به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

به تعویق انداختن کار را گاهی همه‌ی ما انسان‌ها تجربه می‌کنیم.

برای مثال کاری را که باید انجام دهیم تا لحظه‌ آخر انجام نمی‌دهیم و در آخرین لحظات شروع به انجام دادن آن کار می‌کنیم.

برای خود من بسیار پیش می‌آید که هنگام خارج شدن از منزل تا آخرین لحظاتی که امکان دارد آماده نمی‌شوم. از روبه‌روی لپ‌تاپم تکان نمی‌خورم و فقط زمانی از سر جایم بلند می‌شوم که احساس می‌کنم اگر از سر جایم بلند نشوم آدم بدقولی به‌حساب خواهم آمد.

نمونه مثال بالا را گاهی اکثر افراد در شرایط متفاوت تجربه می‌کنند. اما این موضوع را به تعویق انداختن کار و یا اهمال‌کاری نمی‌گویند.

اگر در مثال بالا من بقیه افراد را معطل خود کنم و یا به عبارتی درحالی‌که بقیه منتظر من هستند، من بدون توجه به آن‌ها به کار خودم مشغول باشم، نتوانم سروقت به‌قرار خود برسم و یا دیگران را ناراحت کنند من یک اهمال‌کار حرفه‌ای به‌حساب می‌آمدم.

طبق تعریف مجله psychologytoday به تعویق انداختن کار و یا اهمال‌کاری (Procrastination) به حالتی گفته می‌شود که فرد کارهای مهم، ضروری و سخت خود را به عقب می‌اندازد و بیشتر به دنبال حواس‌پرتی می‌گردد.

معنی به تأخیر انداختن کارها: معنی اهمال‌کاری

اگر شما انجام کارهای مهم و ضروری خود را به تأخیر می‌اندازید شما گرفتاری اهمال‌کاری هستید.

به تأخیر انداختن کارها و یا اهمال‌کاری حالتی است که فرد ترجیح می‌دهد کارهای مهم و سخت را عقب بیندازد و به ازای آن به انجام کارهای ساده‌تری بپردازد.

چک کردن موبایل، تماس تلفنی، شبکه‌های اجتماعی و غیره…

البته به تأخیر انداختن کار همیشه به این معنی نیست که ما به‌جای انجام کاری مهم، آن را به عقب می‌اندازیم و سپس به‌جای آن به دنبال یک عاملی می‌گردیم که حواسمان را با آن پرت کنیم.

در بسیاری اوقات شما می‌توانید کار دیگری را انتخاب کنید. شما کار ساده‌تری را انتخاب می‌کنید و با انجام دادن آن کار ساده‌تر سعی می‌کنید که به کار اصلی خود فکر نکنید.

اما بدانید که شما همچنان گرفتار اهمال‌کاری هستید.

برای مثال شما امروز باید دو کار انجام دهید. یکی رفتن به بانک و دیگری برقراری یک تماس کاری بسیار مهم. اگر تماس کاری برای شما کاری سخت به‌حساب بیاید و شما بااینکه می‌دانید مهم است اما به‌جای آن به بانک بروید و به خود بگویید فعلاً تا ظهر وقت زیاد دارم بعداً به آن رسیدگی می‌کنم شما گرفتار اهمال‌کاری هستید. به عبارتی شما کار مهم و سختی را که باید انجام می‌دادید با یک کار ساده‌تر جایگزین کردید.

آیا به تعویق انداختن کار همان تنبلی است؟

طبق تعریف مجله Mind tools تنبلی با به تعویق انداختن کار متفاوت است. فرد تنبل، بی‌تفاوت است، کاری انجام نمی‌دهد و تمایلی به اقدام کردن ندارد.

اما به تعویق انداختن کار و یا اهمال‌کاری فرایندی پویا است. یعنی فرد اقدام می‌کند و کاری را انجام می‌دهد اما آن کاری را که می‌داند مهم‌تر است انجام نمی‌دهد.

فرد اهمال‌کار کار مهمی را که احساس ناخوشایندی از انجام آن دارد، عقب می‌اندازد و به‌جای آن کاری را انجام می‌دهد که ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.‌

اهمال‌‌کاری و یا به تعویق انداختن کارها سبب می‌شود که ما احساس پشیمانی کنیم و خودمان را سرزنش کنیم و این موضوع سبب کاهش کار آیی و افت عملکردمان در جهت رسیدن به اهدافمان می‌شود.

 

انواع اهمال‌کاری: آیا شما اهمال‌کار هستید؟

 

  • در طول روز کارهایی را انجام می‌دهید که اولویت کمتری دارند.
  • یک کار مهمی را مدت‌هاست که یادداشت کرده‌اید تا انجام دهید اما هنوز انجام نداده‌اید.
  • مدت‌هاست که شرایط یک تصمیم را مرور می‌کنید اما هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اید.
  • کاری که اولویت بالایی دارد را آغاز می‌کنید و سپس به‌جای تمرکز کامل بر آن، برای نوشیدن آب و یا رفتن به دستشویی از جای خود بلند می‌شوید.
  • به‌جای پرداختن به کارهای خود، کارهایی را انجام می‌دهید که افراد دیگر از شما خواسته‌اند.
  • برای شروع کار منتظر زمانی هستید که خسته نباشید و حوصله داشته باشید تا کار را شروع کنید.(اگرچه معمولاً هیچ‌وقت چنین زمانی پیدا نمی‌شود)

دلایل اهمال‌کاری

دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد کارهای مهم خود را عقب بیندازند.

برای مثال نداشتن برنامه و آگاه نبودن به اولویت‌های مهم زندگی یکی از این موارد است. اگر من ندانم که در حال حاضر انجام چه‌کاری برای من مهم‌تر است خب پس مسلماً من در انجام کارهایم اهمال‌کاری خواهم کرد.

باید ارزش و ضرورت انجام هر کار را درک کنید تا پس‌ازآن بتوانید کارها را درست و به‌موقع انجام دهید.

کمال‌گرایی و یا Perfectionism نیز سبب به تعویق انداختن کارها می‌شود.

افراد کمال‌گرا کاری را شروع نمی‌کنند تا از تمام جهات مطمئن شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. آن‌ها اگر احساس کنند در کاری مهارت ندارند ، آن را انجام نمی‌دهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کاری را انجام ندهند به‌جای اینکه آن کار را ناقص انجام دهند.

عدم تصمیم‌گیری درست نیز سبب به تأخیر انداختن کارها می‌شود. وقتی نمی‌‌دانید چگونه باید تصمیم‌گیری کنید و چه گزینه‌ای را انتخاب کنید، اغلب ترجیح می‌دهید که هیچ کاری نکنید و کارها مرتب عقب می‌افتد.

درمان به تعویق انداختن کارها

ازآنجاکه اهمال‌کاری و یا به تعویق انداختن کار نوعی عادت است، شما می‌توانید بر این عادت غلبه کنید و آن را کنترل کنید. اما همان‌طور که می‌دانید عادت‌ها یک‌شبه از بین نمی‌روند و یکی از روش‌های غلبه بر عادت‌ها به کار نبردن مجدد آن است.

بنابراین شما می‌توانید اهمال‌کاری را متوقف کنید اگر دیگر در انجام کارهای خود اهمال‌کاری نکنید.

بسیاری از افراد می‌پرسند که راه‌حل درمان اهمال‌کاری چیست؟

من با استفاده از کلمه درمان موافق نیستم. اگر شما یک عادت اشتباه را در پیش گرفتید، با آگاهی از آن می‌توانید اقداماتی در جهت تصحیح عادت بد خود انجام دهید. بنابراین ما در ادامه در رابطه با اقداماتی جهت جلوگیری از اهمال‌کاری صحبت خواهیم کرد.

  • اگر درگذشته زیاد درگیر اهمال‌کاری شده‌اید، به آن فکر نکنید و خود را ببخشید. فکر کردن به گذشته و عادت‌های گذشته هیچ تأثیری بر حال شما ندارد و فقط احساس ناامیدی بیشتری می‌کنید.

 

  • متعهد شوید که کارتان را انجام دهید. به‌جای فرار از کارهای مهم و ضروری، سعی کنید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و زمان مشخصی را به آن کار اختصاص دهید.

 

  • از فردی بخواهید تا شما را پشتیبانی کند. برای مثال به او قول دهید که تا شب کاری را انجام می‌دهید و او شب نتیجه کار را از شما بپرسد.

 

  • به‌محض اینکه کاری پیش آمد آن را انجام دهید. به‌جای به تعویق انداختن کار، به‌محض به وجود آمدن آن را بررسی کنید و انجام دهید. کار را به‌روزهای بعدی موکول نکنید.

 

 

    • آگاهی از توانمندی‌های مغز و شناخت کارکرد مغز و ذهن به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید زندگی خود را کنترل کنید و کار آیی خود را افزایش دهید.

 

اگر دوست دارید تا در مورد کتاب رنگین‌کمان مغز بیشتر بدانید و با قوانین مغز خود آشنا شوید می‌توانید این کتاب را به‌صورت پستی و یا دانلودی سفارش دهید.

تهیه کتاب رنگین‌کمان مغز

رنگین کمان مغز

2 نظرات
  1. ولی بختیاری می گوید

    با سلام
    بسیار عالی و کامل بود، یکبار دیگر، مرا به وجد آوردید که کارهایم را برنامه ریزی نموده و طبق آن عمل کنم.
    امیدوارم این مقالات همچنان ادامه داشته باشد تا امثال من نیز، بتوانند به بقیه کارهایشان در زمان لازم، برسند.
    با تشکر از شما

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاس جناب بختیاری عزیز شاد باشید

نظرات بسته شده است.