریج این فکر ذهن من رو تمام وقت درگیر خودش کرد طوری که صبح که از خواب بیدار میشدم این فکر ناخودآگاه با من بود تا شب که میخواستم بخوابم. خیلی خیلی منو اذیت میکرد و ذهن و تمرکزم رو از من گرفته بود طوری که بیخیال درس خواندن و کنکور شدم و کنکور رو با کمتر از۴۰% آمادگی دادم. هر کاری میخواستم بکنم. هر فکری که میخواستم بکنم فکر بی این شخص میومد به ذهنم و مغزم رو میخورد. اوقات فراغت هم از شدت این فکر تو سرم احساس سوزش میکردم و به شدت به سرم فشار میومد. به روانشناس مراجعه کردم و نتیجه ای نداشت. تصمیم گرفتم برای کنکور سال دیگه بخونم. آخه من به درس خوندن خیلی علاقه دارم و تا قبل از این ماجرا یکی از امیدهای مدرسمون برای کنکور بودم. جدیدا موقعی که میخوام درس بخونم این فکر به ذهنم میاد که تو هیج علاقه ای به درس خوندن نداری و دنبال یه کار دیگه ای برو. اصلا کنترل ذهنم دست خودم نیست. باید چی کار کنم؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیز سلام

      این موضوع که شما علاقه ای به درس خواندن نداری فقط یک فکر مزاحم است و همان طور که خودتان گفتید عدم تمرکز و درگیری های ذهنی مانع از موفقیت شما در کنکور شده است. پیشنهاد ما به شما این است که با استراحت ذهنی، با تغذیه مناسب، با ورزش و با بدست آوردن آرامش لازم، هدف خود را بنویسید و قاطعانه برای رسیدن به هدف خود و موفقیت در آن تلاش خود را کنید. ما به عنوان یک انسان در این زندگی می توانیم به تمام خواسته های خود برسیم. فقط کافی است با آرامش و انگیزه برای رسیدن به خواسته هایمان تلاش کنیم. شاد باشید

  5. hamid می گوید

    سلام.شما کانال تلگرام ندارید که بشود راحت با شما صحبت کرد مطالب شما عالی هستند و سوالات زیادی من دارم ولی در کانال تلگرام راحت میشود سوال پرسید

  6. سیداحمد موسوی می گوید

    سلام باخواندن مقاله شما امید دوباره دروجود من زنده شد نزدیک به چهارسال بود ک هیچ کدام انگیزه وهدفی خاصی نداشتم مطالعه این مقاله وبازدید ازسایت خوب شماباعث شد که دوباره انگیزه برمن ایجادشود…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.