چگونه امیدوار باشیم؟

چگونه امیدوار باشیم؟

امیدوار بودن یک حالت ذهنی است که معمولاً با توجه به طرز فکر و دیدگاه ما نسبت به اتفاقات زندگی تغییر پیدا می‌کند.

برخی روزها امیدوار هستیم و برخی روزها کاملاً نا امید هستیم. می‌خواهیم کارهایی انجام دهیم ولی حوصله انجام آن را نداریم و شاید در ته دل حس خاصی به انجام آن نداریم.

شرایطی که در بالا توصیف کردم شرایطی هست که گاهی افراد از آن شکایت می‌کنند و انتخاب‌های زندگی‌شان را بر اساس این دیدگاه و یا این حالت ذهنی انجام می‌دهند.

تصور کنید که صبح از خواب بیدار شده‌اید و نا امید هستید و حوصله انجام هیچ کاری ندارید. اگر همان روز یک پیشنهاد عالی هم دریافت کنید به دلیل حس و حالی که دارید و طرز فکر نا امیدی که دارید یا آن فرصت را نمی‌بینید و یا آن را از دست می‌دهید.

در یکی از مقالات سایت در مورد امیدواری و نقش آن در موفقیت توضیح داده بودم که با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود. در این میان ایمیل‌های زیادی دریافت کردم که برخی افراد نمی‌دانستند چگونه دیدگاه امیدوارانه داشته باشند. سؤال اصلی آن‌ها این بود که چگونه می‌توانیم امیدوار تر باشیم تا بتوانیم اهداف خود را دنبال کنیم و حس و حال بهتری در زندگی داشته باشیم.

ازآنجاکه امیدواری یک حالت ذهنی است و برای موفقیت در کسب‌وکار و یا در زندگی و تحصیل باید بتوانیم امیدوارانه فکر کنیم من تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسم و نظرم را با شما در میان بگذارم.

به نظر من (سارا حمیدی) امیدوار بودن یک مهارت ذهنی است مانند مهارت تمرکز و ما باید بتوانیم این مهارت را یاد بگیریم و در لحظات سخت زندگی دیدگاه خود را تغییر دهیم.

 

 پیشنهاد می‌کنم این مقاله را فقط نخوانید بلکه همین الآن یک خودکار و کاغذ آماده کنید و اقدام‌هایی را که لازم است انجام دهید.

تئوری امید اشنایدر

اشنایدر یک روانشناس مثبت‌گرا بود که تحقیقات عمده او در مورد امیدواری و خوش‌بینی بوده است. او در تئوری امید می‌گوید که طرز فکر افراد امیدوار دارای سه جز اصلی زیر است:

  • اهداف: رویکرد هدفمندانه به زندگی داشتن
  • مسیرها: پیدا کردن مسیرهای متفاوت برای رسیدن به هدف
  • اقدام: باور به اینکه شما می‌توانید تغییرات را شروع کنید و به اهدافتان برسید

اشنایدر خصوصیات افراد امیدوار را به‌صورت زیر بیان می‌کند:

فرد امیدوار کسی است که:

  • اهداف شفافی برای خود تعیین می‌کند
  • برای رسیدن به هدفش چندین مسیر قابل اجرا در نظر می‌گیرد
  • برای رسیدن به هدف خود پافشاری می‌کند حتی اگر در این مسیر موانع زیادی وجود داشته باشد.

 

به عبارتی طبق نظریه او افرادی که اهداف قابل دستیابی دارند و این اهداف تا حدودی برای آن‌ها چالش برانگیز است به نسبت دیگران از امیدواری بیشتری برخوردار هستند.

چرا باید از تئوری امید استفاده کنم؟

شما می‌توانید از این تئوری استفاده کنید:

  • تا خود و یا دیگران را توانمندتر بسازید
  • از پتانسیل‌ها و فرصت‌های خود بهتر استفاده کنید
  • و با دنبال کردن اهداف بامعنی رضایت‌مندی بیشتری در کار و یا زندگی خود داشته باشید

چگونه از این تئوری استفاده کنیم؟

طبق تحقیقات اشنایدر امیدوار بودن یکی از لازمه‌های موفقیت است.

امیدواری بیش از هوش، هر نوع مهارت و یا موفقیت‌های قبلی مشخص‌کننده موفقیت ماست. بنابراین هرچه در کار و یا زندگی امیدوار تر باشیم و طرز فکر امیدوارانه داشته باشیم موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید دیدگاه مؤثرتری به دست آورید و مهارت امیدواری را در خود پرورش دهید می‌توانید از این تئوری به نفع خود استفاده کنیم.
  • اولین قدم داشتن هدف و یا تفکر هدفمند است.
  • قدم دوم پیدا کردن مسیرهای موجود برای رسیدن به هدف است
  • و سومین قدم اقدام کردن است

 

اما قبل از اینکه این قدم‌ها را توضیح دهم می‌خواهم کمی در مورد کپسول امیدواری صحبت کنم.

کپسول تقویت امید

بسیاری از افراد برای حل مشکلات خود به دنبال یک عامل بیرونی هستند. آن‌ها منتظر می‌مانند که فرد امیدواری شوند سپس دست به اقدام بزنند و برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنند.

تفکر آن‌ها چیزی مانند این عبارت است: من نمی‌توانم کاری کنم نمی‌دانم چرا دست خودم نیست. اصلاً انگیزه ندارم. اگر بتوانید به من راهی را بگویید که امیدوار شوم مطمئن هستم که به اهدافم می‌رسم. اونموقع براتون جبران می‌کنم و شما را دعا می‌کنم.

در پاسخ به چنین دیدگاهی و یا چنین سؤالاتی که زیاد از من پرسیده می‌شود باید بگویم که شما انتخاب کرده‌اید که برای تغییر اوضاع خود کاری انجام ندهید. اگر به دنبال یک کپسول هستید که من به شما بدهم و اوضاع ازاین‌رو به آن رو شود متأسفانه نمی‌توانم به شما کمکی کنم.

اما اگر تصمیم دارید که طرز تفکر خود را تغییر دهید و دست به عمل بزنید جای درستی هستید.

چی کار باید بکنم؟

به‌جای اینکه مرتب به دنبال کپسولی باشید تا روند زندگی شما را تغییر دهد همین الآن دست به عمل بزنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

یعنی اگر شما می‌خواهید تا طرز فکر امیدوارانه جایگزین ناامیدی در زندگی شما شود باید همین الآن کاری انجام دهید.

باید کاری انجام دهید تا حال شما بهتر شود و نه اینکه منتظر بمانید تا حالتان بهتر شود و سپس کار انجام دهید.

اگر تصمیم گرفته‌اید که در کسب‌وکار و یا زندگی و تحصیل خود امیدوار تر باشید اولین قدم هدفمند بودن است.

هدفمند بودن

تحقیقات نشان داده است که افراد هدفمند امیدواری بیشتری در کارها از خود نشان می‌دهند. چنین افرادی هنگام برخورد با مشکلات به دنبال راه‌حل‌های جایگزین می‌گردند و باور دارند که می‌توانند به خواسته خود برسند.

درنتیجه اگر می‌خواهید در زندگی خود امید بیشتری داشته باشید باید تفکر هدفمند داشته باشید. یعنی باید برای خودتان هدف‌ها بامعنی انتخاب کنید.

این هدف‌ها می‌توانند کوتاه‌مدت و یا بلندمدت باشند. این اهداف هر چیزی می‌توانند باشند فقط باید برای شما دست‌یافتنی و تا حدودی چالش برانگیز باشند.

به‌مرور و با تقویت تفکر هدفمند امیدوار تر خواهید بود و می‌توانید اهداف بزرگ‌تر و چالشی‌تر برای خود در نظر بگیرید.

برای مثال اگر اضافه‌وزن دارید و از وزن کم کردن ناامید شده‌اید، هدف دست‌یافتنی برای خود قرار دهید. می‌توانید هدف خود را یک کیلو وزن کم کردن قرار دهید. ازآنجاکه این هدف دست‌یافتنی‌تر است و هنوز برای شما یک چالش است مطمئناً با امید بیشتری آن را پیگیری می‌کنید.

۱ کیلو وزن کم کردن امیدوارانه تر است تا ۱۵ کیلو. وقتی از پس ۱ کیلو وزن کم کردن برآمدید اکنون می‌توانید برای خود هدف چالشی‌تر مانند ۲ کیلو وزن کم کردن قرار دهید و همچنین روحیه امیدواری خود را نیز تقویت کنید.

هر هدف دیگری نیز می‌توانید برای خود در نظر بگیرید. از شرکت در یک کلاس آموزشی گرفته تا خواندن یک کتاب و یا افزایش درآمد به میزان ۱۰۰ هزارتویمان و یا …

هدف شما چیست ؟ چه هدفی برای خود انتخاب کنید تا بتوانید با به انجام رساندن آن امیدوارتر شوید.

به اهداف خود فکر کنید و همین الآن یک هدف را انتخاب کنید. اگر هدف خود را تعیین کردید این هدف را در پایین همین صفحه و در قسمت نظرات سایت بنویسید.

پیدا کردن مسیرهای موجود

برای هدف خود دو یا سه روش در نظر بگیرید. برای مثال اگر می‌خواهید وزن کم کنید و همیشه از رژیم‌های سخت برای لاغر شدن استفاده می‌کردید سعی کنید کمی زمان بگذارید و در مورد روش‌های دیگر هم تحقیق کنید. سعی کنید راه‌حل‌های جایگزین هم در نظر بگیرید تا اگر یک راه‌حل مؤثر واقع نشد پلن دومی هم داشته باشید.

مثال دیگری که می‌توانم در موردش صحبت کنم پول است. تصور کنید که کسب‌وکاری دارید و امروز تصمیم دارید تا دیدگاه خود را تغییر دهید و امیدواری بیشتری به دست آورید.

برای همین یک هدف کوچک در راستای کسب‌وکار خود یادداشت کنید (برای مثال افزایش فروش در هفته آینده ) و سپس بررسی کنید که چه روش‌هایی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

 

دو یا سه روش پیدا کنید تا مطمئن باشید که هر طور شده می‌توانید در آن هفته فروش خود را بیشتر کنید.

اقدام

مرحله آخر اقدام است اما شما باید در این مرحله به این باور برسید که هر طور شده به هدف خود خواهید رسید.

برای همین می‌گویم هدف باید دست‌یافتنی باشد تا این باور در ذهن شما شکل گیرد که می‌توانید به آن برسید.

این طرز فکر به شما کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیر باشید و هنگام مواجه با موانع مسیر خود را تغییر دهید.

برای اینکه این باور در ذهن شما تقویت شود تصویرسازی می‌تواند کمک‌کننده باشد. تصویرسازی هم باعث افزایش تمرکز شما می‌شود و هم باور شما را نسبت به اهدافتان تقویت می‌کند.

اگر می خواهید در کار و زندگی خود امیدوار باشید و انگیزه بیشتری داشته باشید باید رویکرد هدفمندانه به زندگی و یا کار خود داشته باشید. اهدافی قابل دستیابی برای خود قرار دهید برای آن برنامه ریزی کنید و آن ها را انجام دهید.

همین حالا شروع کنید…

 

پیشنهاد ویژه

 

دوره غیر حضوری مدیریت ذهن

از آنجا که ما انسان هستیم و ذهن ما مدام درگیر پرسه زدن است پس طبیعی است که مدام درگیر فکر و خیال متفاوت باشیم.

گاهی افکار مزاحم در حین کار مزاحم ما میشوند.

گاهی روزانه با افکار متفاوتی رو به رو هستیم و چون یاد نگرفته ایم که چگونه این افکار را کنترل کنید آنها مزاحم کار، تحصیل و زندگی ما هستند.

در این دوره می آموزید که:

  • افکار مزاحم چه هستند؟
  • چرا مدیریت افکار مزاحم مهم هستند؟
  • ابزارهای مدیریت ذهن
  • چگونه به کمک ابزارها افکار خود را مدیریت کنید
  • چگونه به کمک مدیریت افکار مزاحم تمرکز خود را افزایش دهید
  • چه طور عملکرد بالاتری داشته باشیم؟
  • با نگرانی های خود چه رفتاری کنید تا ذهن تان درگیر نباشد

برای شرکت در این دوره بر لینک زیر کلیک کنید.

دوره غیر حضوری مدیریت ذهن

10 نظرات
  1. سحر می گوید

    با تشکر از مقاله خوبتون

  2. سحرعلی زاده می گوید

    سلام و خسته نباشید

  3. محمد می گوید

    جذاب بود

  4. علی دهقانی می گوید

    عالی بود

  5. سحر می گوید

    سپاس

  6. ashkan می گوید

    (جهان آیینه درون است)
    هدف من پرورش ذهنم برای داشتن یک زندگیه دلخواهم هستش و
    فقط هم یک راه برای رسیدن به زندگی دلخواهم وجود داره اونم اینه ک ذهن و جسمو به حالت دلخواهم دربیارم.
    ممنون بابت این مطالب آموزنده.

  7. محمد می گوید

    سلام واقعا عالی بود و آموزنده. موفق باشید

  8. من می گوید

    فیزیو اصفهان
    مرسی از مطالب خوشکلتون

  9. ? می گوید

    سلام من نوجوانی هستم که گویا قلم خوبی دارم و دوست دارم مطالب ذهنم را پرورش بدم و یکجا بنویسم اما در طول روز وقتم به هیچ و پوچ میگذره و از زندگی نا امیدم چون هیچ کاری نمیتونم بکنم

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      وبلاگ های متفاوتی وجود دارد که می تونید نوشتن را از اونجا شروع کنید و یا وبسایت هایی هستند که می تونید روزانه از خودتون بنویسید و دیگران هم نوشته های شما را دنبال می کنند. همچنین شبکه های اجتماعی نیز بستر مناسبی برای شروع هستند. تشویق تون می کنم که همین امروز نوشتن را شروع کنید. شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.