چگونه استراحت کنیم تا انرژی ذهنی خود را تقویت کنیم؟

چگونه استراحت کنیم تا انرژی ذهنی خود را تقویت کنیم؟

استراحت کردن به معنای واقعی کلمه واژه‌ای است بسیار مهم که خود من بسیاری اوقات آن را فراموش می‌کنم.

اکثر ما فکر می‌کنیم که استراحت می‌کنیم و یا شاید بیش‌ازحد استراحت می‌کنیم ولی آیا به‌راستی می‌دانید استراحت حقیقی چیست؟

آیا میدانید چگونه  باید استراحت کنید تا بتوانید انرژی ذهنی خود را تقویت کنید، ذهن خود را شاداب بسازید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید؟

همه ما انسان‌ها خیلی زیاد از ذهن خود کار می‌کشیم.

ذهن ما آن‌قدر تحت‌فشار برای ما کار می‌کند که گاهی یادمان می‌رود این ذهن و این مغز هم نیاز به مراقبت دارد.

استرس‌های روزانه، نگرانی‌ها، فکرها و دغدغه‌های گوناگون باعث میشه که بار زیادی به ذهن ما وارد بشه.                           درنتیجه روز به روز انرژی ذهنی مون کم‌تر میشه، خسته‌تر میشیم، تصمیم‌گیری برامون سخت‌تر میشه، دغدغه هامون بیشتر میشه و تمرکزمان کمتر میشه. حس می‌کنیم ذهنمان ضعیف شده و کم‌کم داریم پیر میشیم…

آخرش چی میشه؟

آخرش هیچی نمیشه. ما عادت می‌کنیم به همین شیوه زندگی کنیم. ما یاد می‌گیریم که به‌جای حل مسائل و دغدغه هامون و مدیریت ذهن، تحت‌فشار زندگی کنیم. به‌مرور فکر می‌کنیم که ما همین هستیم.

هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم که شاید سیستم ما طور دیگری نیز کار کند. با آرامش، با حس خوب، با یک ذهن آرام و خلاق و توانمند بیگانه هستیم و این احساس‌ها را فراموش می‌کنیم.

امروز می‌خواهم به شما و خودم بگویم که ما ماشین نیستیم.

ذهن ما ماشین نیست و ما نیاز به استراحت داریم تا بتوانیم تمرکز بالاتری داشته باشیم. خلاق‌تر باشیم تصمیمات خوبی بگیریم زندگی خود را مدیریت کنیم و در هر سن و سالی یک مغز جوان داشته باشیم.

چگونه استراحت کنیم؟

لآن دارم این مقاله را می‌نویسم زیرا امروز صبح متوجه شدم که حدود ۳ هفته است که من استراحت نکرده‌ام.

وقتی می‌گویم استراحت نکرده‌ام منظورم این نیست که ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حال کارکرده بوده‌ام.

خیر اصلاً این‌طوری نبوده و من در این ۳ هفته خیلی کمتر از همیشه کارکرده ام.

شاید تعجب کنید اما واقعیت دارد. درحالی‌که کمتر کارکرده ام، هیچ استراحت خوبی نیز نداشته‌ام.

زیرا تمام مدت دغدغه‌های زیادی داشتم و هرچه بیشتر به استراحت کردن بی‌توجه می‌شوم گویی ذهنم بسته‌تر می‌شود و مسائلم حل نمی‌شود.

تجربه من…

امروز صبح تصمیم گرفتم با همسرم تا نزدیکی دریا پیاده‌روی کنیم. در حال پیاده‌روی متوجه شدم که خیلی خسته هستم. فشار زیادی بر روی شانه‌هایم هست و از اینکه برنامه‌هایم به‌خوبی پیش نمی‌رود حالم خراب است. سعی کردم که کمی ریلکس باشم تا حالم بهتر شود ولی نمی‌شد.

درحالی‌که بر روی تکه سنگی نشسته بودیم و دریا را تماشا می‌کردیم همسرم گفت دوست داری یک‌جمله‌ای برایت بخوانم و من گفتم آره بخون. گوشی رو از تو جیبش بیرون آورد و نامه‌ای را که مؤسس آمازون برای اعضای شرکتش نوشته بود را برایم خواند.

الآن متن نامه را به‌خوبی یادم نیست تا برایتان بگویم (قسمتی از آنجه همسرم برایم خواند را برایتان پیدا کردم و در عکس بالا قرار دادم)

فقط می‌توانم بگویم که ناگهان در ذهنم جرقه‌ای ایجاد شد. متوجه مشکلم شدم.(مسئله من ربطی به متن نامه نداشت ولی گویی جرقه ای در ذهن من ایجاد کرد)

چند وقت بود که به‌درستی استراحت نکرده بودم و در لحظاتی هم که فکر می‌کردم در حال استراحت هستم فکر برخی کارها همراهم بود و نتوانسته بودم به‌راستی استراحت کنم. به‌محض متوجه شدن انگار باری از روی شانه‌هایم برداشته شد.

در همان لحظه تصمیم گرفتم در حدود ۱۰ دقیقه استراحت واقعی کنم و پس‌ازآن به خانه برگشتیم.

پس از برگشتن احساس کردم که آن‌قدر انرژی گرفته‌ام و آن‌قدر حالم خوب است که حد ندارد. تصمیم گرفتم در رابطه با این موضوع برای شما بنویسم و این راز مهم را با شما در میان بگذارم.

اسرار استراحت ذهنی

اگر ذهنتان مدام درگیر است و حس می‌کنید که تحت‌فشار کاری، درسی و یا حتی زندگی هستید باید یک استراحت خوب و باکیفیت به ذهن و بدن خودتان بدهید.

قصد نداریم که مسائل و یا دغدغه‌هایمان راحل کنیم فقط می‌خواهیم چنددقیقه‌ای از آن‌ها جدا شویم و به ذهن و بدن خود استراحت دهیم. چرا؟

چون پس‌ازآن چنان انرژی در ذهن و بدن ما جاری می‌شود و آن‌چنان حالمان خوب می‌شود که خیلی راحت‌تر می‌توانیم دغدغه‌های خود را حل کنیم.

غرق شدن در یک تجربه لذت‌بخش

اگر می‌خواهید به‌راستی استراحت کنید و ذهن خود را برای لحظاتی از دغدغه‌های روزانه دورنگه دارید روش‌های متفاوتی مانند مدیتیشن، ذهن آگاهی و ورزش‌های مثل یوگا وجود دارد اما به نظر من غرق شدن در یک تجربه لذت‌بخش بهترین نوع استراحت است.

  • شما باید بتوانید از افکار خود رها شوید و یکی از مؤثرترین کارها انجام دادن کاری است که به آن علاقه‌مند هستید.
  • نقاشی کشیدن، بازی با بچه‌ها، آشپزی کردن، شنا کردن
  • و یا هر کاری که آن‌قدر لذت‌بخش باشد که شما متوجه گذر زمان نشوید و حس خیلی خوبی از انجام آن داشته باشید.

اگر می‌خواهید بدانید من امروز صبح چه‌کاری انجام دادم بهتون می‌گویم. “یه قل دو قل”

حتی نمی دونم که آیا اسم بازی همین است و یا املای آن را درست نوشته‌ام و یا نه!!!!

فقط می‌توانم بگویم که در بچگی خیلی این بازی را انجام می‌دادیم و امروز صبح با همسرم از ساحل چندتکه سنگ برداشتیم و من  بازی را شروع کردم.

برای لحظاتی مرا غرق خودش کرد. آن‌قدر هیجان داشتم و آن‌قدر در آن غرق شدم که پس‌ازآن یک انرژی خاصی در بدن و ذهن خودم احساس می‌کردم و باید بگویم که راه‌حلی برای دغدغه‌ام پیدا کردم.

من در مقالات سایت زیاد از خودم نمی‌گویم ولی دوست داشتم در این مقاله در مورد تجربه خودم صحبت کنم تا به شما نشان بدهم که کارهایی خیلی کوچک می‌تواند استراحت‌هایی فوق‌العاده برای ما باشد و انرژی ذهنی ما را تقویت کند.

ورزش کردن

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان به‌عنوان استراحت واقعی دانست ورزش کردن است. منظورم ورزشی نیست که پس‌ازآن خسته‌تر از قبل باشید بلکه ورزشی که تمام توجه شما را به خودش جلب کند و شما را از زندگی روزانه‌تان برای لحظاتی جدا کند.

  • برای مثال اسب‌سواری، قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری و …

من خودم تجربه اسب‌سواری را دارم و واقعاً برای من جواب می‌دهد. وقتی بر پشت یک اسب می‌نشینم آن‌چنان در لحظه حال غرق میشوم که گویی کل زندگی فقط همین لحظه است.

اگر در بسیاری از فیلم های خارجی دیده باشید افرادی که مدتی نگرانی و یا مشکلات خاصی داشتند به ورزش های سختی رو می کنند. مثل بالا رفتن از کوه، دوچرخه سواری در کوهستان و یا ورزش های خطرناک

علت اینه که این ورزش ها تمام توجه فرد را درگیر خودش می کند و فرد دیگر وقتی برای فکر کردن به نگرانی هایش ندارد. برای همین آنها چنین ورزش هایی را انتخاب می کنند.

پس پیشنهاد من ورزش‌هایی است که شما غرق آن می‌شوید و حس آرامش برای شما دارد. البته حتماً لازم نیست در کوهستان دوچرخه سواری کنید با این حال می توانید آنچه برای شما مناسب است را پیدا کنید.

لیستی از ورزش هایی که فکر می کنید می تواند به ذهن شما استراحت دهد را بنویسید.

خوردن یک غذای خیلی خوب در مکان خیلی خوب

ما همیشه هنگام غذا خوردن عملاً به غذایمان توجه نمی‌کنیم و درگیر دغدغه‌های خود هستیم. غذا خوردن می‌توانید یک استراحت خیلی خوب باشد.

  • یک غذای خوب در یک مکان خوب و آرامش‌بخش مثل طبیعت
  • فقط یادتان باشد که اگر در طبیعت هستید و غرق در آن لحظات نباشید این استراحت نخواهد بود.

همان‌طور که همه ما تفریحات این مدلی زیاد داریم ولی تفریحی که به‌راستی ما را درگیر خود کند و ذهن ما را آزاد کند نداریم.

  • برای همین سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که واقعاً از آن لحظات و از آن غذا لذت ببرید.

برای مثال غذا را خودتون آماده کنید. غذایی باشد که آماده سازی آن برایتان هیجان دارد و لذت خاصی به شما میدهد.

موسیقی آرامش‌بخش

موسیقی که دوست دارید را اجرا کنید و با آن شروع به خواندن کنید. در آن آهنگ غرق شوید و احساس کنید که خواننده اصلی آن آهنگ هستید.

کاری که برخی افراد در حمام انجام می‌دهند و احساس می‌کنند که صدای خیلی خوبی دارند.

بااین‌حال نگران قضاوت دیگران نباشید و اگر این کار شما را غرق در آن تجربه لذت‌بخش می‌کند حتماً آن را انجام دهید.

نکته مهم:

اگر بخواهم اسرار استراحت واقعی را با شما مرور کنم باید بگویم که کاری انجام دهید که کاملاً در آن غرق شوید.

غرق شدن یعنی چی؟

غرق شدن یعنی اینکه آن کار آن‌قدر موردعلاقه شما باشد و شما جذب آن شوید که متوجه نشوید زمان چگونه می‌گذرد و کاملاً درگیر آن هستید.

در این حالت شما با توجه و تمرکز کامل مشغول انجام کاری هستید، به صورت کامل درگیر آن هستید و از آن کار لذت می برید.

به عبارتی شما در کار غوطه ور می شوید. این مفهوم برای اولین بار توسط میهای چیک سنت ارائه شد.

هرکدام از ۴ موردی را که در بالا بیان کردم می‌توانید انجام دهید و هر کار دیگری که شما را از فکر کارها و نگرانی‌های روزانه دورنگه می‌دارد

بسیار مؤثر است.

بدانید که استراحت‌هایی که در ظاهر شبیه استراحت و تفریح هستند اما ذهن ما همچنان درگیر دغدغه‌هایمان هست استراحت نیست.

همین حالا لیستی تهیه کنید که چه کارهای می‌توانید انجام دهید تا کیفیت استراحت‌های خود را تغییر دهید و ذهن خود را آزاد کنید.

من در طول چند وقت گذشته استراحت‌های زیادی داشتم ولی هیچ‌کدامشان من را کاملاً جذب نکرده بود و برای همین بود که ذهنم بسیار خسته بود.

خیلی خوشحالم که این مقاله را به پایان می‌رسانم و امیدوارم تجربه‌های خودتان را در قسمت نظرات برای من بنویسید.
شاد باشید…

 

40 نظرات
  1. فتحی می گوید

    بله ، این استرس به کل بدن اسیب وارد میکنه
    ممنون از این مقاله

  2. کاوه می گوید

    با سلام
    خوشحالم ک این مقاله را دقیقا وقتی می خوانم ک از لحاظ ذهنی خسته هستم و خودم بدنبال ی راه برای برگشتن به آرامش و تمرکز هستم . یکی از عوامل منفی عدم توجه به سبک زندگی خصوصا اگر زندگی کارمندی باشد و اکثر کارها و اتفاقات در طول هفته ها ووماه ها ثابت باشند ک موجب کسالت و خستگی ذهنی می کند .
    با سپاس از شما برای توجه به چالش های زندگی روزانه و ارائه راه حل های کاربردی

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام آقای کاوه عزیز. شاد باشید

  3. Akbar می گوید

    خانم حمیدی واقعا ممنون از زحمات شما. یک نکته بسیار دقیق که به اون اشاره کرده اید غرق شدن در لذت است. من به شخصه افراد زیادی رو می شناسم که مثلا غرق در یک موسیقی میشوند اما خود موسیقی ذاتا غمگین و کسل کننده است و فرد عملا با غرق شدن در آن موسیقی در ناامیدی ها و ناکامی هایش غرق می شود و بد تر از آن زمانی ست که با موسیقی همراهی می کند و شروع به یادآوری دغدغه هایش میکند و خودش را به جای خواننده می گذارد.

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام. بله همین طور است کاملاً درست می فرمایید. شاد باشید دوست عزیزم…

  4. محمد می گوید

    مطالب کاربردی ارایه کردید

  5. آرزو می گوید

    سلام، وسطاي خوندن مقاله تون بغضم تركيد و نيم ساعت تمام داشتم گريه ميكردم…
    دقيقا انگار دست گذاشته بوديد روي نقطه ي دردم كه نميدونستم كجاست، مدتها بود سعي ميكردم خستگيمو با خوابيدن، ورزش، رقص، كنسرت رفتن يا سينما رفع كنم ولي همچنان خسته بودم و جالبه كه شانه درد عجيبي هم داشتم كه به هيچ دوا و درماني جواب نميداد، با خوندن مقاله شما قشنگ حس كردم كه تمام اين مدت چجوري مشكلات و فكرها و دغدغه هامو روي شونه هام با خودم اينطرف و اونطرف ميبردم و مثلا داشتم ريلكس ميكردم!! الان كه يادم مياد ميبينم توي سالن كنسرت بودم، ولي فكرم جاي ديگه بود، ميخوابيدم اما خواب مشكلاتمو ميديدم و…
    مرسي از شما

  6. سوسن می گوید

    با تشکر از وبسایت خوب شما. این مقاله خیلی برای من کاربردی بود و خیلی از آن استفاده کردم.

  7. Nikan می گوید

    سلام به نظر من توصیه شما خوبست ولی برای یک زندگی معمولی یعنی آندسته از کسانی که خوشی زده زیر دلشان یا به اصطلاح قدر عافیت را نمیدانند ولی برای آدمهایی مثه من که ظلمی در حقشان میشود چه راهی دارید؟چطوری میشه فراموش کرد چطوری میشه غرق شد وذهن درگیر نباشه بله میشه ولی مقطعی ولی وقتی برمیگردی به عالم واقعیت میبینی اون ناهنجاری هنوز وجود داره وبه تو زل زده وغیرقابل حله،دوستان عزیزمن الان مدتیه که بیکارم برای اینکه یه عده نامرد تصمیم گرفتن کارم را از چنگم در بیارن واینکار را کردن من مدتی مبارزه کردم ولی نشد یه گروه کثیف که تصمیم میگرند که اگه کسی مطابق میل وخواسته هایشان عمل نکند تصمیم به حذف طرف میگیرندواصلا به قضیه اهمیت نمیدن که طرف عیالواره وباید نون بده خرجی بده من کارم را آسان بدست نیاوردم ولی به آسانی از دستم گرفتن ولی کسی متوجه حرفهایم نمیشود خانواده ام بمن طعنه وار میگن تو از سر تنبلی این اداها را در میاری!

    1. Nikan می گوید

      سلام

      1. Nikan می گوید

        سلام خانم دکتر
        لطفا جوابم رابدهید نیکان هستم واز شما استمداد میطلبم زندگیم را از دست داده ام

    2. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم. ممنون از پیامتون.
      نوشتن این پیام اینجا به من این احساس را میدهد که شما به دنبال راه حلی برای رسیدن به آرامش فکری هستید. امیدوارم منظور پیام تان را به درستی متوجه شده باشم. ااول باید بگویم که برای مشکلاتی که تجربه کرده اید متاسفم. دوم پیشنهاد میکنم که به جای تمرکز بر مشکلات و مسائلی که در زندگی تان به وجود آمده دایره توجه خود را تغییر دهید.
      بهترین کاری که الان برای خود می توانید کنید این است که به سوال زیر پاسخ دهید:
      در این شرایط برای اینکه بتوانم کار مناسبی بدست آورم چکار میتوانم کنم؟ تمام راه حل ها را بر روی یک کاغذ بنویسید. ممکن است در نگاه اول راه حلی به ذهن تان نرسد اما درخواست دارم که چنیدن روز به این موضوع فکر کنید.

  8. Nikan می گوید

    سلام خانم حمیدی
    نیکان هستم من بیست سال برای کارگاهم زحمت کشیدم برای خشت خشت اون وحالا دچار فوبیای کار شدم میترسم که دوباره دست بکاری بزنم وبازهم یک آدم مرضی پیدا بشه و….

    1. Nikan می گوید

      چن روز پیش توی همین برنامه ماه رمضان از تلویزیون پخش میشد مثه برنامه احسان علیخانی با مردی مصاحبه شد که کارگرش بعلت اختلاف وتحریک رقبای آن شخص روی صورت صاحب کارش اسید پاشید و ۱۶ ضربه چاقو بهش وارد شد خلاصه بنده خدا از مرگ نجات پیدا کرد ولی با یک صورت دفرمه شده اومده بود پای مصاحبه
      فکر میکنم از این بابت شانس آوردم
      ولی آیا باید این افراد همینطور راست راست بچرخن و با امنیت شغلی وجان ومال مردم بازی کنن؟

  9. Nikan می گوید

    چن روز پیش توی همین برنامه ماه رمضان از تلویزیون پخش میشد مثه برنامه احسان علیخانی با مردی مصاحبه شد که کارگرش بعلت اختلاف وتحریک رقبای آن شخص روی صورت صاحب کارش اسید پاشید و ۱۶ ضربه چاقو بهش وارد شد خلاصه بنده خدا از مرگ نجات پیدا کرد ولی با یک صورت دفرمه شده اومده بود پای مصاحبه
    فکر میکنم از این بابت شانس آوردم
    ولی آیا باید این افراد همینطور راست راست بچرخن و با امنیت شغلی وجان ومال مردم بازی کنن؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام جناب نیکان. راستش مسئله ای که در کار برایتان پیش آمده مطمئناً مسئله سختی بوده و طبیعی است که احساس ناراحتی داشته باشید و این موضوع کاملا قابل درک است.
      در حال حاضر دو راه برای شما وجود دارد اول اینکه تمرکزتان بر مسئله به وجود آمده باشد و مدام به این فکر کنید که چرا چنین مشکلی برای شما پیش آمده و دیگران را مقصر بدانید. در این حالت وضعیت شما هیچ تغییری نخواهد کرد و روز به روز ناامید تر خواهید شد و با پیامدهای زیادی به خاطر آن رو به رو خواهید شد.
      دوم اینکه تمام مسائل به وجود آمده را بپذیرید و سعی کنید خودتان را آرام کنید. الان نمی توانید گذشته را تغییر دهید اما می توانید با تدبیری جدید و با درنظر گرفتن تجربیات گذشته آینده بهتری برای خودتان رقم بزنید. با پذیرش خیلی از مسائل و ایجاد حس خوب در زندگی تون می تونید اتفاقات خارق العاده ای را در زندگی تون تجربه کنید. شاد باشید…

  10. sami می گوید

    سلام باتشکر از مطالب خوبتون
    غیر از روش استراحت کردن روش های بهتر و سریعی هست که بشه انرژی ذهنی رو تقویت کرد؟ مثلا مراقبه ها یا یه سری مواد غذایی خاص و…

  11. داریوش می گوید

    سلام خانم حمیدی عزیز
    یک سوال ک همیشه در ذهن من هست. اینه ک چطوری بعضی افراد موفق میتونن ذهن خودشون رو مدیریت کنن ک چنتا کار رو با هم انجام بدن .یا اینکه چنتا کار حرفه ای و سخت رو با موفقیت انجام بدن ک حتی خیلی از ادمها از انجام دادن یکی از اونها ناموفق هستن… یک مثال بزنم .مثل اقای گلزار ک سوپراستار سینمای ما هستن.. ایشون هم در زمینه سینما و بازیگری موفق هستن . هم در زمینه نوازندگی. و در زمینه خوانندگی . در زمینه عکاسی.در زمینه برندسازی و والیبالیست خیلی موفقی هستن یعنی در زمینه ورزش.
    سوالم اینه چطور این افراد میتونن خودشون رو مدیریت کنن توی این همه کار بتونن موفق باشن. ؟ سپاس از شما

  12. محمد می گوید

    ممنون از مقاله خیلی خوبتون .من با خوندن این مقاله فهمیدم که مشکلم خستگی ذهن هست چون نشونه هاش رو در خودم می بینم.راهکاراتون برام جذاب بود و فکر می کنم با اجراشون این مشکل رو بتونم حل کنم.از نوشتن این مقاله سپاسگزارم.

  13. محمدظاهر نظری می گوید

    تشکر ازین مقالات خوب شما که به من همکاری زیادی کرده است

  14. آرمان می گوید

    بابت مطالب مفیدتون متشکرم و خوشحالم از اینکه با سایتتون آشنا شدم موفق باشید

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز. بابت علاقه مندی تون به یادگیری به شما تبریک می گویم و ممنونم از پیام تون. شاد باشید.

  15. مهرداد می گوید

    سلام خانم حمیدی ، موضوع مقاله ای که انتخاب کردید واقعا هوشمندانه بود و به موضوعی پرداخته بود که کمتر به آن توجه میکنیم و البته این بی توجهی اثرات منفی قابل توجهی روی بازدهی و کیفیت عملکرد ما داره ، امروز متوجه شدم که چند ماهی هست که استراحت نکردم! و این موضوع تقریبا بازدهی من رو به صفر رسونده بود و از شما بابت نگارش این مقاله ممنونم ، اما پیشنهادی که برای شما دارم و فکر میکنم به افزایش کیفیت مقالات شما کمک میکنه قرار دادن بخشی پایانی برای مقاله هست که به مرور و جمع بندی مطالب گفته شده بپردازه تا مطالب بهتر و بیشتر در ذهن مخاطبین باقی بمونه ، مجددا از شما سپساسگذارم

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است. بابت پیشنهاد تون بینهایت متشکریم. این موضوع بررسی خواهد شد و در صورت امکان در آینده به آن می پردازیم. شاد باشید.

  16. mehdi می گوید

    باسلام…
    درمورد سلامت ذهن سرچ میکردم که با این سایت آشنا شدم…مطالب خیلی جالب وبسیار کاربردی عنوان شده بود که واقعا با کاربردی کردن آن در دنیای واقعی پراهمیت هست
    واقعا یه خسته نباشید خدمتتون عرض میکنم

  17. نفیسه می گوید

    سلام وقت به خیر
    ممنون از مقاله کاربردیتون
    من مدتهاست به خاطر یه سری مسایل دچار خستگی ذهن حواس پرتی و گیجی شدم و حوصله انجام هیچ کاری ندارم که خیلی باعث نگرانیم میشه امیدوارم با راهکارایی که دادین برطرف بشه
    یه سوال وقتی در خانواده ای زندگی میکنی که همه افراد فقط انرژی منفی میدن چه باید کرد ممنون از لطفتود

  18. Banafsheh می گوید

    سلام خانم حمیدی.یه دنیا بابت مقالات خوبتون ممنون.از اسفند ۹۷ دارم برای یه آزمون مهم و سخت مطالعه میکنم.خودم هم متاسفانه ادم خیلی حساسی هستم.و برای انتخاب های کوچیک خیلی فکر میکنم.خدا نکنه که دیگه برام ناراحتی پیش بیاد.مدام به حرفهایی که هیچوقت جرات گفتنش ندارم فکر میکنم.و به کارهایی که حداقل الان موقعیت انجامش ندارم.و به مسائلی که اصلا به من ربطی نداره.الان بعد ۶ ماه تحمل اینها در کنار مطالعه.حس کردم سرم سنگینه و نمیتونم رو هدفم تمرکز کنمنمیتونستم براش دلیلی پیدا کنم.تا اینکه مقاله شما رو دیدم کلمه به کلمش حرف دلم بود.لابه الای مطالعه مقالتون چند بار میخواست بغضم بترکه.انگارر دلم واسه خودم میسوخت که این مدت با خودم چها کردم.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      خیلی خوشحالیم که این مقاله توانسته به شما کمک کند. مطمئنا تلاش شما نتیجه خواهد داد و به تمام رویاهای خود خواهید رسید. البته استراحت درست داشتن نیز به شما خیلی خیلی کمک خواهد کرد. شاد باشید

  19. امین اشرافی می گوید

    ممنون از مقاله جامعتون و وقتی که برای تهیش گذاشتید.
    به نظرم اراده(انرژی ذهنی) ما با تصمیم گیری کاهش پیدا میکنه، این تصمیم گیری هر چی موشکافانه تر باشه انرژی بیشتر از دست میدیم، پس میشه گفت استراحت به معنی گرفتن کمترین تصمیم گیری در بازه ای از زمان هست. اگر به این صورت باشه بالا ترین استراحت خوابه چون شما طی خواب هیچ تصمیمی نمیگیرید ولی در بیداری هر چقدر هم سعی کنید باز هم تصمیمات بسیار ریزی میگیرید. در نتیجه هر کس می خواد استراحت کنه باید ببینه چه فعالیت فیزیکی یا ذهنی ای برای او هست که طی اون حداقل تصمیم گیری رو لازم.(تصمیم گیری می تونی خیلی کوچیک و کم ارزش باشه مثل اینکه تصمیم بگیرید قبل اینکه برین حموم آب بخورین یانه، همین تصمیم انرژی ذهنی رو کاهش میده اما بسیار بسیار کم)

  20. ابلوالفضل می گوید

    سلام وقت بخیر . ممنونم بابت متن خوبتون خیلی حالمو عوض کرد . ???

  21. حکیم می گوید

    من همه این کارهارا هر روز انجام میدهم ولی دوسال ازگار هست که همچنان خسته و افسرده و درمانده ام ، این نقاله هیچ فایده ای ندارد

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      اگر دو سال هست که چنین مشکلی دارید پیشنهاد می کنیم حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا مسئله شما را پیدا و حل کند. این مقاله برای افرادی هست که گاهی در مسیر رسیدن به خواسته ها، دچار خستگی ذهنی میشوند و نیاز دارند تا استراحت کنند تا انرژی ذهنی و جسمی خود را تقویت کنند تا دوباره بتوانند برای رسیدن به اهداف شان با ذهنی پر توان به سمت خواسته هایشان حرکت کنند.

      ما شما را تشویق می کنیم که حتما از کمک یک متخصص استفاده کنید. شاد باشید

  22. محدی می گوید

    خیلی ممنون از شما بسیار آموزنده و عالی بود جالبه که این همه مدت نفهمیده بودم چرا از هیچ چیزی لذت نمیبرم

  23. امیرحسین بای می گوید

    با سلام
    من ی کنکوری هستم و علایم خستگی ذهنی رو هم دارم
    شاید خیلی شدید هم باشه به طوری که واسه ۲۰تا سوال حل کردن تمرکزم عجیب کاهش پیدا می‌کنه تصمیم گرفتم ی استراحتی بکنم تا ذهنم از این که هست خسته تر نشه
    استراحت ذهنی می‌تونه ورزش گروهی با دوستان به مدت یکی دو ساعت باشه؟ی تفریحی که ذهنم به سمت مسایل کنکور نره چیه
    ممنون از شما و سایت شما

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      بله هر کاری که ذهن شما را از کنکور دور کند استراحت به حساب می آید. شاد باشید

  24. یه کنکوری به نفس نفس افتاده می گوید

    سلام روز بخیر
    این کامنت وقتی میزارم که مدت هاست از خستگی ذهن رنج میبرم و برای بر طرف کردنش چه ها که نکرد!راستش رو بخوایید من تمام صحبت هاتونو اززبون یک رونپزشک شنیدم اما توجهم به این صحبت ها و یاشید شیوای بیان مخاطب به قدری نبود که من رو مجذوب خودش کنه به طوری که ذهنم اون رو به عنوان یک راهکرد عملی بپذیره.
    خانوم حمیدی ممنون باتبت راهکارتون که درد مشترک خیلیامونه.متشکر بابت بیان شیرین و جذابتون بخصوص که پیامد های مختلف رو که میتونه برای ماها در خصوص اجرای این ایده بیان کردید.

  25. هانیه می گوید

    سلام دوستان، بهتون توصیه میکنم آخرین موضوعی که باعث حس نشاط و انگیزه در شما شده است رو به یاد بیارید،همون حسی که باعث شده بود که شما کاری رو انجام بدید یا کاری رو ترک کنید،بیشتر مشکل ها از نشناختن خودمون بوجود می ایند ،??

  26. مونا می گوید

    سلام من نمیدانم که ذهنم چرا همیشه مشغول است و نمیتونم در درس هایم تمرکز کنم آیا میتونین کمکم کنین?

  27. Salman می گوید

    سلام
    من تمرکز ندارم همیشه در تخیلات می روم فکر و هوش ام چرت و پرت است بعضی اوقات اجناس خانه را در تاکسی فراموش می کنم و هنگام مطالعه کردن نیز هیچ برداشت درست نمی کنم ممنون میشوم اگر مرا کمک کنید
    تشکر

  28. علی می گوید

    عالی بود .
    ممنون .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.