نقش ورزش ذهن در درمان افسردگی

نقش ورزش ذهن در درمان افسردگی

ورزش ذهن به تمریناتی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند کنترل ذهن خود را به دست بگیرید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تمرینات تقویت تمرکز، تقویت حافظه، تقویت مهارت‌های اجتماعی و دیگر ورزش‌های ذهن سبب ایجاد نشاط و شادی بیشتر در زندگی افراد می‌شود. تحقیقات نشان داده است ورزش ذهن می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

افسردگی چیست؟

افسردگی بالینی فراتر از حالتی است که ما به‌صورت موقت احساس ناراحتی می‌کنیم. افسردگی حالتی است که تمام عملکردهای فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال خوردن، خوابیدن، کار کردن، ارتباطات و حتی احساس فرد در مورد خودش نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اما بسیاری از افراد در طی روز دچار تغییر حالت روحی می‌شوند. احساس ناامیدی، بی‌انگیزه بودن و یا سخت بودن اهداف و تمام مشکلات روزانه سبب می‌شود که به‌صورت موقت احساس ناراحتی و افسردگی کنیم.

خوب من دکتر و روانشناس نیستم و پیشنهادم اینِ است که برای درمان افسردگی حتماً به یک دکتر متخصص مراجعه کنید. اما نکته‌ مهم این است که می‌شود به کمک ورزش ذهن و تمرینات مغزی، مغز خود را تغییر دهید و افسردگی خود را درمان کنید.

عوامل افسردگی

افسردگی می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مشکلات و نگرانی‌های زندگی، پول، استرس فراوان، بی‌هدفی و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است عامل افسردگی باشد.

اما دانشمندان می‌گویند که افسردگی اغلب از طریق اختلالات شناختی به وجود می‌آید.

برای مثال هنگامی‌که حافظه فعال به‌خوبی کار نکند، اختلالات تمرکز و توجه و یا اختلالات کلامی وجود داشته باشد و اطلاعات دریافتی در مغزتان به‌خوبی پردازش نشود، افسردگی ظاهر می‌شود.

ورزش ذهن و تمرینات آن سبب تغییر روحیه فرد می‌شود و عملکرد ذهنی فرد افسرده را بهبود می‌بخشد.

ورزش ذهن چیست؟

ورزش ذهن به مجموعه تمریناتی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های شناختی خود همانند حافظه، تمرکز و توجه، مهارت‌های کلامی، استدلال کردن و مهارت حل مسئله را تقویت کنند.

همان‌طور که جسم ما به ورزش نیاز دارد، ورزش برای ذهن و مغز ما نیز ضروری است. اگر از مغزتان استفاده کنید تقویت می‌شود و اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست می‌دهید.

هنگامی‌که توانایی‌های ذهنتان کاهش یابد، به‌مرور دچار نگرانی بیش‌ازحد، افسردگی و ازکارافتادگی مغز خواهید شد.
ورزش‌های ذهنی سبب می‌شوند خلاق‌تر، سریع‌تر، هوشمندانه‌تر و کارآمدتر فکر کنید. کار آیی شما ما افزایش می‌یابد و شما می‌توانید کنترل ذهنتان را به دست بگیرید.

نقش ورزش ذهن

هنگامی‌که مغز شما بر روی یک موضوع قفل می‌کند، شما به‌سختی می‌توانید خود را از آن وضعیت خارج کنید. برای مثال تصور کنید که مدام ذهن شما پریشان است و تمرکز پایینی دارید. هرچند که ازلحاظ روانشناسی سعی کنید تا ذهنتان را از آن حالت خارج کنید نمی‌توانید چرا؟

زیرا ذهن شما به‌صورت فیزیکی بر آن موضوع قفل‌شده است و شما باید کاری کنید که مغز خود را ازلحاظ فیزیکی تغییر دهید. بنابراین بهترین راه استفاده از تمرین‌ها و ورزش ذهن برای تغییر مغزتان است. یکی از تمرین‌های مؤثر در این زمینه که می‌توانید در هرلحظه و هر جا از آن استفاده کنید تمرین تنفس است. تمرین‌های متفاوتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را تقویت کنید و بتوانید به‌راحتی آن را کنترل کنید. شما می‌توانید در صفحه محصولات ما اطلاعات بیشتری در مورد ورزش مغز به دست آورید.

2 نظرات
  1. علیرضا سیف می گوید

    سلام خدمت استاد حمیدی
    در این مقاله به موضوعات زیبایی در مورد ورزش ذهن اشاره نمودید .ممنون از سایت و مطالب خوبتون
    موفق باشید

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم جناب سیف موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.