چرا برنامه هایم را عملی نمی کنم؟ (عدم عمل به برنامه ریزی)

چرا برنامه هایم را عملی نمی کنم؟ علت عدم عمل به برنامه ریزی (قسمت ۴)

در سلسله مقالات برنامه ریزی تا کنون در این موارد صحبت کرده ایم که چرا اکثر افراد برنامه ریزی می کنند، اولویت بندی می کنند اما نمی توانند اقدام کنند. به عبارت دیگر چرا در عملی کردن برنامه هایمان مشکل داریم؟ علت عدم عمل به برنامه ریزی هایمان چیست؟

با اینکه اهداف مان برای ما مهم هستند اما در اقدام کردن دچار اهمال کاری میشویم، کارها و اقدامات را به تاخیر می اندازیم و در نهایت با یک احساس منفی و بد که ناشی از عدم عمل به برنامه ریزی هاست رو به رو میشویم.

در قسمت های قبل در این مورد صحبت کردیم که چگونه برنامه ریزی کنید و گفتیم که گاهی ندانستن روش صحیح برنامه ریزی موجب عدم عمل به برنامه ریزی ها میشود. همچنین در قسمت های بعدی در مورد برنامه هایی صحبت کردیم که علاقه و یا شور و اشتیاقی برای انجام آنها نداریم.

علت عدم عمل به برنامه ها

امروز و در قسمت چهارم این سری از مقالات در مورد اهدافی صحبت شده است که ما به آنها علاقه مندیم. انگیزه، شور و اشتیاق فراوانی برای رسیدن به آنها داریم اما:

  • در میانه راه شور و اشتیاق و انگیزه خود را از دست می دهیم
  • احساس می کنیم شاید به آنها علاقه ای نداریم
  • و در نهایت اقدام کردن و عمل به برنامه ها برایمان سخت میشود

در این جور مواقع مشکل در طرز فکر و یا دیدگاهی است که ما نسبت به اهداف خود داریم. در ویدئو زیر خانم حمیدی در این باره توضیح داده اند.

وقتی که نیاز داریم سوخت رسیدن به اهدافمان را افزایش دهیم طرز تفکری که نسبت به خود و یا اهداف مان داریم مانع حرکت و اقدام کردن ما میشود.

در چنین شرایطی انگیزه و شور و اشتیاق ما کم رنگ میشود چون در ته ذهن مان فکر می کنیم که نمیشود. پییش خود فکر می کنیم که عمل به برنامه ریزی ها هم نمی تواند ما را به سمت خواسته مان ببرد. ترس از نرسیدن، ترس از شکست و هزاران مانع ریز و درشت دیگر مانع از حرکت و رسیدن به خواسته هایمان میشوند.

آماده شروع کردن هستید؟ آماده غلبه بر این موانع هستید؟

برای دیدن توضیحات کامل و دریافت رایگان ویدئو علت عدم عمل به برنامه ها می توانید از این فایل  هم به صورت آنلاین و هم به صورت دانلودی استفاده کنید.

دانلود ویدئو

مجموعه مقالات عدم عمل کردن به برنامه ریزی ها

چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنیم؟ (قسمت اول)

چگونه برنامه ریزی کنیم و به آن عمل کنیم؟ (قسمت دوم)

چرا برنامه هایم را عملی نمی کنم؟ (قسمت سوم)

 

پیشنهاد ویژه

دوره غیر حضوری مدیریت انگیزه

مدت هاست که افراد مختلفی را می بینم که علت دنبال نکردن رویاها و خواسته هایشان را در نداشتن انگیزه می دانند.

داشتن انگیزه، حفظ آن و تبدیل آن به عادت به صورتی که دیگر هیچ وقت به دنبال انگیزه خود نگردید موضوعی است که در این دوره در مورد آن صحبت خواهیم کرد. باید بدانید که انگیزه نقش خیلی مهمی در رسیدن ما به خواسته هایمان دارد.

در دوره راز مدیریت انگیزه، از راز مهمی سخن خواهیم گفت. شما می توانید برای هر کاری که می خواهید اقدام کنید و رویاهای خود را عملی کنید با این روش که:

شما کمتر از آنچه فکر می کنید به انگیزه نیاز دارید. انگیزه را به یک عادت در زندگی خود تبدیل کنید و برای خواسته های خود اقدام کنید

دوره غیر حضوری مدیریت انگیزه

31 نظرات
  1. افسانه می گوید

    سلام خانم حمیدی. بسیار از مطالب مفیدتان استفاده کردم. سپاسگزارم. من به اهدافم یا علاقه بسیاری دارم و یا بر حسب ضرورت باید به آنها برسم. مانند موفقیت در امتحان تئوری رانندگی در یک کشور اروپایی و به زبان همان کشور تا بتوانم پس از آن دوره عملی را طی کنم و گواهینامه بگیرم. به مطالعه کتاب تئوری که البته برای من که به نوعی نو آموز در این زبان بسیار مشکل هستم، حقیقتا هستم ولی بیش از آن ضرورت گرفتن گواهینامه مرا وادار به مطالعه کتاب کرده. چرا که من دو بچه کوچک دارم و همسرم به دلیل شاغل بودن همیشه نمیتوانند برای ما رانندگی بکنند…. برای مطالعه برنامه ریزی هم کرده ام. ولی بسیار برای انجام آن تنبلی میکنم و ناخودآگاه به دنبال کاری دیگری برای انجام دادن هستم. در میانه راه سرد میشوم. دلیلش را نمیفهمم و همین دلسرد شدن و عدم انجام برنامه ریزی باعث می شود بسیار خودم را سرزنش کرده و نسبت به خود احساس بدی داشته باشم.

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام خانم افسانه عزیز
      مقالات زیر را مطالعه کنید
      چگونه برنامه ریزی کنیم و به آن عمل کنیم؟ (قسمت دوم)
      چرا برنامه هایم را عملی نمی کنم؟ (قسمت سوم)

      علت عدم عمل به برنامه ریزی (قسمت ۴)

      منتظر شنیدن خبر های موفقیت شما هستیم. شاد باشید

    2. سارا حمیدی می گوید

      خانم افسانه عزیز سلام
      امیدوارم مقالات برنامه ریزی را کاملاً مطالعه کرده باشید ولی همان طور که در سری دوم مقالات گفته شد مسئله شما به نظر میرسد که به دلیل عادت نداشتن به مطالعه می باشد و سخت بودن مطالعه به زبان دیگر می باشد. پس باید مطالعه را به قسمت های خیلی کوچک تقسیم کنید تا به مرور به مطالعه آن عادت کنید. قسمت دوم مقالات برنامه ریزی را از دست ندهید.

  2. هستی می گوید

    سلام خانم حمیدی عزیز با سپاس از سایت فوق العادتون که بهترینه من یه کنکوری هستم توی درسم هم اصلا مشکلی ندارم ولی ایده ال هایی دارم که لازمه برای رسیدن بهشون زحمت بیش تری بکشم متوجه شدم که برخلاف بعضی روز ها که می تونم خیلی مطالعه کنم بعضی روز ها به هیچ وجه نمی تونم به طوری که کل روز رو از دست می دم و هیچ کاری نمی تونم در این بابت بکنم خیلی سعی کردم که مشکلم رو رو حل کنم ولی نمی دونم باید چیکار کنم حتی به خاطر خستگی جسمی یا روحی نیست و این مشکل رو برام پیچیده تر می کنه مخصوصا الان که دارم به کنکور نزدیک تر میشم دلم می خواد بالاترین بازدهی رو داشته باشم لطفا بهم کمک کنید

    1. سارا حمیدی می گوید

      دوست عزیزم سلام. بابت تلاش تون برای کنکور و موفقیت به شما تبریک می گویم. این موضوع کاملا طبیعی است و روزهایی وجود ندارد که فرد نمی تواند با حداکثر بازدهی فعالیت کند با این حال این موضوع نیاز به بررسی شدن دارد. پس پیشنهاد می کنم با کوچ و یا مربی خود در این مورد صحبت کنید تا بتوانید موانع را برطرف کنید. همچنین آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید. زمانی که نگران میشوید و در تکاپو هستید بازدهی کمتری دارید. بنابراین برنامه قابل انجامی برای خود داشته باشید و پیشنهاد می کنم سری مقالات برنامه ریزی را مطالعه کنید.
      قسمت اول

      قسمت دوم

      قسمت سوم

      شاد باشید

    2. بی نام می گوید

      سلام چطوری به درک عمبق تری از خودمون پی میبریم

  3. امیرممد می گوید

    مشکل من عدم اعتماد به منابع و ابزار در دسترس برای هدفمه و خیلی حساسم که اون منبع کلکسیونی از همه ی اطلاعات لازم برای هدفم باشه در غیر اینصورت با نگرانی ادامه میدم ..بخاطر اینکه فک میکنم نسبت به امیری که از منابع بسیار کامل استفاده میکنه عقب میوفتم با اینکه میدونم باید موفق شد حتی در صورت در دسترس نبودن اکثر نیازها

  4. Hamid می گوید

    سلام خانم حمیدی
    ممنونم بابت مقالات و ویدئو هایی که به صورت رایگان در دسترس قرار دادین واقعا مفید بودن
    من راستش با خودم خیلی فکر کردم
    فهمیدم مشکل من اینه که حتی وقتی برنامه ریزی هم میکنم
    و وقت انجامش میرسه
    خیلی راحت عقب میکشم و بیخیاله انجامش میشم
    بدون اینکه عذاب وجدان داشته باشم از انجام ندادنش در اون لحظه
    ولی بعدا ازینکه انجامش ندادم ناراحت میشم
    نمیدونم چرا اینطوریم:)
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنین?

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیلی خوشحالیم که در جمع خانواده ما هستید.

      زمانی که وقت انجام و اقدام کردن میرسد چند لحظه فکر کنید و عواقب عمل نکردن به برنامه هایتان را به خودتان یادآوری کنید. مانند حس بد داشتن و ناراحت شدن و تبدیل شدن به فردی که برای خواسته هایش اقدام نمی کند.

      همچنین می توانید در جلسات خصوصی کوچینگ شرکت کنید تا به کمک خانم حمیدی خود را متعهد به برنامه هایتان کنید و برای آنها اقدام کنید. شاد باشید

  5. Ehsan می گوید

    سلام
    بصورت اتفاقي وارد سايت شدم و ويس ١٧ دقيقه اي رو گوش كردم ، بسيار خوب و تامل برانگيز بود و من رو به فكر فرو برد و احساس ميكنم كه صحبتاتون خيلي ميتونه در رفع موانعم موثر باشه ،
    در آخر يه انتقاد هم بكنم :كاش اين ويس رو روي تخت ركورد نميكردين يا حداقل در زمان ركورد انقدر وول نميخوردين :))) ؛))

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیز سلام

      ویدئو های ما بر روی تخت ضبط نمی گردد همان طور که می بینید این ویدئو ها تصویربرداری شده از صفحه لپ تاپ است.

      شاد باشید

  6. سعید می گوید

    سلام و ممنون از سایت خوبتون من این ترس رو دارم که با برنامه که پیش برم یک ادم رباتی بشوم که هیچ تایم ازاد ندارد یا اصلا می ترسم ندونم کی باید استراحت کنم .با تشکر

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم
      اصلا قرار نیست با برنامه پیش رفتن باعث شود که زندگی برای شما سخت شود. افراد بسیاری تصور می کنند که برنامه ریزی یعنی لذت نبردن از زندگی، برنامه ریزی یعنی سخت کار کردن و قید آنچه که دوستش را داریم زدن. اما برنامه ریزی و یا به عبارتی آنچه که من از برنامه ریزی تعریف می کنم یعنی شفاف شدن مسیر، آرام شدن ذهن و پیدا کردن کارهایی که انجام آنها احساس خوب در زندگی شما پدید می آورد تا بتوانید به آنچه در زندگی می خواهید دست پیدا کنید. بهتون پیشنهاد می کنم در صورتی که آماده تغییر هستید در جلسات کوچینگ شرکت کنید. شاد باشی

  7. سید ذوالفقار ساعت ساز می گوید

    سلام وخدا قوت بنده ذوالفقار هستم وسه هدف کلی زیر رو در زندگی پیگیری میکنم
    ۱) حفظ قران
    ۲) داشتن مطالعه
    ۳) رسیدن به خانواده وتربیت بچه ها
    فکر میکنم چیزی که مانع عمل به برنامه هام بشه ترس از موفق نشدن هستش وهمچنین خودم رو با کسانی که به بالاترین مراحل رسیدند مقایسه میکنم مثلا در خصوص اولین هدفم نیاز به روزانه ۴ ساعت دارم وبعلت مشغولیت کاری پیدا کردن ۴ ساعت وتمرکز بر انجام برنامه های ان هدف خیلی سخت هستش و وقتی به یه برنامه نمیرسم نا امید میشم وکل برنامه هام رو رها میکنم ودر نتیجه اعصابم بهم میریزه وناراحت میشم
    سالهاست در تلاش هستم که خودم رو کنترل کنم و
    برنامه ی رو پیگیری کنم که عملی باشه وانرژی منو دوبرابر کنه (چون وقتی روزی موفق در انجام برنامه رو طی میکنم پر انرژی میشم) ولی آن چنان موفق نشدم
    ممنونم راهنماییم کنید
    در آخر از مطالب مفید و زیبای شما در مقالات فوق متشکرم

  8. رضا می گوید

    سلام چرا شما این قدر از واژه های بیگانه استفاده می کنید؟ مثلاً همین کوچینگ، معادل فارسی دارد. چرا اصرار دارید اصل خارجی آن را به کار ببرید. واقعا فکر می‌کنید با این کار با کلاس می شوید؟ حداقل همین واژه های بیگانه که وارد شده را استفاده کنید؛ نه اینکه یک واژه جدید اضافه کنید.

  9. ریحانه می گوید

    سلام خانم حمیدی من ایزدیاری هستم و در کلاس نهم تحصیل میکنم.
    یکی از اهداف من خوب شدن نمرات من هسنت معدل من در آزمون میان ترم خیلی پایین شد و برای جبران اون دارم برنامه ریزی میکنم ولی نمیتونم انجامشون بدم الان هم که مقاله زیبای صما رو خوندم روحیه خوبی گرفتم و دوباره برنامه ریزی کردم ولی با تفریحاتی که توی برنامه ام گذاشتم به نصف درسام نرسیدم یعنی باید تفریحات رو حذف کنم؟!

  10. لیلا می گوید

    سلام و خسته نباشید من لیلا هستم ۳۷ سالمه اهداف و علایق زیادی دارم که به هیچ کدام از انها نرسیدم الان که در انگیس هستم و باید زبان را به خوبی یاد بگیرم اصلا نتوانسته ام به برنامه ام عمل کنم بخصوص با داشتن کودک ۳ ساله نمیدانم چگونه برنامه ریزی کنم که واقعا هم به به زندگی و فرزند به اهدافم دست پیدا کنم چون قدم اول برای رفتن به دانشگاه یادگیری انگلیسیه و اینکه وقتی به هدفم که طب سنتی است نمیدونم اصلا به درد مردم میخوره دوم اینکه میترسم حافظه ام منو یاری نده چون من خیلی زود اسامی رو فراموش میکنم واقعا نمیدونم چیکار کنم

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      مقاله زیر را مطالعه کنید

      آیا از اینکه تصمیم اشتباهی بگیرید می‌ترسید؟

      مشاوره خصوصی

      شاد باشید

  11. شایان می گوید

    سلام من هر هفته برنامه ریزی می کنم معمولا هم هفتگی برنامه ریزی می کنم ولی وسط هفته شور و اشتیاقم رو از دست میدم همش این فکر میاد ک من ک ۱۷ سالمه چرا باید روزی ۱۰ساعت درس بخونم و جوونی مو همش با درس هدر بدم؟یا مثلا چرا باید همش درس بخونم؟ این میشه ک وسط هفته درس و ول می کنم و میرم سراغ کارای دیگه ک ازشون لذت میبرم ولی بازم این حس ک درسام موند زندگی رو کوفتم میکنه.

  12. مصطفی می گوید

    سلام خانم حمیدی خسته نباشید من توی این تابستون ۹۸ یه بسته اموزشی برای طراحی وب خریداری کردم رشته ام کامپیوتره و دوست دارم در اینده برنامه نویس تحت وب بشم این بسته ها شامل چند دوره از برنامه های مختلف بود من اموزش های سیدی اولو تا حدودا ۱۳ ۱۴ جلسشو خوندم تمرین هم کردم اما طی روز های اینده تلاشم کمتر شد و یجورایی ول شد یعنی دو جلسه میخوندم اون سیدی تمام میشد اما تنبلی کردم تا الان دوباره دارم میخونم ولی برای رفتن سمت اموزش ها تنبلیم میشه هی میگم برم؟ ۲دقیقه دیگه برم؟همش توی این شرایطم نمیدونم چیکار کنم؟امیدوارم بتونید کمکم کنید

    1. سارا حمیدی می گوید
  13. SAMAD می گوید

    با سلام خدمت خانم حمیدی، ویدیو تان خیلی خوب و یه راهکارهایی بهمون نشان داد، از این بابت متشکرم، فقط اینکه بنده مانع رو پیدا کردم،مشکل بنده اینکه که شغل اینترنتی دارم و هی شغلم رو عوض میکنم و میرم سراغ ی شغل دیگه، مانع ام هم اینه که آخر کارمو میبینم و میبینم که اون درآمد بالایی که من ازش انتظار دارم رو برآورده نمیکنه و این باعث میشه هم انگیزه ام بیاد پایین و هم از این شاخه به اون شاخه کنم و در آخرهم دستم به هیچی بند نباشه و برنامه خیلی خوبی هم برا خودم مینویسم ولی عملی نمیشه و اهمال کاری در کار هم خیلی زیاد دارم ،در مورد نحوه برداشتن این مانع بنده اگه بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم.باتشکر

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      هر کاری و هر شغلی، توانایی رسیدن به درآمدهای خیلی بالا را دارد. شما به هر درآمدی که بخواهید می توانید برسید. جلسات کوچینگ برنامه ریزی روزانه را بهتون پیشنهاد می کنم

      برنامه ریزی روزانه

      شاد باشید

  14. حسین می گوید

    سلام خانم حمیدی حسین هستم وبرای کنکور میخونم هر چقدرم تلاش میکردم برنامه ریزی کنم نمیتونستم در انجامش موفق شم خدا رو شکر سایت شما رو پیدا کردم وتا حدودی باعث شد تا به برنامه ریزی و انجام دادنش علاقه ی خاصی پیدا کنم.
    و اون موانع درونیمو پیداشون کنم .
    خیلی ممنونم ازتون انشا الله موفق باشین.

  15. امیررضا می گوید

    درود بر شما خانم حمیدی همین طور که میفرمایید باور مانع در من وجود داره این باور مانع : شاید ترس یا اینکه اطمینان از اینکه اگر تلاش بکنم دوباره نتیجه نخواهم گرفت باشه باید چکار کنم این باور از بین بره ؟

  16. امیررضا می گوید

    درود بر شما خانم حمیدی همین طور که میفرمایید باور مانع در من وجود داره این باور مانع : شاید ترس یا اینکه اطمینان از اینکه اگر تلاش بکنم دوباره نتیجه نخواهم گرفت باشه باید چکار کنم این باور از بین بره ؟ ممنون از وقتی که میگذارید

  17. مهسا می گوید

    من با خوندن این مقاله متوجه شدم که به هدفم خیلی علاقه مندم ولی شور و هیجان کافی ندارم وهمین پس از مدتی باعث بی انگیزگی من شد و حتی به علاقه مندیم به هدفم شک کردم و حتی نزدیک بود دست به اقداماتی بزنم که دیگه هیچوقت نتونم به هدفم برسم اما خداروشکر متوجه اشتباهم شدم الان فهمیدم که باور ها و موانع اشتباه در ذهن من وجود داره برای مثال داشتن برنامه درسی برام سخت بود و همش به خودم میقبولوندم که اینکار سخته من نمیتونم برنامه ریزی کنم یا اونو عملی کنم و هروز به حوصله تر میشدم ممنون از شما و مقاله ی خوبتون که به من این مشکل بزرگمو فهموند ???

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام مهسا عزیز
      بهت تبریک می گویم و خیلی خوشحالم که تونستی این مانع ریز رو پیدا کنی و به سمت جلو حرکت کنی. شاد و موفق باشی

  18. سادات بانو می گوید

    سلام ویدئو خیلی عالی بود
    من کنکوری هستم و عاشق درس خوندن اما مانع دارم
    اینکه میترسم موفق نشم
    اینکه میترسم هرچقدر تلاش کنم بازم قبول نمیشم
    و باعث شده که به برنامه هام عمل نکنم

  19. N. T می گوید

    سلام
    من حس میکنم موانع من در راه هدفم اینه که از شکست میترسم، میترسم همه‌ی تلاشمو بکنم تهش هیچی باشه، باعث تردیدم میشه هرچی میگذره وقتم همش هدر میره سختتر میشه رسیدنم به اهدافم میشه لطفا بگید چطور از سر راهم برشون دارم بهشون غلبه کنم میشه خواهشا کمکم کنید خیلی سردر گمم

  20. داداش می گوید

    سلام به خانم حمیدی
    آبجی کمکم کن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.