مهارت گوش دادن با تمرکز بالا

مهارت گوش دادن با تمرکز بالا

مهارت گوش دادن با تمرکز بالا به مهارتی گفته می‌شود که شخص به دلخواه خود به موضوعات مورد علاقه‌اش گوش می‌دهد و یا به‌عبارتی به آن‌ها توجه نشان می‌دهد. در این حالت تمرکز کامل بر گفته‌های شخص مقابل وجود دارد.

مهارت گوش دادن چیست؟

مهارت گوش دادن از جمله مهارت‌هایی است که معمولاً در حوزه ارتباطات نقش مهمی دارد. اغلب افراد به‌دنبال تقویت مهارت گوش دادن خود هستند تا بتوانند ارتباطات بهتری را تجربه کنند. اکثر مردم از زمان‌هایی شکایت می‌کنند که نمی‌توانند به دقت به صحبت‌های همکار، دوست و یا مشتری و غیره گوش دهند.
اتفاقی که معمولا در پروسه گوش دادن به صحبت‌های شخص مقابل به‌وجود می‌آید عدم توانایی در مدیریت ذهن است. از آن‌جا که ما به سختی می‌توانیم ذهن و افکارمان را مدیریت کنیم، به‌سختی نیز می‌توانیم به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهیم. هنگامی که در حال گوش دادن به دیگران هستیم افکارمان به ما هجوم می‌آورند و آنجاست که دیگر نمی‌شنویم طرف مقابل چه می‌گوید.

عدم توانایی در مدیریت ذهن هنگام گوش دادن با تمرکز
یعنی یک صداهایی را می‌شنویم اما به آن گوش نمی‌دهیم. شنیدن صدا با گوش دادن به آن تفاوت‌هایی دارد. زمانی که ما صدایی را می‌شنویم بر روی آن تمرکز نداریم و فقط با گوشمان آن صداها را می‌شنویم. از آن جا که این صداها توسط مغز ما پردازش نشده پس نمی‌توانیم به‌درستی آن‌ها را به یاد بیاوریم.
هنگامی که در مورد گوش دادن با تمرکز صحبت می‌شود، منظور شنیدن‌هایی است که به‌درستی توسط مغز ما پردازش شده و ما می‌توانیم تمام آن گفت‌و گو را به یاد بیاوریم. در این حالت هیچ عاملی تمرکز شما را کاهش نمی‌دهد و شما نه‌تنها به صحبت‌های شخص مقابل گوش می‌دهید بلکه با تلاش آگاهانه سعی می‌کنید که صحبت‌های دیگران را درک کنید.

چرا باید بهتر گوش دهیم؟

دلایل متفاوتی برای گوش دادن با تمرکز وجود دارد.
۱- ما گوش می‌دهیم تا بهتر یاد بگیریم.
۲- ما گوش می‌دهیم تا در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنیم.
۳- ما گوش می‌دهیم تا مسائل را درک کنیم.
۴- ما گوش می‌دهیم تا لحظاتمان لذت بخش‌تر باشد.
با وجود دلایل خوبی که برای گوش دادن به دیگران و محیط اطراف وجود دارد، اما ما معمولاً ۲۵ تا ۵۰ درصد از یک مکالمه را به یاد می‌آوریم. به عبارتی ما فقط به نیمی از حرف‌های دیگران توجه می‌کنیم و یا یه نیمی از صحبت‌های دیگران گوش می‌دهیم.

بهبود مهارت گوش دادن

در مقالات متفاوت معمولا برای بهبود مهارت گوش دادن پیشنهادهایی همانند زیر به شما خواهد شد:
۱- به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید.
۲- به زبان بدن او توجه کنید.
۳- به گوینده به صورت مستقیم نگاه کنید.
۴- به گوینده لبخند بزنید تا متوجه باشد که به صحبت‌هایش گوش می‌دهید.
۵- تا زمانی که صحبتش تمام نشده، از او سوالی نپرسید و یا در میان صحبت او نپرید.
۶- با تکان دادن سر او را همراهی کنید.
۷- صحبت‌های او را تکرار کنید و یک جمع بندی از صحبت‌های طرف مقابل داشته باشید.
و راه‌های متفاوت دیگر که شما می‌توانید در سایت‌ها و مقالات دیگر آن‌ها را پیدا کنید. شما می‌توانید مقاله Active Listening را مطالعه کنید.

اما من امروز قصد دارم تمرین‌هایی را به شما معرفی کنم که به توانمند سازی مغز خود در این زمینه کمک کنید.
علت اینکه ما نمی‌توانیم به‌خوبی از مهارت گوش دادن با تمرکز بهره ببریم فقط و فقط در مغز ماست. دنیای پیچیده و پر سروصدای اطراف ما سبب شده که ما دیگر از قدرت شنوایی خود به خوبی استفاده نکنیم. نگاه کردن فیلم ویدئویی بسیار آسان‌تر از گوش دادن به یک فایل صوتی است. زیرا فیلم را از طریق چشمانمان درک می‌کنیم ولی زمانی که بخواهیم از طریق گوشمان موضوعی را درک کنیم این کار سخت و مشکل خواهد شد.

تمرین گوش دادن با تمرکز

۱- هر روز به مدت ۳ دقیقه به سکوت گوش دهید. سعی کنید چشمان خود را ببندید و به سکوتی که در اطراف شماست گوش دهید.
شاید اوایل این تمرین سخت باشد اما به مرور به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را افزایش دهید و قسمت مربوط به شنیدن در مغزتان تقویت شود.

۲- هنگامی که در یک محیط شلوغ قرار می‌گیرید به جای پریشان شدن و فرو رفتن در افکار ذهنی، به محیط اطراف خود گوش دهید. به تمام صداها گوش دهید. صدای مردم، پرنده‌ها، ماشین، باد و هر صدایی که در آن محیط وجود دارد.
با انجام این تمرین مغز شما به مرور یاد می‌گیرد که صداها را از هم تفکیک کند. اگر فردی با صدای یکنواخت با شما صحبت کرد، خسته نخواهید شد. اگر ولوم صدایی بسیار پایین بود آن را می‌شنوید و به مرور مغز شما تقویت می‌شود.

 

هدف این دو تمرین این است که شما یاد بگیرید آگاهانه به محیط اطراف خود توجه و دقت کنید. تمرین ها را انجام دهید و نتایج آن را با گروه آموزش تمرکز و تفکر در میان بگذارید.

هم من و هم اعضای وبسایت از شنیدن تجربیات شما خوشحال میشویم. همچنین با نوشتن تجربیات خود، علاوه بر اینکه بیشتر بر این موضوع متمرکز خواهید شد، به رشد و یادگیری دیگران نیز کمک خواهید کرد. بنابراین در قسمت نظرات سایت تجربه خود را از انجام این تمرین بنویسید.

آیا تا به حال این تمرینات را انجام داده اید؟

آیا میدانید این تمرینات می تواند به شما خیلی کمک کند؟

خواندن این تمرین‌ها و عمل نکردن به آن به شما کمک نمی‌کند که شنونده خوبی شوید. شما باید هرروز این تمرین‌ها را انجام دهید تا به‌مرور قدرت گوش خود را بازیابید و بتوانید آگاهانه و به‌دلخواه خود به هر صحبتی با تمرکز بالا گوش دهید.

لحظاتتون سرشار از شادی

 

پیشنهاد ویژه

دوره غیر حضوری افزایش تمرکز 

افزایش تمرکز و کنترل ذهن یک مهارت است و تنها کافی است که آن را یاد بگیرید تا به راحتی حواس خود را متمرکز کنید و از ذهن خود بهترین استفاده را کنید.

در این دوره می آموزید که:

  • تمرکز چیست و چگونه می توانید سیستم تمرکز خود را تقویت کنید.
  • مشکل اصلی تمرکز شما چیست و چه چیزی برای شما موثر نخواهد بود.
  • شناسایی عوامل مزاحم تمرکز شما و از بین بردن آن
  • متمرکز کردن ذهن بر  (مطالعه، درس،کار و یا هر آنچه خواهان آن هستید)
  • افزایش عملکرد و بازدهی شما
  • استفاده صحیح از انرژی مغز
  • توانایی تمرکز در هر لحظه، هر مکان و هرکار

برای شرکت در این دوره بر لینک زیر کلیک کنید.

 

دوره غیر حضوری افزایش تمرکز 

 

 

22 نظرات
  1. سارا رحیمی می گوید

    مرسی
    مقاله خوبی بود

  2. هادی می گوید

    سلام
    از مطالب خوبتون کمال تشکر را دارم
    من این مشکل را دارم
    وقتی به یه سخنرانی مثلا گوش میدم و یا مطلبی را میخونم
    به همه چیز حواسم هست جز سخنرانی و اون مطلب !!!!
    چکار کنم
    خیلی ناراحتم
    هیچ چیزی را یاد نمیگیرم؟!!!

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      گوش دادن با تمرکز یک مهارت است و شما با تمرین می توانید مهارت بیشتری کسب کنید و به یک یادگیرنده حرفه ای تبدیل شوید. پیشنهاد می کنم تمرین های تقویت تمرکز را انجام دهید.

      و پیشنهاد دوم شرکت در دوره تقویت تمرکز می باشد

  3. علي می گوید

    دكتر نميدونم چرا وقتي توي يه جمع هستم نميتونم فقط به صحبت يه نفر گوش كنم همزمان جواب دو سه نفرو ميدم متاسفانه حواسمو نميتونم روي يك نفر جمع كنم چكار بايد بكنم . خيلي باعث آزار دوستانم شدم .

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم
      بهتون تبریک می گویم که به پیشرفت خود علاقه مند هستید.

      گوش دادن به صحبت های یک نفر یک مهارت است و برای اینکه این مهارت را یاد بگیرید نیازمند تمرین است. با تمرین این مهارت پس از گذشت مدت زمانی پیشرفت خود را مشاهده خواهید کرد. شاد باشید…

  4. حسین می گوید

    سلام، ممنون از مطالب خوبتون خانم حمیدی،، بنده دانش آموز دوازدهم و پشت کنکوری هستم،و مشکلی که دارم اینه که درک مطلب از درسی رو که میخونم ندارم،پردازش مغزم ضعیفه، ولی با این تفاصیر یکی دو جا برای سنجش هوش و… رفتم و میگن که فوقالعاده باهوش هستین و حافظه بسیار بسیار خوبی دارین! اما به دلیل دلایلی بالا این هوش و حافظه ای که میگن به کارم نمیاد،،، و به همین دلیل اشتیاقم از درس خوندن از بین رفته و این برای چندین ساله،،،،میشه یه مقدار راهنماییم کنید‌؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم. باید با یک متخصص صحبت کنید و دلایل درک مطلب پایین خود را پیدا کنید. عموما عدم تمرکز کافی باعث میشود که فرد مطالب را به خوبی درک نکند و مطالب در ذهنش ماندگار نشود. اما ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که پیشنهاد می کنم به یک متخصص مراجعه کنید. شاد باشید.

  5. علی می گوید

    با سلام
    مدتی است حافظه ام بسیار ضعیف شده و روی حرف دیگران اصلا نمی تونم متمرکز بشم و هر چی بیشتر سعی میکنم تمرکز خود را بر روی گوش دادن و توجه چه با ارتباط چشمی، چه با حرکت سر و…. خیلی سریع یادم میره و در بیاد آوری بسیار ضعیف تر عمل میکنم در چند سال پیش وقتی موسیقی گوش میکردم پس از یکی یا دو بار بیشتر کلمات موسیقی یادم می موند الان صد مرتبه که گوش کنم شاید فقط چند کلمه اونم به سختی یادم می مونه و روز به روز داره بدتر و بدتر میشه اگر به بنده و امثال من که در این ورطه خطرناک دارن غرق میشن، کمک کنید مطمئن باشید رسالت خود را در دنیا بی چون و چرا انجام دادید چون خدا شما رو برای این کار آفریده
    ممنون و تشکر

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم
      ممنون که مسئله خود را اینجا مطرح نمودید. تمرکز یک مهارت است و البته همه ما در زندگی به دلیل مشکلات، مسائل حل نشده، رنجش ها، استرس ها و افکارمون در برهه ای از زندگی این مهارت را فراموش می کنیم و یا به دلیل دلایل گفته شده نمی توانیم به خوبی گذشته از این قدرت مان استفاده کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنم اول نسبت به حل مسائل خود اقدام کنید و در این مورد می توانید بنا به نیاز خودتان مطالب رایگان در سایت پیدا کنید.
      و پشنهاد دوم این است که حتماً در دوره تقویت تمرکز و مدیریت افکار مزاحم شرکت کنید. این دو دوره میتونند خیلی به تقویت تمرکز شما کمک کنند. منتظر شنیدن خبرهای موفقیت شما هستم. شاد باشید

  6. ایمان می گوید

    سلام.من چندسالی هست که با افت شنوایی مخصوصا در حضور صداهای دیگر روبرو شده ام.تا به حال بیش از ۳۰ دکتر و کارشناس شنوایی رفته ام اما اکثرشون میگن گوشت مشکل آنچنانی نداره.شاید به دلیل عدم تمرکز باشه.به حدی زندگیم تحت تأثیر قرارگرفته که حتی شغلمو به همین خاطر ازدست دادم.حاضرم هرکاری بکنم مشکلم حل بشه و به زندگی عادی برگردم.خواهشا راهنمایی بفرمایید

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیز سلام

      برای تقویت تمرکز بهتون پیشنهاد می کنیم که در دوره افزایش تمرکز و کنترل ذهن شرکت کنید. شاد باشید

  7. kw می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوال دارم
    من کامل ناشنوا هستم این تمرکز ذهن برای من کاربرد داره ؟؟؟

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید
  8. B.n می گوید

    سلام و خداقوت
    من یه مشکلی که دارم اینه که به شدت حواسم پرته و با یه اتفاق که میتونه شنیدن دیدن یا گفتن چیزی باشه در خیالاتم غرق میشم. نمیتونم حواسم رو در آن واحد به چندجا بدم در حالی که خیلی از افراد رو دیدم که میتونن خیلی حواس جمع و به اصلاح تیزن. انگار که به خیالاتی بودن معتاد شدم و اگه اینکارو نکنم خسته میشم از بودن در جمع و سر و صدای شلوغ.به نظرتون من بیماری دارم؟

  9. B.n می گوید

    و اینکه به مرور حس میکنم داره قدرت شنواییم خیلی کمتر میشه کلمات رو طور دیگه ای میشنوم و صداهای آهسته رو هم نمیشنوم. امکان این وجود داره که کسی شنواییش رو بهبود بده یا این چیزی نیست که با تمرین به دست بیاد؟ امکانش هست که با استفاده نکردن درست از گوشهام اونها ضعیف شده باشن؟

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      این موضوعی نیست که در حیطه تخصصی ما باشد و بهتر است با یک پزشک مشورت کنید اما در مورد اینکه اکثر مواقع غرق در خیالات تان میشوید بهتون پیشنهاد می کنیم بودن در لحظه حال را بیشتر تمرین کنید. مطالب زیر بهتون کمک خواهد کرد.
      ذهن آگاهی چیست و چگونه ذهن فعال‌تری داشته باشیم؟

      زندگی در لحظه حال: ذهن آگاهی و افزایش عملکرد

      شاد باشید

  10. Amir می گوید

    سلام خوب هستید من وقتی سر کلاس هستم کاملا حواسم به معلم هست و هر چیزی ک میگه رو گوش میکنم تکرار میکنم ولی مثلا بعد ۵ دقیقه کلا یادم میره که معلم چی گفته . و وقتی ک میرم خونه کلا هیچی یادم نمی مونه

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام امیر عزیز

      پیشنهاد می کنیم کتاب یادگیری در عمق ۴ متری را با ثبت نام در دوره رایگان، دانلود کنید و مطالعه کنید.

      دوره رایگان آموزش مهارت های ذهنی

      شاد باشید

  11. ابوذر حیدری می گوید

    سلام من از طریق شنیدن به ترس یا فوبی افتاده ام و آن در دوران کودکی ام بوده است و چه کنم و آن از طریق شنوایی همان داستان به من ضربه می‌زند چه کنم آن صحبت زمانی در مغزم می آید من توانمندی داشته باشم آن را کنترل کنم و آن فقط از طریق شنوایی به من آسیب میزند

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام ابوذر عزیز

      برای حل مسائل مربوط به گذشته مثل فوبیا و ترس های دوران کودکی حتماً به یک روانشناس مراجعه کنید. ما شما را تشویق می کنیم تا حتماً این موضوع را به کمک یک روانشناس حل کنید. شاد باشید

  12. علی می گوید

    سلام
    بنظرم باید بدنبال “نقطه اشتراک” در صحبتهای طرف مقابل بگردید.
    اونوقت “انگیزه” گوش کردن و به تبع آن کاوش در حرفهای شنیده شده پیدا میکنید.(شنونده صاحب سخن را بر سر ذوق آورد)
    واین نقاط اشتراک را در ذهن خود پیوند بزنید.و قدم به قدم با او جلو بروید تا به هدف یا “نتیجه مشترک” برسید.
    اگر این کار را نمیکنید بهتر است مکالمه را با ادای ادب به وقت دیگری موکول کنید.
    این خود التزام و تمرینی بر خوب گوش دادن است. موئید باشید

  13. فاطمه می گوید

    سلام مشکل من این که وقتی طرف حرف میزنه بعدا میفهمم درست گوش ندادم و منظور واقعی طرف را همون لحظه نگرفتم و خیلی کند هستم یعنی یک سوال ازم میپرسه انگار یک لحظه کلمات در مغزم شنیده شده ولی مغزم براش مهم نیست یا همون لحظه درک نمیکنه که الان طرف چی گفت خوب جوابش باید چی بگه ، نمیگم و اون سریع حرف بعدیش را میزنه یعنی نمیتونم از خودم دفاع کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.