افزایش تمرکز و کنترل ذهن

افزایش تمرکز و کنترل ذهن

احتمالاَ بارها تجربه کرده‌اید که با وجود احساس نیاز شدید به بهبود تمرکز اما نتوانسته‌اید ذهن‌تان را کنترل کنید و پریشانی ذهن تمرکز شما را از بین برده است. افزایش تمرکز و کنترل ذهن موضوعی است که ارتباط مستقیم با همدیگر دارند. زمانی که تمرکز کامل داریم، ذهن‌ آرام است و هنگامی که ذهن درگیر و پریشان هست، تمرکز کافی وجود ندارد. بنابران یکی از راه‌های کنترل ذهن افزایش تمرکز است و یکی از روش‌های افزایش تمرکز، کنترل ذهن است. در این مقاله روش افزایش تمرکز و کنترل ذهن را بررسی می‌کنیم.

ارتباط افزایش تمرکز و کنترل ذهن

کنترل ذهن به همراه روش های افزایش تمرکزهنگامی که در حال انجام کار مورد علاقه خود هستم از تمرکز بالایی برخوردارم. اما برای انجام اغلب کارهای روزمره تمرکز کافی را ندارم و در زندگی به سختی می‌توانم ذهنم را کنترل کنم.
عبارت بالا سخن بسیار افرادی است که از عدم وجود تمرکز کافی شکایت دارند. آنها می‌گویند که انجام کارهای روزانه سخت است و مدام نگرانی‌ها و نشخوارهای فکری ما را عذاب می‌دهد.
سیستم مغز انسان به گونه‌ای است که هنگام تمرکز، مدار مربوط به نشخوارهای فکری و پرسه‌زنی ذهن متوقف می‌شود. در این حالت به هیچ وجه ذهن‌مان درگیر نیست و برای انجام کارها تمرکز کافی را داریم. اما مشکل آنجاست که ما در طی روز به انجام کارهایی مشغول هستیم که نیاز به تمرکز کامل ندارند و یا ما آنچنان به آن کارها علاقه نداریم که بتوانیم به صورت کامل تمرکز کنیم. در نتیجه مدار مربوط به پرسه‌زنی ذهن شروع به کار می‌کند.

روش افزایش تمرکز

هنگامی که نیاز به تمرکز داریم اما نگرانی‌ها و پرسه‌زنی‌های ذهن این اجازه را به ما نمی‌دهد باید به طریقی تمرکز خود را افزایش دهیم.

یکی از راه‌های افزایش تمرکز انجام تمرین‌هایی است که به شما کمک می‌کند سروصدای ذهن خود را آرام کنید. برای خاموش کردن این سروصداها از عدد ۵۰ شروع به شمارش کنید. ۵۰، ۴۹، ۴۸، ۴۷…

اگر تا قبل از رسیدن به صفر دچار حواس‌پرتی شدید، دوباره از اول بشمارید. اگر این تمرین برای شما ساده بود از ۱۰۰ شروع به شمارش کنید. می‌توانید ۳ عدد از ۱۰۰ کم کنید و سپس ۳ عدد از ۹۷ و به همین ترتیب ادامه دهید.
در ابتدای انجام این تمرین نگران نباشید. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا بتوانید این تمرین را تا انتها انجام دهید. می‌توانید روزی ۳ دفعه این تمرین را انجام دهید تا هرزمان که نیاز به تمرکز کامل داشتید به‌راحتی بتوانید ذهن خود را کنترل کنید.
پس از مدتی با انجام این تمرین سروصداهای اضافی ذهن شما خاموش می‌شود.

روش کنترل ذهن

هنگامی که ذهن‌تان به شدت درگیر است و نمی‌توانید سروصدای آن را خاموش کنید و این موضوع شما را آزار می‌دهد، باید خود را درگیر موضوعات مورد علاقه‌تان کنید.

همان‌طور که گفتم وقتی تمرکز وجود داشته باشد ذهن خاموش می‌شود. پس هدف ما انجام کارهایی است که بدون تلاش زیاد ما را درگیر می‌کند و تمام توجه صرف آن می‌شود. در این حالت در حال انجام کاری هستید که تمام تمرکز شما درگیر آن است.

شما باید کارهای مورد علاقه خود را پیدا کنید. شناسایی کارهای مورد علاقه بسیار مهم است. زیرا فقط و فقط ما در هنگام انجام کارهای مورد علاقه خود تمرکز بالایی داریم و این تمرکز بدون کمترین تلاشی بدست می‌آید.
زمان‌هایی را تصور کنید که در حال انجام کار مورد علاقه خود هستید. نقاشی کشیدن، عکاسی، آشپزی، دویدن، موسیقی، گوش دادن به موسیقی و یا هر کار دیگری که به آن علاقه‌مند هستید.
لیستی از کارهای مورد علاقه یادداشت کنید و هنگام درگیری فکری و نشخوارهای فکری از آنها استفاده کنید. مطمئن باشید که انجام کار مورد علاقه ذهن شما را آزاد می‌کند.
دیودسون می‌گوید یکی از دلایلی که افراد عاشق ورزش‌های خطرناکی مثل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی هستند، این است که در هنگام انجام دادن آن باید همه تمرکز خود را معطوف همان کار کنیم.

1 نظر
  1. Arta می گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.