افزایش تمرکز با تصویرسازی

افزایش تمرکز با تصویرسازی

هنگامی که در مورد افزایش تمرکز و یا بهبود مهارت‌های ذهنی صحبت می‌شود، اکثر افراد ترجیح می‌دهند که برای بهبود آن کاری انجام ندهند. گاهی می‌گویند که من مشکل حواس‌پرتی دارم. خوب چاره چیست؟ سپس به خود می‌گویند که شاید چاره‌ای در کار نباشد و باید با این مشکل زندگی کنند. آنها تصور می‌کنند که مشکل کمبود تمرکز یک مشکل همیشگی است و بنابراین شاید نتوان برای افزایش تمرکز کاری کرد.
واقعیت این است که با انجام یک سری تمرین‌های ساده می‌توانید به‌راحتی تمرکز خودتان را افزایش دهید. افزایش تمرکز با تصویرسازی، یک راه‌حل بسیار مفید و کاربردی است که به افزایش تمرکز و حواس شما کمک بسیاری می‌کند. از آنجا که ما روش درست انجام این تمرین‌ها را نمی‌دانیم، شاید گاهی از بهبود تمرکز خود ناامید شویم.

تصویرسازی چیست؟

تصویر سازی دارای اصولی است که انجام آن سبب افزایش تمرکز و بالا رفتن بازدهی و عملکرد در زندگی و کار می‌شود.

افزایش تمرکز با تصویرسازی جهت کنترل ذهنتصور کنید که الان در محل کارتان هستید. یکی از دوستان قدیمی و صمیمی‌تان که مدت‌هاست او را ندیده‌اید وارد اتاق می‌شود. شما از دیدن او خوشحال می‌شوید. احساس خوبی دارید. با او دست می‌دهید. به صورتش نگاه می‌کنید و حال و احوالش را می‌پرسید و سپس از او می‌پرسید که در این مدت کجا بوده‌است. هنگامی که در حال صحبت با او هستید ناگهان یاد دوران خوبی که با هم داشتید زنده می‌شود. او می‌خندد و شما نیز می‌خندید. خیلی خوشحال هستید که امروز توانسته‌اید او را ملاقات کنید. صدای او در سرتان می‌پیچید. عجب صدای گرم و دلنشینی. همیشه به او می‌گفتید که صدایش مخصوص رادیو است و باید حتماً در یک شبکه رادیویی کار کند. دوباره آن صدای گرم برای شما زنده می‌شود.

در همین حین به صورت او نگاه می‌کنید و احساس می‌کنید که او از چیزی ناراحت است. حرکات چشم، دهان و ابروی او را دنبال می‌کنید تا به‌درستی متوجه منظور صحبت‌هایش شوید. هنوز همانند گذشته لباس‌های رنگ روشن به تن می‌کند و شاید بارزترین خصیصه او رنگ لباس‌هایش باشند. پس از اینکه به صحبت‌های او گوش می‌دهید متوجه می‌شوید که او ناراحت نیست و شما برداشت اشتباهی داشته‌اید.

داستان بالا یک داستان تخیلی بود. من با بیان داستانی به شما کمک کردم که اتفاقی را که وجود ندارد در ذهن خود مجسم کنید. شما همگام تجسم این داستان، رنگ، احساس، اندازه، صدا، حرکت، شکل و دیگر جزئیات داستان را تشخیص دادید. تصویر سازی یعنی تجسم یک داستان واقعی و یا خیالی به صورتی که بتوانید تمام جزئیات آن را به تصویر بکشید.

روش افزایش تمرکز با تصویرسازی

افزایش تمرکز با تصویرسازی روشی است که به بهبود تمرکز شما کمک می‌کند. تصویر سازی همانند داستان گفتن است. اگر بخواهید برای دوستتان و یا فرزندتان یک داستان جالب بگویید، آن را چگونه تعریف می‌کنید؟
ممکن است داستان ورزش کردن خودتان را این گونه برای او تعریف کنید: دیروز قصد ورزش کردن داشتم. از خانه بیرون رفتم و به مدت یک ساعت ورزش کردم.

آیا چنین داستانی جالب بود؟ خیر، چنین داستانی نه تنها جالب نیست بلکه اصلاً داستان نیست. صرفاً یک جمله خبری است. هدف ما از داستان، به‌گونه‌ای است که تمام جزئیات را بیان کنیم و بتوانیم داستان جالبی تعریف کنیم. داستانی که شنونده را مجذوب ما کند.

تصویر سازی نیز همین‌گونه است. هدف ما از تصویر سازی تجسم داستانی است که می‌خواهیم دیگران از شنیدن آن لذت ببرند، با این تفاوت که در این جا هدف ما مجذوب کردن ذهنمان است. داستان ما باید شاد باشد و بتواند مدت زمانی ذهن ما درگیر خود کند.
برای شروع تصویرسازی می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید و داستان‌های مورد علاقه‌تان را در ذهن تجسم کنید. مطمئن شوید که تمام جزئیات داستان را در ذهنتان تجسم می‌کنید. باید بتوانید رنگ، صدا، شکل و حرکت و تمام جزئیات را احساس کنید.

علت افزایش تمرکز با تصویر سازی

یکی از روش‌های افزایش تمرکز کنترل ذهن است. کنترل ذهن به این معناست که در زمان نیاز به سکوت ذهن و تمرکز، بتوانید به‌راحتی این کار را انجام دهید. اکثر افراد نمی‌توانند تمرکز بالایی داشته باشند، زیرا نمی‌توانند ذهن خود را کنترل کنند.
تصویر سازی به شما کمک می‌کند تا کنترل ذهن خود را در دست بگیرید. با انجام این تمرین و پس از مدتی شما به‌راحتی می‌توانید از منحرف شدن ذهن‌تان جلوگیری کنید و تمرکز خود را بر کارتان حفظ کنید.
معمولاً کنترل ذهن و جلوگیری از منحرف شدن آن کار سختی است. اکثر افراد نمی‌توانند مدت زمان طولانی از منحرف شدن فکرشان جلوگیری کنند و به سرعت تمرکز خود را از دست می‌دهند.

یکی از فواید تصویر سازی این است که شما مشغول انجام کاری هستید که از آن لذت می‌برید. در مقاله افزایش تمرکز و کنترل ذهن در این مورد صحبت کردیم. شما هنگامی که در حال انجام کار مورد علاقه خود هستید، تمرکز بالایی دارید. انجام کاری که تمرکز کامل شما را درگیر کند، به مرور زمان به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را بهتر کنترل کنید و راحت‌تر بتوانید از شر افکار مزاحم خلاص شوید.

بنابراین تصویرسازی و یا تجسم آنچه که شما را شاد می‌کند و یا به شما حس خوبی می‌دهد، ارزشمند است.
تصویرسازی همانند بیان داستان برای خودتان است. واقعیت این است که همه انسان‌ها از داستان خوششان می‌آید و حسابی با آن درگیر می‌شوند. بنابراین وقتی برای خود داستان تعریف می‌کنید و آن را در ذهن خود تجسم می‌کنید، حواس شما پرت نمی‌شود و شما تمام مدت درگیر آن داستان هستید. بنابراین تمرکز شما تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

پیشنهاد ویژه

دوره غیر حضوری افزایش تمرکز و کنترل ذهن

 

افزایش تمرکز و کنترل ذهن یک مهارت است و تنها کافی است که آن را یاد بگیرید تا به راحتی حواس خود را متمرکز کنید و از ذهن خود بهترین استفاده را کنید.

در این دوره می آموزید که:

  • تمرکز چیست و چگونه می توانید سیستم تمرکز خود را تقویت کنید.
  • مشکل اصلی تمرکز شما چیست و چه چیزی برای شما موثر نخواهد بود.
  • شناسایی عوامل مزاحم تمرکز شما و از بین بردن آن
  • متمرکز کردن ذهن بر  (مطالعه، درس،کار و یا هر آنچه خواهان آن هستید)
  • افزایش عملکرد و بازدهی شما
  • استفاده صحیح از انرژی مغز
  • توانایی تمرکز در هر لحظه، هر مکان و هرکار

برای شرکت در این دوره بر لینک زیر کلیک کنید.

 

دوره غیر حضوری افزایش تمرکز و کنترل ذهن

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.