ورزش و تأثیر آن بر یادگیری

ورزش موجب سلامت ذهن و مغز می‌‌گردد. قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و یادگیری را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان داده دانش آموزانی که در مدرسه روزانه به انجام فعالیت‌‌‌های ورزشی می‌پردازند سطح درسی و یادگیری آن‌ها رشد قابل توجهی پیدا کرده است. اما پس از مدتی اگر این دانش ‌آموزان به فعالیت های ورزشی خود نپردازند یادگیری آن‌ها به سطح قبل برگشته و نمره‌های آن‌ها به سطح قبل از ورزش برمی‌گردد. در نتیجه ورزش بر یادگیری تأثیر به‌سزایی دارد.

فواید ورزش و تأثیر آن بر مغز

ورزش موجب سلامت قلب و عروق می‌شود و بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از دلایل ما برای ورزش کردن این است که  با افزایش سن افراد فعال‌تر از هم سن و سالان خود خواهند بود و همچنان از قدرت فکر خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند. ورزش موجب بهبود مهارت‌‌های فکری می‌شود، خلاقیت را افزایش می‌دهد و نشاط و شادابی را که از اصول اولیه مغز برتر هستند برای ما به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر تأثیرات آن بر سلامتی که همه به اهمیت آن آگاه هستند باعث می‌شود که بتوانیم فکر خود را کنترل و مدیریت کنیم، افکار بیهوده که عامل اصلی شک و تردید در زندگی ما هستند  ازز بین می‌رود. ورزش یادگیری را افزایش می‌دهد، قدرت تفکر و استدلال را بهبود می‌بخشد، تمرکز را افزایش می‌دهد و توجه را به سمت مسائل مهم زندگی جلب می‌کند. همچنین می‌تواند بسیاری از اضطراب‌ها و استرس‌‌های روزانه را از میان بردارد.

ورزش
ورزش موجب خون رسانی به مغز می‌شود که خون رسانی بیشتر دسترسی مغز به غذا و اکسیژن را افزایش می‌دهد و مواد زائد را دفع می‌کند. همچنین ورزش باعث شکل دهی سلول‌های عصبی جدید در مغز می‌شود و سلول‌های عصبی را با هم در ارتباط می‌سازد که این کار موجب جوان‌تر و سالم‌تر ماندن مغز می‌شود. در نتیجه از آن‌جا که ما در دورانی زندگی می‌کنیم که استرس و اضطراب فشار زیادی بر جسم و روح ما وارد می‌سازد و کم کم مغز ما رو به تحلیل می‌رود پس با انجام ورزش به صورت پایدار و همیشگی می‌توان قدرت یادگیری را افزایش داد و از تأثیرات بی‌نهایت مفید ورزش بهره برد.

چرا ورزش کردن سخت است؟

از آن جا که ورزش فواید بیشماری دارد و همه می‌دانند که ورزش کردن موجب سلامت می‌شود اما این واقعیت که انجام آن سخت است و افراد معمولاً حوصله فعالیت ورزشی را ندارند برای همه مشخص است. با اینکه همه ما از فواید فعالیت های ورزشی آگاه هستیم اما تن به ورزش نمی‌دهیم. اما چرا؟ به دلیل اینکه انجام فعالیت‌هایی که به آن عادت نداریم بسیار سخت است و چنین مسیر عصبی در مغز ما وجود ندارد اما پس از مدتی و با پایداری در انجام فعالیت های ورزشی روزانه، ورزش کردن به یک عادت برای ما تبدیل خواهد شد به طوری که هیچ‌گاه حاضر نیستم به هر دلیلی از انجام آن خودداری کنیم. مغز انسان به گونه‌ای است که با انجام هر فعالیت جدید مسیر‌های عصبی جهت آن فعالیت در مغز ایجاد می‌شود اما اگر این فعالیت تکرار نشود مسیر عصبی ایجاد شده پایدار نمی‌ماند و از بین می‌رود. وقتی ما در کاری مهارت کسب می‌کنیم به این معنی است که مسیر عصبی ایجاد شده قوی شده و دیگر انجام آن فعالیت به تلاش بسیار زیادی نیاز ندارد زیرا برای مغز ما به عادت تبدیل شده و مغز انسان هم به انجام کارهایی که به آن عادت دارد متمایل است. از این جهت شروع هرکاری مخصوصاً تمرین های ورزشی در ابتدا بسیار سخت است اما به مرور و با گذشت زمان، هنگامی که این فعالیت ها برای ما به عادت تبدیل شد و در واقع مسیر عصبی قوی برای آن شکل گرفت به راحتی و بدون اینکه خودمان را مجبور به  کنیم شروع می‌کنیم و از آن لذت می‌بریم. پس شروع آن سخت است اما با پایداری به یکی از علایقتان تبدیل خواهدشد.

چه میزان ورزش لازم است؟

انجام ورزش‌‌های هوازی دو یا سه بار در هفته بسیار مفید می‌باشد اما به مقدار کمتر هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. برای شروع باید سعی کنید تحرک خود را به هر صورتی که شده افزایش دهید. برای مثال در محیط کار به مدت طولانی پشت میز کار خود ننشینید. ورزش در محل کار به مقدار کم مفید است. هر از گاهی از پشت میزتان بلند شوید، قدم بزنید، چند نرمش انجام دهید و دوباره به کارتان بازگردید. اگر همیشه بعد از خوردن غذا سریع می‌خوابید روش خود را تغییر دهید و پس از صرف غذا حدود ۱۰ دقیقه به انجام فعالیت‌‌هایی سبک مانند مرتب کرن میز غذا خود را مشغول کنید. ورزش حتی در مقدار کم هم باعث بهبود فعالیت‌‌های مغزی می‌شود. در حین درس خواندن و مطالعه مدت زمان زیادی را ننشینید بلکه پس از هر یک یا دو ساعت مطالعه ۱۰ دقیقه ورزش کنید به زودی متوجه خواهید شد که قدرت یادگیری و تمرکزتان افزایش یافته و مطالب را بهتر درک می‌کنید. از آن‌جا که نشاط شما افزایش می‌یابد و خون رسانی به مغزتان بهتر انجام می‌شود بازیابی اطلاعات هم با قدرت بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه بازدهی شما افزایش می‌یابد.

5 نظرات
  1. mohammad می گوید

    ببخشید من بعضی از قسمت های این مقالتونو به انگلیسی ترجمه کردم برای زبان مدرسم مشکل نداره ب معلمم بدمش؟(من کلاس نهم هستم)

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم
      بهتون تبریک می گویم که به یادگیری علاقه مند هستید.
      شما می توانید مقالات را با هر تعداد افرادی که دوست دارید و می شناسید به اشتراک بگذارید. شاد باشید

  2. حسین می گوید

    سلام .احسنت وصد آفرین به محمد عزیز با این همه تعهد نسبت به کار سالمی که دارد انجام می دهد اگر همه اینقدر سالم زندگی می کردند.الان همه چیز در شرایط عالی قرار می داشت وقطعا جز کشورهای توسعه یافته می شدیم.ودرود بر خانم حمیدی محترم با توضیح خوبشان برای محمد عزیز.سالم تندرست شاد وموفق باشید

  3. محمد حسین می گوید

    معذرت میخوام خانم حمیدی . من روز های فرد ۶ ساعت و روز های فرد ۹ ساعت ورزش در باشگاه دارم یک ساعت هم در خانه که با هر دو جمع کنید . اما درس هام تغییری نکردن با اینکه من روزانه ۴ ت۶ ساعت درس میخونم . بنظرتون مشکل از کجاس؟

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز
      ورزش تاثیر فراوانی بر روی قدرت یادگیری دارد ولی این به این معنا نیست که درس شما را تغییر دهد. شما باید برای درس های خود زمان بیشتری اختصاص دهید. شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.