بازی های افزایش تمرکز و تقویت حافظه

بازی های افزایش تمرکز و تقویت حافظه

یکی از سوالاتی که برخی کاربران به‌دنبال پاسخ آن هستند، بازی های افزایش تمرکز است. برخی افراد می‌خواهند بدانند که آیا به راستی بازی ها در افزایش تمرکز موثر هستند؟ و به‌عبارتی نقش بازی ها در افزایش تمرکز و تقویت حافظه چیست؟

بازی های رایانه‌ای

بازی های رایانه‌ای انواع متفاوتی دارد. اما برخی از افراد از اهمیت این بازی ها آگاه نیستند. بر خلاف تصور عموم مردم، بازی های رایانه‌ای نه‌تنها برای ذهن افراد مضر نیست، بلکه باعث ایجاد نشاط و یادگیری بیشتر می‌شود.

بازی ها به افراد کمک می‌کنند تا اطلاعات را با سرعت بالاتری پردازش کنند. درک محیط اطراف بیشتر می‌شود و در نتیجه تمرکز افراد را بهبود می‌بخشد.
طی تحقیقاتی نشان داده شد که پزشکانی که در هفته ۳ ساعت بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند، در هنگام عمل جراحی۳۷ درصد کمتر اشتباه می‌کنند و ۲۷ درصد سریع‌تر از همکارانشان جراحی می‌کنند.

رابطه بین بازی های رایانه‌ای و بهبود مهارت‌ تمرکز

همان‌طور که دانیل ه.پینک در کتاب ذهن کامل نو بیان می‌کند بازی‌ها ماشین یادگیری هستند. وجود پاداش و تشویق در بازی‌ها سبب می‌شود که فرد بتواند بهتر از روش متدوال مدرسه که تمرین و تکرار و یا آزمون گیری است، مهارت کسب کند.

هنگامی که در مورد افزایش تمرکز صحبت می‌کنیم، معمولاً با یک سری تمرین‌هایی روبه رو هستیم که برای برخی افراد خوشایند نیست. تمرین افزایش تمرکز با افزایش وسعت دید یکی از تمرین‌هایی است که تمرکز شما را تا حد قابل توجهی بهبود می‌بخشد. فردی که در هفته بازی‌های رایانه‌ای را انجام می‌دهد، باید بتواند مدام تمام صفحه مانیتور را بررسی کند. چشمش تمام مدت بالا و پایین می‌شود و فرد باید به تما جزئیات موجود در بازی توجه کند. در نتیجه این تمرینی برای افزایش وسعت دید است. از آنجا که برای پیروزی در انجام چنین بازی‌هایی باید توجه کامل داشته باشیم، به مرور قدرت تمرکز، حافظه و دیگر مهارت‌های شناختی مغز تقویت می‌گردد.

بازی های رایانه‌ای و مغز چپ و راست

بازی‌های رایانه‌ای پلی میان مغز چپ و راست احداث می‌کند. بازی‌ها شادی‌آور هستند و شما هنگام بازی می‌توانید از مهارت‌های سمت راست مغزتان نیز بهره‌مند شوید.

یکی از بازی های افزایش تمرکز بازی های رایانه ای هستندبازی‌ها فقط به بازی‌های رایانه‌ای محدود نمی‌شوند. هرگونه بازی که شما بتوانید در محیط کار و یا خانه انجام دهید که برای شما شادی‌آور باشد، باعث ایجاد حس بهتر در کار و زندگی می‌شود. تحقیق دیگری نشان داده است که انجام بازی در محل کار می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و روحیه همکاری که از مشخصات مغز راست است را افزایش دهد.

اگرچه بازی‌ها به طور کامل بی‌نقص نیستند و برخی از آنها باعث ایجاد روحیه پرخاشگری شوند، با این وجود انتخاب بازی‌های هوشمند مفید است.

احتیاط

انجام بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای و نشستن در یک‌جا به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. مدت زمان انجام بازی‌های رایانه‌ای در روز باید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باشد. امروزه یکی از مشکلات اساسی استفاده نادرست کودکان و برخی از بزرگسالان از این بازی‌هاست که سبب قطع شدن ارتباط آنها با دنیای بیرون می‌شود.

رعایت احتیاط در انجام بازی های افزایش تمرکز الزامی است.شخص ساعت‌ها پشت مانیتور می‌نشیند و به‌جای ایجاد نشاط در زندگی‌اش، دچار روحیه‌ای خسته و ناامید می‌شود. بنابراین استفاده مناسب از این بازی‌ها به شدت توصیه می‌شود.

شناخت بازی‌های مناسب و استفاده از آنها که باعث ایجاد حس شادی و نشاط شود، بسیار کاربردی است. یکی از بازی‌هایی که توسط گروه متخصاصان علوم اعصاب طراحی شده است BrainHQ نام دارد. این بازی باعث تقویت تمرکز، حافظه، سرعت پردازش اطلاعات و هوش می‌شود و علاوه ایجاد زمانی مفرح و شادی آور، به افزایش بهره‌وری مغز شما کمک می‌کند.

پیشنهاد ما:

دریافت اشتراک برای انجام بازی‌ها و تمرین‌ها تقویت تمرکز و حافظه BrainHq

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

بازی های افزایش تمرکز و تقویت حافظه BrainHq

7 نظرات
  1. احمد رضا فاضلی می گوید

    با سلام و احترام
    تشكر بابت مقاله خوبتان و موضوع خوبي كه براي آن انتخاب كرده ايد
    موفق باشيد

  2. رضاحیدری می گوید

    سلام و خسته نباشید به شما
    ممنون بابت مقاله تون فکر نمی کردم بازی های کامپیوتری برای تقویت حافظه خوب باشد!
    اگر امکان پذیر است چند بازی واقعی هم برای تقویت تمرکز یا تقویت حافظه معرفی کنید.
    امیدوارم دراین مسیر موفق و پیروز باشید.

  3. حمید وجکانی می گوید

    ممنون از شما بابت مقاله خوبتون و بازی هایی که ارائه کردید

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم

  4. […] بازی های افزایش تمرکز و تقویت حافظه آموزش تمرکز و تفکر […]

  5. خطیب می گوید

    سلام.
    واقعا متعجم از اطلاعاتی که داخل سایتتون گذاشتین.
    مگه میشه کسی بگه بازی کامپیوتری باعث تمرکز در افراد میشه!!!این عجیبترین جمله ای بود که توی این هفته شنیدم
    از یک طرف شدیدا دیگران رو به بازی رایانه ای تشویق کردین و در آخر به یک هشدار کوچیک که سعی کنین کمتر بازی کنین بسنده کردین!
    تلویزیون کارشناس آورده اسم خودشون رو گذاشتن پزشک.با بادی بادغبغب میگه سوسیس و کالباس بده اما نمیشه گفت اصلا نخورین ماهی یکبار بخورین. بچه منم ماهی یکبار میخوره!!!.این یعنی مجوز حداقل هفته ای یکبار مصرف این سم به مردم.بعد مجری میگه پرسیدن نظرتون در مورد روغن زرد چیه؟؟میگه نه اصلا نخورین شدیدا بده!!!!!!!!!!!
    خانم عزیز تمام روانشناس های با سواد حرف های شما رو رد میکنن.
    بازی های کامپیوتری شدیدا تمرکز بچه ها رو افت میده و باعث اختلالات روحی در افراد میشه و ارتباطشون رو با فضای حقیقی قطع میکنه.این در مورد سایر رسانه ها به خصوص تلویزیون هم صدق میکنه.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      هدف بازی هایی که برای تقویت تمرکز و تقویت حافظه طراحی شده اند و توسط متخصصان علوم اعصاب طراحی شده اند رشد تمرکز و تقویت حافظه می باشد و این بازی ها همانند بازی های جنگی و یا بازی هایی کامپیوتری مضر نیستند. مفید بودن این بازی ها برای تقویت تمرکز به صورت علمی ثابت شده است. این بازی ها صرفا فقط برای بازی کردن نیستند بلکه ابزاری برای رشد و تقویت تمرکز و حافظه هستند.
      شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.