چگونه با انگیزه کار کنیم؟ مهم ترین راهکار تقویت انگیزه

چگونه باانگیزه کارکنیم؟

باانگیزه بودن و باانگیزه کار کردن یعنی اینکه بتوانیم شور و اشتیاق خود را تا انتهای مسیرمان حفظ کنیم. اینکه بتوانیم باانگیزه کارکنیم، درس بخوانیم و باانگیزه زندگی کنیم یک مهارت است. مهارتی که باید آن را یاد بگیریم.

یادگیری این مهارت آسان است تا حدی که ما می‌توانیم آن را یاد بگیریم و پس‌ازآن به‌محض نیاز به انگیزه، به‌صورت کاملاً خودکار انگیزه کافی را پیدا کنیم.

  • وقتی پروژه ای را باید تمام کنی و انگیزه کافی برای اتمامش نداری
  • وقتی ارائه ای داری و انگیزه کافی برای تمرین آن نداری
  • زمانی که می خواهی در کسب و کارت تغییراتی ایجاد کنی اما احساس می کنی شور و اشتیاق کافی برای ایجاد تغییرات نداری و یا مدام از زیر آن در میروی زیرا برای ایجاد تغییرات انگیزه کافی نداری
  • زمانی که به کاری علاقه داری اما حوصله انجامش را نداری
  • روزهایی که باید وقتت را صرف نوشتن کتابت کنی اما انگیزه شروع نداری
  • اگر هدف بزرگی داری اما نمی دانی چرا اشتیاق لازم برای اقدام کردن نداری

همه و همه به این دلیل است که ما برای حرکت نیاز به انگیزه داریم  همه ما نیاز داریم که برای انجام هر کاری باانگیزه باشیم. چه کارهای خانه، چه کارهای محل کار، کسب و کار خودمان و چه تحصیلات!

چند لحظه به گذشته خود فکر کنید. به کارهایی که با موفقیت آن‌ها را به انجام رسانده‌اید فکر کنید. به زمان هایی که حس خوبی در کار و یا زندگی تان داشتید. آیا در هنگام انجام کار بی‌انگیزه بودید؟

نقش انگیزه در موفقیت های گذشته

مسلماً این‌طور نیست. اکثر موفقیت‌های ما آن‌هایی هستند که در انجام آن‌ها از انگیزه کافی برخوردار بودیم. اگر کمی بیش‌تر فکر کنید متوجه می‌شوید که در انجام آن‌ها خیلی کم پیش می‌آمد که بی‌انگیزه شوید.

بنابراین همان‌طور که احتمالاً خودتان هم می‌دانید انگیزه نقش مهمی در موفقیت ما دارد. و شما دوست عزیزی که در حال مطالعه این صفحه هستید می‌دانید که باانگیزه کار کردن باعث می‌شود که نتیجه بهتری بگیرید، اهمال‌کاری نکنید، تمرکز بالاتری داشته باشید، زودتر و سریع‌تر به نتیجه برسید و خروجی بهتری در کار داشته باشید.

نقش انگیزه در موفقیتچگونه باانگیزه کارکنیم؟ راهکار اصلی تقویت انگیزه

دوست دارم که همه ما بتوانیم به خودمان انگیزه دهیم، به دیگران انگیزه دهیم و در کارها و اهدافمان انگیزه‌ای قوی در خود ایجاد کنیم.

۱٫ ذهنتان را آرام کنید. ذهن شلوغ و بی‌نظم نمی‌تواند به‌خوبی بر خواسته‌ها متمرکز شود.

اجازه دهید باهم مثالی را بررسی کنیم. تصور کنید مسابقه‌ای برگزارشده که در آن‌یک اتاق دربسته را به شما نشان می‌دهند و به شما گفته می‌شود که اگر در این اتاق یک کتاب مشخص را پیدا کنی برنده خواهی شد. هر شرکت‌کننده به‌صورت تصادفی به یک اتاق وارد می‌شود.

حال اگر اتاقی که به آن وارد می‌شوید یک اتاق شلوغ و نامرتب و پر از خرت‌وپرت باشد که هیچ‌چیزی جای مشخصی ندارد، همه‌چیز وسط راه است و به‌سختی فضای ایستادن پیدا می‌کنید، شانس برنده شدن شما در مسابقه چه قدر است؟ خب من که فکر نمی‌کنم اصلاً حوصله‌مان شود در آن اتاق دنبال چیزی بگردیم شاید به‌راحتی از مسابقه نیز انصراف دهیم.

چرا؟ چون پیدا کردن کتاب مشخص در آن شلوغی عملاً غیرممکن است. شما اصلاً نمی‌دانید کجا را بگردید و با وقتی‌ که دارید باز کردن و جست‌وجو کردن در تمام وسایل و خرت‌وپرت‌ها ممکن نیست.

بنابراین به‌احتمال‌زیاد دلسرد می‌شوید و انگیزه خود را از دست می‌دهید اما اگر وارد اتاقی می‌شدید که همه‌چیز مرتب بود و با یک نگاه گذرا می‌توانستید به تمام محتویات قفسه آگاه شوید احتمالاً خیلی سریع کتاب را پیدا می‌کردید.

نقش ذهن آرام در انگیزهذهن ما نیز همان‌طور است. اگر می‌خواهید باانگیزه کار کنید باید ذهنتان آرام باشد. وقتی ذهنتان آرام باشد و نگران نباشید، دغدغه‌های بیهوده نداشته باشید و فقط و فقط بر کارتان متمرکز شوید بسیار بسیار باانگیزه کار خواهید کرد، باانگیزه درس خواهید خواند و باانگیزه زندگی خواهید کرد درواقع دیگر نیازی به ایجاد انگیزه در خود ندارید زیرا انگیزه به‌صورت طبیعی در وجود شما جریان دارد.

احتمالاً الآن می‌پرسید که ذهن آرام یعنی چه و چگونه باید ذهنتان را آرام کنید.

ذهن ما پر از افکار ناخواسته و نگرانی هایی است که درصد بالایی از آنها واقعیت ندارند. تصور کنید می خواهید کتابی بنویسید اما ذهن شلوغ و نامنظمی دارید. این نامنظمی به این دلیل است که هر وقت به نوشتن کتاب تان فکر می کنید دچار ترس میشوید. ترس از اینکه نکنه کتابم خوب از آب در نیاد، نکنه کتابم مخاطب نداشته باشه، نکنه کلی وقت بزارم و بعد ناشر سرم رو کلاه بزاره و …

تا وقتی که به این ترس ها اجازه دهیم در ذهن ما وجود داشته باشند نمی توانیم با انگیزه به کارمان ادامه دهیم و در نتیجه به جای داشتن شور و اشتیاق در کار، کلی ترس و نگرانی با خود حمل می کنیم. بنابراین:

۲٫ گفت‌وگوهای درونی بی‌انتها، افکار ناخواسته و ترس ها را بشناسید و آن‌ها را مدیریت کنید.

برای اینکار:

  • افکارتان را بنویسید. هر آنچه باعث می‌شوند بی‌انگیزه باشید و انرژی لازم برای حرکت را نداشته باشید.

اگر این جمله را می‌خوانید امیدوارم که سرسری از روی آن رد نشوید. واقعاً افکارتان را بنویسید. شاید برای شروع ندانید چه بنویسید هیچ ایرادی ندارد فقط خودکار را بردارید و شروع کنید کمی که ادامه دهید پیدا می‌کنید که چه چیزی در ذهن شماست.

  • پس از نوشتن کمی استراحت کنید و سپس دوباره به نوشته‌های خود برگردید.

آیا آنچه نوشته‌اید منطقی است؟ آیا همه مانند شما فکر می‌کنند؟ آیا می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید به‌طوری‌که حس خوبی به شما دهد و منطقی‌تر به نظر برسند؟ نکته‌ای که اینجا خیلی مهم است این است که شما بتوانید افکار و یا به عبارتی نوشته‌های خود را منطقی‌تر کنید و با دیدگاه دیگری به آن نگاه کنید. بنویسید که اگر یک فرد موفق می‌خواست به این سؤالات پاسخ دهد احتمالاً چه جوابی می‌داد.

به طور مثال:

ترس: نکنه ناشر سر من را کلاه بگذارد

دیدگاه منطقی: من تمام تلاش خود را خواهم کرد، خدا به من کمک می کند و هر آنچه برای من بهتر باشد پیش خواهد آمد.

ترس: نکنه کتابم خوب از آب در نیاید

دیدگاه منطقی: من تمام تلاش خود را خواهم کرد و بهترین خود را انجام میدهم. حتی اگر پس از اتمام کتاب از آن خوشم نیاید می توانم در آن تغییرات ایجاد کنم تا کتابی شود که می خواهم.

ترس: من کلی زمان بگذارم و درس بخوانم اما در انتها در دانشگاه مورد نظر قبول نشوم

دیدگاه منطقی: اگر من با برنامه ریزی پیش روم و درس هایم را بخوانم حتماً قبول میشوم. من خودم ایمان دارم و می دانم که میتوانم تلاشم را بکنم.

اگر تا اینجا با من همراه شده باشید مطمئن هستم که احساس بهتری دارید، عوامل بی‌انگیزگی خود را پیداکرده‌اید و در کارتان انگیزه بیشتری دارید اما کار ما همین‌جا تمام نمی‌شود…

اقدام در تقویت انگیزه

۳٫ وقتی ذهنتان آرام‌تر شد و احساس بهتری پیدا کردید اکنون نوبت به اقدام کردن میرسد.

باید قسمتی از کارتان (آنچه احساس می‌کنید مهم‌تر است) را شروع به انجام دادن آن کنید.

چگونه؟

بدون فکر به اینکه کار را جوری انجام دهم و یا چکاری باید کنم خودتان را درگیر قسمتی از کار کنید. تصور کنید می‌خواهید کتاب بنویسید و می‌خواهید در نوشتن کتاب تان انگیزه خودتان را قوی کنید. چگونه باید انگیزه خود را قوی کنید؟

چگونه باید باانگیزه شروع به نوشتن کتاب کنید؟

پس‌ازآنجام مراحل بالا شروع به اقدام کنید. مهم نیست از چه صفحه‌ای شروع کنید، مهم نیست که چند صفحه بنویسید، مهم نیست که با چه کیفیتی بنویسید. فقط شروع کنید به نوشتن. چند خط بنویسید و یا چند صفحه بنویسید.

به‌محض اینکه شروع به نوشتن کردید متوجه می‌شوید که تمرکزتان افزایش پیدا کرده است و درگیر کار شده‌اید. فقط یادتان باشد که در محیطی که تمرکز بالایی دارید اقدامات اولیه را انجام دهید. موبایل خود را سایلنت کنید، درب اتاق را ببندید و عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید. همچنین تکنیک پومودارو تکنیک بسیار عالی است که به شما کمک می‌کند زمان انجام کارتان را مدیریت کنید.

در قسمت نظرات بنویسید که چگونه می‌توانید باانگیزه‌تر کار کنید؟

مطمئن باشید که نوشتن افکار و احساساتون میتونه بهتون کمک کنه تا ذهن تون آرام‌تر و خلوت تر بشه. پس حتماً برای ما بنویسید که چگونه می‌توانید باانگیزه‌تر کار کنید.

در این مقاله در مورد نقش انگیزه در به اتمام رساندن کارها و علایقمان صحبت کردیم. اگر می خواهید با انگیزه باشید باید مهارت مدیریت انگیزه را بیاموزید تا هر زمان که به انگیزه بیشتری احتیاج داشتید به آسانی بتوانید نیروی انگیزه خود را بیدار کنید.

برای تقویت این مهارت راهکارهای بالا کلیدی ترین راهکارهای روشن کردن نیروی انگیزه است اما همان طور که میدانید برای تبدیل یک رفتار به عادت باید آن را تمرین کنید. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا شروع به تمرین کنید. اولین تمرین نوشتن افکارتان و منطقی کردن آنهاست. در قسمت نظرات سایت بهترین فضا برای نوشتن و تمرین کردن است زیرا در آینده می توانید نوشته های خود را بخوانید و پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

هم من و هم اعضای سایت آموزش تمرکز و تفکر از خواندن تجربیات شما لذت خواهیم برد.

ذهن تون آرام و لحظه تون پر از شور و اشتیاق


پیشنهاد ویژه

دوره غیر حضوری مدیریت انگیزه

مدت هاست که افراد مختلفی را می بینم که علت دنبال نکردن رویاها و خواسته هایشان را در نداشتن انگیزه می دانند.

داشتن انگیزه، حفظ آن و تبدیل آن به عادت به صورتی که دیگر هیچ وقت به دنبال انگیزه خود نگردید موضوعی است که در این دوره در مورد آن صحبت خواهیم کرد. باید بدانید که انگیزه نقش خیلی مهمی در رسیدن ما به خواسته هایمان دارد.

در دوره راز مدیریت انگیزه، از راز مهمی سخن خواهیم گفت. شما می توانید برای هر کاری که می خواهید اقدام کنید و رویاهای خود را عملی کنید با این روش که:

شما کمتر از آنچه فکر می کنید به انگیزه نیاز دارید. انگیزه را به یک عادت در زندگی خود تبدیل کنید و برای خواسته های خود اقدام کنید

دوره غیر حضوری مدیریت انگیزه

14 نظرات
  1. علیرضا می گوید

    افکار مزاحم: افراد دیگه بهتر از من از پس این کار بر میان
    افکار منطقی:من با تمرکز بر سوال ذهنم درباره خواسته ام به بهترین حالت انجامش میدم (عدم تمرکز بر بقیه افراد)

  2. محسن خدایار می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز ، از تلاش مستمر و خستگی ناپذیر شما در نشر مطالب مفید و بالابردن سطح آگاهی به افراد بسیار سپاسگزارم و از خداوندبرایتان روز به روز موفقیت و سلامتی را خواستارم
    استاد من مشکلی که دارم عدم تمرکز هست در انجام کارها و مطالعه فوق العاده بی دقتی میکنم و تمرکزم پایینه، خیلی دوست دارم خودم رو اصلاح کنم ولی واقعا احساس میکنم خیلی برام سخته
    البته این مقاله رو هم که خوندم متوجه شدم تا حد زیادی فکرم بهم ریخته هست و انگیزه کافی ندارم و راهکاری رو که فرمودید ( نوشتن افکار) فکر میکنم خیلی مفید باشه اما نمیدونم با عدم تمرکزم چیکار کنم البته مقاله ای هم که راجع به زندگی در زمان حال نوشته بودید رو خوندم ولی تا حالا نتونستم بهش عمل کنم ، افکارم پراکنده هست
    چه پیشنهادی برای من دارید استاد باز هم تشکر از زحماتتون

    1. سارا حمیدی می گوید

      دوست عزیزم سلام
      بهتون تبریک می گویم که به مطالعه و رشد و شخصی خود اهمیت میدهید.
      تمرکز یک مهارت است و شما با انجام تمرین های تقویت تمرکز میتوانید تمرکز خود را تقویت کنید.
      پیشنهاد میکنم مقاله زیر را مطالعه کنید و تمرینات آن را انجام دهید
      چگونه تمرکز حواس داشته باشیم

      همچنین پیشنهاد ویژه ۱- دوره افزایش تمرکز و کنترل ذهن و سپس مدیریت افکار مزاحم است. در این دو دوره یاد می گیرید که در ابتدا سیستمی برای تمرکز خود طراحی کنید و سپس می توانید افکارتان را نظم دهید.
      منتظر شنیدن خبرهای موفقیت شما هستم. شاد باشید

  3. رامتین طریک می گوید

    سلام
    نوشته بودید که شما چگونه انگیزه خود را بالا می برید؟
    بنده جملات انگیزشی می خوانم
    مثلاًاین⬇⬇
    امروز کار هایی رو انجام می دهم که دیگران (حاضر) نیستند انجام دهند
    تا
    فردا کارهایی را انجام دهم که دیگران (قادر) نیستند انجام دهند.

  4. فربد می گوید

    سارا جون خیلی مقاله خوبی بود. خیلی دوست دارم

  5. Reihan می گوید

    _۷۰ روز مونده ب کنکور …..اما من خودمو زدم ب بیخیالی و زمانمو هدر میدم با گوشی و…تنبلی میکنم زیاد میخوابم…ب برنامم ب طور کامل عمل نمیکنم وواس خودم بهانه و توجیه میکنم………

    افکار منطقی: من میتونم از این ۷۰ روز باقیمونده نهایت استفاده رو بکنم و بهترین خودم باشم و من میدونم ک میتونم اگه ب خدا توکل کنم و ب برنامم عمل کنم من میتونممممم…..مطمئنم ک میتونمممم….من قول میدم فردام عالی باشه….زمان خوابمو کم میکنم….میتوتم برم کتابخونه و وقتای تلف شدمو ب حداقل برسونم….با امید ب خداااا…کار ک نشد ندارههه…..من قول میدم ک انجامش بدم….من میتونممممم…???

    مرسی از مقالتون……?

    1. سارا حمیدی می گوید

      مرسی از اینکه برای خودت وقت می گذاری و به خواسته هایت اهمیت میدهی. به نظر من کامنتت خیلی تاثیر گذار بود و با خواندن آن دوست دارم از صمیم قلب به تو تبریک بگویم. میدانم که میتوانی به خواسته هایت برسی. نوع نوشته ات و آگاهی ای که از خواندن مقاله کسب کردی فوق العاده است. آن را ادامه بده حتماً نتایج آن را در زندگی ات خواهی دید. شاد باشی

  6. Meisam می گوید

    سلام و خسته نباشین و با تشکر از مطالب عالی و آموزندتون
    من یک مشکلی دارم متاسفانه انگیزهمن از بین رفته کاملا مطمئن هستم باهوش هستم اما نمیتونم خودم رو کشف کنم و این باعث شده خیلی کند حرکت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      راهکارهای گفته شده را انجام دهید تا انگیزه خود را تقویت کنید. همچنین مقاله زیر به شما کمک خواهدکرد
      چرا انگیزه ندارم

      شاد باشید

  7. تینا می گوید

    من تمام کارهام رو فقط از سر وظیفه انجام میدم. خیلی احساس شانسی بودن دارم به این دلیل:(

  8. محیا می گوید

    هر شب تو تایم خواب گوشی دستمه…. ساعت شیش ساعت الارمو خاموش میکنم میخابم تا هشت تا درسامو شروع کنم نه و نیم شده …. واس هر درسی تایم استاندارد و کافی میزارم ولی خیلی بیشتر از تایم تخمینی طول میکشه تا تمومش کنم… تهش یکی دوتا از درسهایی که تو همون روز میخوندم رو نمیرسم بخونم… بابت این باز لاب لای درس خوندنم نگران میشم که من تا جمع بندی نرسم کتابامو تموم کنم…. وقتمو انرژیمو تلف میکنم….تو نوشتن خلاصه ها بیش از حد وسواسی به خرج میدم…. بیشتر تاییمم سر این قضیه نابود میشه ….

    راهکار وافکار منطقی:دیگ نمیزارم! …..نمیزارم فردا هم رو دور تکرار باشه…. من قوی ام من میتونم…. من با ارادم… من هدف دارم…. من تو تایم خابم میخابم…. صبا زود بیدار میشم…. وقتی ی درسیو میخونم با تمرکز میخونم همون موقع یادداشت هامو… اشتباهتمو وارد دفتراشتباهاتم میکنم….. دیگ انرژیمو هدر نمیدم… زمانمو مدیریت میکنم….ب برنامه روزانم عمل میکنم…. به اخر کار فک نمیکنم…. هر روز متمرکز تر درس.میخونم…..من میتونمممم…. من کنترل میکنم…..من کارامو درست انجام میدم…مرور هامو تلنبار نمیکنم…. سرسری مرور نمیکنم…..من همه چیزمو تو تایم کافی و حوصله خوب انجام میدم…. من قوی ام…

    مرسی از مقالتون…پیشنهادتون واسه نوشتن تو کامنت ها عالی بود چون ممکنه بعد یادمون بره بنویسیم

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام محیا عزیز

      خیلی خوشحالم که همراه ما هستی. واسه اینکه برای خواسته هایت تلاش می کنی بهت تبریک می گویم و مطمئن هستم تو لیاقت رسیدن به خواسته هایت را داری.
      از انجا که گفته بودی زمان درس خوندن بیشتر از زمان تخمینی میشود پیشنهاد می کنم زمان هر درس را بیشتر کنی تا درگیر نگرانی نشوی.

      شاد باشی

  9. سحر می گوید

    من هم مثل شما کارامو از روی وظیفه انجام میدم و ممکنه لذت نبریم و جا بزنیم ولی باید این رشته یا قطع شه یا ادامه داده بشه اگر قراره قطع شه ببین کاری که از روی وظیفه هست درسته یا غلط بعد قطعش کن اگرم قراره ادامه بدی زندگی رو برای خودت سخت نکن با لذت نبردن و انگیزه نداشتن

  10. فری می گوید

    من فوق العاده دارم به خودم سخت میگیرم احساس میکنم خب البته شرایطم هم الان واقعا سخت شده . الان احساس میکنم تو قفس گیر افتادم و نمیتونم تکون بخورم از جام. نمیتونم برناممو مشخص کنم کاملا نا امید شدم از ادامه دادن ….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.