چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنیم؟ (بروزرسانی شده)

بروزرسانی شده در تیرماه ۱۴۰۰

دوستان عزیزم سلام

به وبسایت sara-hamidi.com خوش آمدید. این جا جایی است که شما می تونید تغییراتی را که می خواهید در کار و یا زندگی تون ایجاد کنید و زندگی و کسب و کار دلخواه خود را خلق کنید.

یکی از سوالاتی که زیاد از من پرسیده میشود و من هم خیلی دوست دارم در مورد آن صحبت کنم  برنامه ریزی است و اکثر سوالات هم به اینگونه است که چگونه برنامه های خود را عملی کنیم و یا چرا برای اهدافمون اقدام نمی کنیم و چیکار باید کنیم.

من این مقاله را به صورت کامل بروزرسانی می کنم و تلاش می کنم تا بهتر این موضوع رو بتوانم برای شما بیان کنم تا شما بتوانید در کار، زندگی و برای رسیدن به اهداف تون از آن استفاده کنید.

من هر روز و هر روز در جهت رسیدن به رویا ها و خواسته هایم در حرکت هستم و دوست دارم شما هم همین کار رو کنید زیرا وقتی در جهت خواسته ها و رویاهامون قدم بر میداریم، زندگی معنا و مفهوم پیدا می کنه و می تونیم از درون احساس شادی و رضایت مندی داشته باشیم.

زندگی یک فرصت است

زندگی بسیار زیبا است و یک فرصت است که ما در آن بتوانیم شاد باشیم، یاد بگیریم، اشتباه کنیم، با هر اشتباه در مورد خواسته هامون شفاف تر شویم و حرکت کنیم و لذت ببریم.

قطعاً وقتی در مورد برنامه ریزی صحبت می کنیم هدف ما از برنامه ریزی لذت بردن از زندگی و رسیدن به خواسته ها و رویاهامون هست تا بتونیم از این مسیر نهایت استفاده را کنیم و بهترین خودمون باشیم.

شما ارزشمند هستید، خواسته های شما ارزشمند هستند، زندگی شما بر روی سیاره زمین ارزشمند هست و شما لایق رسیدن به تمام خواسته های خود هستید. شما لیاقت دارید که زندگی خوبی داشته باشید و در مسیر رویاها و خواسته هاتون حرکت کنید

قرار نبوده که در درد و رنج بمانید و مدام در نگرانی از آینده باشید. قرار بوده همین لحظه، در همین مکانی که هستید و در هر شرایطی که هستید احساس آرامش کنید، لذت ببرید و حس خوبی داشته باشید و در کنار اینها بتوانید آینده دلخواه تون را در ذهن تون مجسم کنید

شما توانمند هستید

بهتون قول میدم که شما توانایی ساختن زندگی دلخواه تون را دارید و اگر خواسته ای درون شما شکل گرفته است و یا رویاهایی دارید مطمئن باشید که توانایی رسیدن به آن خواسته به شما داده شده است.

ممکن هست که الان دقیقا ندانی چگونه به خواسته هایت خواهی رسید همان طور که من سال ها در گیر این موضوع بودم و علایق و خواسته های زیادی داشتم اما چون نمیدانستم چگونه به آنها خواهم رسید هیچ گونه قدمی هم در راستای خواسته ام بر نمیداشتم و همیشه متعجب بودم از افرادی که در حال زندگی کردن آن خواسته بودند و یا به آن چیزهایی که من می خواستم رسیده بودند. چون فکر می کردم که اگر خواسته ای دارم باید تا انتهای مسیر برایم مشخص باشد و چون هیچ وقت تا انتهای مسیر برای هیچ کسی مشخصی نیست تنها راهکار این است که شروع کنید و آرامش داشته باشید و مطمئن باشید که هرچه جلو تر روید مسیر براتون شفاف تر خواهد شد.

و اما نکته مهم این است که

در کنار تمام خواسته های قشنگ و زیبا، ترس ها هم وجود دارند و تشخیص این ترس ها یک هنر است که بدانید این ها فقط ترس هستند و گولشان را نخورید. در مسیر همه افراد همیشه ترس و نگرانی وجود دارد. ترس از اینکه این همه تلاش کنی و جواب ندهد.

ترس از اینکه شرایط بیرونی، جامعه، خانواده و دیگران می توانند مانع تو شوند. ترس از اینکه فرصت هایت را از دست بدهی. ترس از اینکه به اندازه کافی فرصت برای تو وجود نداشته باشد. ترس از کم آوردن زمان  و تمام ترس هایی که باعث میشود خواسته هایت کوچک تر و نگرانی هایت بزرگ تر شوند زیرا خروجی تمام ترس ها این است که تو را از خواسته هایت دور تر می کند و تو به مرور باور می کنی که رسیدن به خواسته هایت امکان پذیر نیست و در نتیجه ترجیح میدهی به جای اقدام کردن برای آن خواسته ها کاری انجام ندهی.

 

و در نهایت

این خواسته “تو” ی هست که مهم است و باید بر روی آن متمرکز شوی و نه نتیجه نهایی. این خواسته تو مهم است چون با حرکت کردن برای آن احساس خوبی خواهی گرفت. خواسته تو مهم است چون وقتی یک قدم در جهت آن بر میداری حس رضایت مندی را تجربه می کنی. خواسته تو مهم است چون با با حرکت در مسیر آن لذت بیشتری را تجربه می کنی.

وقتی در مورد خواسته ها صحبت می کنیم افراد زیادی منتظر نتیجه نهایی هستند و تمام تمرکزشون بر روی نتیجه نهایی است. آنها فقط به دنبال نتیجه نهایی هستند. رسیدن به درآمد مد نظر، لاغر شدن، قبول شدن در امتحان مد نظر، حرفه ای زبان انگلیسی صحبت کردن، داشتن کسب و کار مورد نظر با ۲۰ تا کارمند و …

در حالی که باید این تفاوت را بشناسید و یادتون باشه که در مقصد هیچ خبری نیست. منتظر رسیدن به نتیجه نهایی  مثل تمام شدن یک سفر رویایی است. وقتی این سفر تمام شود و شما به منزل برگرید همه چیز تمام شده است اما لذت و عشق واقعی را شما در طول سفر تجربه می کنید.

قرار نبوده هر روز از زندگی مون را صرف یک سری کارهای خشک و خسته کننده کنیم تا در اینده به دستاورد خاصی برسیم. قرار نبوده هر روز را صرف انجام کارهایی کنیم که بر روی کاغذ نوشته ایم و اگر آنها را انجام ندادیم خودمان را سرزنش کنیم. بلکه قرار بوده اقداماتی را انجام دهیم تا از انجام اونها لذت ببریم. تا با انجام یک سری اقدامات حس رضایت مندی پیدا کنیم. تا از خودمون راضی باشیم تا بتونیم زندگی مورد نظر مون را برای خودمون ایجاد کنیم.

پس اگر برنامه های تو یک سری برنامه های خشک و نوشته شده ای هست که هیچ گونه رضایت مندی از انجامشون بهت دست نمیده احتمالاً وقتش رسیده که افکارت رو در مورد برنامه ریزی هایت تغییر دهی.

برنامه ریزی یک سری کارهای تکراری و خسته کننده و خشک نیست بلکه انجام کارهای کوچکی است که در جهت رسیدن به خواسته هامون هست. خواسته هایی که می خواهیم آنها را تجربه کنیم و با تجربه کردن آنها رشد کنیم.

با این دیدگاه، برنامه ریزی نه تنها کاری سخت نیست بلکه شما تمام ساعت بیداری تون رو صرف کارهایی می کنید که از انجام شون لذت می برید و در عین حال زندگی دلخواه و آینده خود را می سازید.

 

 

 

 

79 نظرات
  1. سارینا می گوید

    سلام خانم حمیدی.خیلی ممنون.
    من همیشه برنامه ریزی میکنم اما هیچ وقت نشده به برنامه ام پایبند باشم. علتش این هست تو برنامه ریزیم کارهایی رو که دوست دارم انجام بدم رو مینویسم در کمال رویاپردازی اما در توان من نیست .یا گاهی برنامه ریزی میکنم تا وسط ها که انجام میدم میبینم نتیجه نگرفتم رهاش میکنم.طبق فرمایش حضرت علی (ع) به جای ازدیاد کارها به تداوم صحیح ان ها بیندیشید. و۲-هیچ وقت کارهای اهم را فدای کارهای مهم نکنید.۳از شدت سختی نهراسید زیرا هراس شکننده تر از خود کار است و به گشایش امور امیدوار باشید۴-اگر به انجام مسئولیتی گردن نهادید به ان وفا کنید.۵-برای رسیدن به هدف ها و مقام های بلند همت بلند داشته باشید.
    من خودم اینها رو نداشتم برای همین هیچ وقت موفق به عملی کردن برنامه ام نبودم.همیشه به سختی های مسیر فکر میکردم اما باید به شیرینی رسیدن به هدف کرد و امیدوار بود.

    1. سارا حمیدی می گوید

      مرسی سارینا عزیز از پیامت. بهت تبریک میگم که میدونی چرا نمی تونی برنامه هات رو عملی کنی. امروز یکی از هدف هات را انتخاب کن و بر طبق آنچه گفتی پیش برو. لازم نیست هدفت خیلی بزرگ باشه هر اقدام کوچکی میتونه یک هدف به حساب بیاد. نتیجه را با ما به اشتراک بگذار. شاد باشی…

    2. فاطمه می گوید

      من هر شب برنامه می نویسم و با خودم می گم حتما فردا انجامش می دم اما صبح انجامش نمی دم و دلیلشم اینه که عاشق خوابم و هیچ وقت نمی تونم صبح زود بیدار بشم چی کار کنم؟

      1. گروه آموزش تمرکز می گوید

        سلام دوست عزیز

        طبق واقعیت و برای زمان های بیداری تون برنامه ریزی کنید.

        شاد باشید

    3. کاظم می گوید

      آفرین. خیلی زیبا نوشتید که نشان از وسعیت و پختگی فکر شماست

  2. مارال می گوید

    سلام خانم حمیدی عزیز
    بسیار از مطلبتون سپاسگزارم. من در همین مورد ازتون سوال پرسیدم و با توجه به این متن توی برنامه ریزیم تجدید نظر خواهم کرد. نتیجه رو اطلاع خواهم داد. ☺
    سپاس بی کران

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام مارال عزیز خیلی خوشحالم برای تصمیمات جدید. منتظر خبرت هستم

    2. مهدی می گوید

      سلام من همیشه برنامه ریزی میکنم اما نمیتونم عمل کنم برای مثال من میخوام شاگرد ممتاز مدرسه بشم مثلام تو برنامه مینویسم ساعت ۱۰ شب باید بخوابم تا صبح که میرم مدرسه درسو خوب بفهمم اما دیر میشه همیشه به دلایل مختلف مثلا میریم مهمونی یا مهمون میاد یا خوابم نمیبره میشه به من کمک کنید؟

      1. گروه آموزش تمرکز می گوید

        دوست عزیز سلام

        باید دلایل این تصمیم و موانع سر راه آن را پیدا کنید و آنها را برطرف کنید. اگر برنامه ای و یا هدفی دارید بهانه ها را کناب بگذارید و به آنها عمل کنید. شاد باشید

      2. ارسلان می گوید

        اگر اشتباه نکنم بهش میگن نیروی مقابله ی چندبار که به برنامه متعهد باشین درست میشه

  3. محسن می گوید

    با سلام
    تشکر از مطلب بسیار زیبایی که با ما به اشتداک گذاشتید.
    من هم عضو همون دسته آدمهایی هستم که همیشه یه برنامه خیلی شیک واسه از شنبه آینده میریزم و از ده تا شنبه بعد هم به هیچ کدوم عمل نمیکنم.
    اصولا وقتی پای عمل کردن به کارها میرسه من خیلی تنبل میشم و همش میگم حالا وقت هست، بعد انجامش میدم.
    سپاس

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام آقای محسن عزیز. به خودت و اهدافت باور داشته باش و همین امروز یکی از کارهای عقب افتاده را انتخاب کن و برای آن به صورت عملی برنامه ریزی کن.

    2. دلارام می گوید

      با سلام
      من هم همین مشکل رو دارم. مثلا میخواهم ساعت ۱۰ شب بخوابم و مثلا بعضی وقتا هم مجبورم خیلی زود پاشم و نمیدونم چه کاری انجام بدم که بتونم روی یک ریتم منظم باشم و بتونم به همه ی اینها عمل کنم.
      از آنجایی هم که تازه وارد متوسطه شدم،حجم دروسی زیاد شده و وقت کافی برای خیل از کار هام ندارم و هر وقت خواستم عمل کنم به برنامه ام نمیشه یا خیلی بد پیش میاد.به نظرتون چیکار کنم؟
      با تشکر فراوان.

  4. حدیث می گوید

    سلام و سپاس از مطلب خوبتون
    جالبه منم همیشه برای اینده برنامه می ریزم ولی در عمل پیشرفت چندانی ندارم

  5. فرهاد می گوید

    سلام
    من پرش ذهن زيادي دارم و سركلاس يا كار اصلا تمركز ندارم راه حلي هست كه من بتونم تمركز رو بالا ببرم

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام فرهاد عزیز
      شما باید تمرکز خود را تقویت کنید. تمرکز یک مهارت است و شما می توانید آن را فرا بگیرید. کافی است برای آن زمان بگذارید و این مهارت را تمرین کنید. پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید
      چگونه تمرکز حواس داشته باشم؟

      همچنین پیشنهاد ویژه شرکت در دوره افزایش تمرکز است
      افزایش تمرکز و کنترل ذهن

      شاد باشید…

  6. رضا می گوید

    سلام
    سپاس بابت مطلب مفیدتون
    راستش من هم برنامه ریزی میکنم.
    اما نمیتونم بهش عمل کنم.
    تو برنامه هام از هیچ آیتمی هم بدم نمیاد بلکه حس خوبی بهشون دارم. و همه ی آیتم ها هم ضروری اند و من رو به هدفم میرسونن.
    با این اوصاف باز هم نمیتونم بهشون عمل کنم و اون موقع خودم رو سرگرم کارهای دیگه میکنم و میگم که وقت هست. در انتهای روز هم با حس ناراحتی و عذاب وجدان که نتونستم به کاری که قرار بوده انجام بدم عمل کنم مواجه میشم و یه وقت هایی هم به خودم ناسزا میگم.?
    ممنون میشم یه راه عملی بهم پیشنهاد کنید.?

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      اینکه برنامه ریزی می کنید ولی به آن عمل نمی کنید و خودتان رامشغول کاری دیگر می کنید نشان دهنده این است که مهارت برنامه ریزی را به درستی نمی دانید و آنقدر انگیزه برای رسیدن به هدف تان ندارید. پیشنهاد میکنم مقاله زیر را مطالعه کنید

      شاد باشید

      1. مهرانه می گوید

        درسته من هم همینطوری ام

  7. یاور می گوید

    بسیار سپساسگزارم.عالی بود

  8. یلدا می گوید

    سلام خانوم حمیدی
    ممنون از مطالبتون.خانوم حمیدی راستش من برای اجرای برنامه هام جدی نیستم…یه جورایی نمیتونم خودم رو قانع کنم که برنامم رو اجرا کنم
    راستش من تسلیم تنبلیای خودم شدم…دلم میخواد تغییر کنم اما میترسم چون حس میکنم از پس این کار برنمیام…اعتماد به نفس و خودباوریم تخریب شده…هربار کاری رو شروع میکنم خودم رو سرزنش میکنم که تو نمیتونی و کلی از خودم خجالت میکشم…چند روزم که به برنامم عمل میکنم بعدش بیخیال میشم…واقعا نمیدونم با خودم چیکار کنم؟ممنون میشم اگه کمکم کنین

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیزم سلام

      سری مقالات برنامه ریزی را مطالعه کنید
      قسمت دوم

      قسمت سوم

      قسمت چهارم

      همچنین اگر فکر می کنید آماده ایجاد تغییر در زندگی تان هستید و خود را مسئول کارهایتان میدانید و نه دیگران را پیشنهاد ویژه جلسات خصوصی کوچینگ است. شاد باشید

  9. آرتینا می گوید

    من سعی میکنم برنامه ام رو انجام بدم اما وقتی می‌خوام انجامش بدم ذهن خیلی مشغول آینده میشه و وقتی به آینده فکر میکنم خیلییی احساس غم میکنم ……برای همین دست از کارام میکشم و به چیزایی که ندارم فکر میکنم و خیلی ناراحت میشم… مخصوصاً وقتی به کنکورم فکر میکنم که دیگه کلا تا امید میشم و فکر میکنم آینده ای ندارم

  10. Mehrdad می گوید

    سلام خانوم حمیدی با تشکر از مطالب مفیدتون.
    من یه مشکل خیلی بزرگ دارم و اینه که یکاری رو خیلی خوب شروع میکنم با برنامه ریزی و وقت براش میزارم و جدی دنبال میکنم.
    اما تمومش نمیکنم و نهایتا یک هفته بیشتر برنامه اجرا نمیشه و دلزده میشم.بعدش نصفه کاره رها میکنم و میرم سراغ یه کار دیگه و این جریان ادامه پیدا میکنه.کارم شده پریدن ازین شاخه به اون شاخه.حس همه کاره و هیچ کاره بودن دارم.
    یروز میخوام زبان بخونم یروز میخوام فلان نرم افزار رو یاد بگیرم یروز میخوام گیتار یاد بگیرم.خوبم شروع میکنما منتها به آخر نمیرسه و فقط انرژیم صرف کارهای نصفه نیمه میشه.

    حالا به نظرتون باید چجوری این مشکلو حل کنم؟
    خیلی ممنون

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیز سلام

      در ابتدا تصمیم بگیرید که چه می خواهید و با خودتان به شفافیت برسید. اینکه چرا می خواهید چیزی را یاد بگیرید چه هدفی از یادگیری آن دارید و اگر آن را به سرانجام برسانید چه تاثیری بر زندگی شما خواهد داشت و هچنین رها کردن و یاد نگرفتن آن چه عواقبی برای شما خواهد داشت. زمانی که با خود شفاف شدید یادگیری را آغاز کنید. ممکن است باور ندارید که می توانید در آن کار ها موفق شوید و برای همین است که آن ها را نیمه کاره رها می کنید. اگر این طور است باید بر روی انگیزه خود کار کنید. شاد باشید

  11. امیر می گوید

    سلام من امسال کنکور دارم رشته ریاضی هستم و از کلاس هشتم به بعد من اصلا نمی تونم روز هایی که امتحان ندارم رو درس بخونم فقط شب امتحان میتونم بخونم متاسفانه امسال که کنکور دارم هر کاری میکنم نمیتونم درست درست بخونم برنامه ریزی میکنم تا اولش مثلا تا چند روز عمل میکنم بعد دیگه خسته میشم میزارم کنار همون موقعی که به برنامه عمل میکنم همش ذهنم به جای دیگه ای فکر میکنه به عنوان مثال بازی کار هایی که دوست دارم در آینده انجام بدم و …. راستش تا الان فهمیدم همش من به امید روز بعدم و باخودم میگم روز بعد هم وقت هست ولی روز بعد هم بشه باز میگم روز بعد همین طوری پیش میره همچنین من در بیشتر کار ها همینطوری ام مثل نماز خواندم و چیز های دیگه اولش فکر میکردم در درس مشکل از برنامه ریزی ولی بعد با فکر کردن به شب قبل از امتحان که چطور درس میخونم دیدم نه برنامم مشکلی نداره من موقع امتحان تا ۱۴ ساعت هم در روز خوندم و هر کتاب درسی رو تموم میکنم موقعی که امتحان ندارم همش دوست دارم کار دیگه ای انجام بدم و اگر هم بخونم خیلی زمان زیادی میبره تا تموم بشه یک چیز دیگه من کلا صبح اصلا نمیتونم درس بخونم فقط شب میخونم معمولا موقع امتحان از ساعت ۷ شب شروع میکنم تا صبح روز بعد که امتحان دارم اگه میشه لطفا کمکم کنید و همش این چند روز احساس گناه میکنم که چرا الکی وقتمو هدر دادم و درس نخوندم.?

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      پیشنهاد می کنم ویدئو چگونه بر تنبلی خود غلبه کنیم؟ و همچنین به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟ را مطالعه کنید. شاد باشید

  12. Amirmehdi می گوید

    سلام، ممنون. بهترین نوع برنامه ریزی این هست که اهدافی داشته باشی که واقع گرایانه باشه ولی علاوه بر اون بتونه مغزتو تحریک کنه، یعنی به خودت بگی ۵ سال دیگه یه ماشین زیر پامه، لیسانس رشته خودمو دارم حقوقم بالاتر از الانه و… بعد ببینی تو این ۵ سال چه قدم های کوچیکی باید برداری که به اون هدف بزرگ برسی و هر روز یه کیلومتر به سمت مقصد بری که خسته نشی، همه اینا رو بلدم و میدونم، ولی هیچ وقت تو زندگیم نتونستم به برنامه ریزی که کردم عمل کنم هیچ وقت. 🙂

    1. سارا حمیدی می گوید

      امیر مهدی عزیز سلام

      خیلی خوشحالم که به دنبال ایجاد تغییرات در زندگی ات هستی و نکته ای که باید بدونی اینه که اگر چه این موضوعات ساده به نظر میرسد اما اصلا و اصلا به این معنی نیست که رعایت کردن آنها ساده است. برای اینکار نیاز به آموزش دیدن، اقدام کردن، یادگیری تلاش کردن و گرفتن نتیجه های کوچک است تا همگی شما را برای رسیدن به نتایج بزرگ تر آماده کنند.

      شاد باشید

  13. ف. می گوید

    سلام
    من هم هدف مهمی دارم و هم برنامه ریزی هام در حد توانم هست
    ولی متاسفانه برای مدت کوتاهی به اون برنامه ریزی عمل میکنم
    مثلا اگر دو روز طبق برنامه‌هام پیش برم،یک هفته ی بعد دیگه نمیتونم ادامه اش بدم

  14. فاطمه می گوید

    سلام خانم حمیدی من یک مشاور برایم برنامه ریزی کنکور کرده است اما من نمی توانم طبق اون برنامه ریزی برم در برنامه تحصیلی ام هم استراحت کامل گذاشته اند ولی به من گفته تا ساعت ۳و نیم استراحت. بعد من مدرسه می روم بعضی روزها ۸ ساعتی هستم بعد تا میام می خوابم یهو تا ساعت ۴نیم یا ۵ خوابم می بره بعد از برنامه ام عقب می افتم و باعث استرس من می شود وباعث می شود ان روز سردر گم شوم و ادامه برنامه ام انجام ندهم. خواهش میکنم کمکم کنید چیکار کنم

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      برنامه تون را با واقعیت نزدیک کنید. روزهایی که مدرسه می روید برنامه تون را دیر تر شروع کنید. باید این مورد را در برنامه تون لحاظ کنید.

      شاد باشید

  15. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر
    من میخوام برنامه ریزی کنم و بهش عمل کنم اما مسئله اینجاست هدف مشخصی ندارم یعنی اهداف مختلف دارم ولی بین چند راهی نمیدونم کدوم رو به عنوان هدف اصلی انتخاب کنم و این خودش باعث حس ترس شده
    نمیدونم شایدم هیچ هدفی ندارم مثلا ( نمیدونم برم برنامه نویسی یاد بگیرم و خودمو محک بزنم از یه طرف میگم مغزم نمیکشه یاد بگیرم، یا برم بازاریاب بیمه بشم و که باز هی با خودم میگم ارتباط اجتماعیم ضعیفه و موفق نمیشم، یا برم موزیسین و خواننده بشم که باز میگم دیره و پولش رو هم ندارم، کلا بین چند راهی گیر کردم و هنوز نمیدونم تو چه کار استعداد دارم.
    مثلا تو کار کامپیوتر که فکر میکنم استعداد دارم ولی میبینم سرعت عمل لازم رو ندارم مثلا چند وقت تلاش کردم ده انگشتی تایپ کنم حتی جزوه خوندم تمرین کردم ولی آخر برگشتم به همون روش خودم تایپ کردم و…

    حالا بماند که حس میکنم مشکل اعصاب هم دارم، چون یه موقع یه فکرا یا کارایی میکنم که با عقل جور در نمیاد.
    مثلا کافیه یه جا نشسته باشم و چند نفر هم نشسته باشن همش تو عذابم حتی منم نگاه نکنن ولی من بجای فکر کردن روی کارم به این فک میکنم نکنه دارن منو میبینن یه دفعه پلکم نپره یا حتی کجارو نگاه کنم اون لحظه زمینو نگاه کنم پامو نگاه کنم اونارو نگاه کنم سره همین انقدر فشار میارم به خودم چشام خشک میشه…

    نمیدونم پیش کی برم مشاور روانشناس روان پزشک….
    چون روانپزشک هم رفتم بجای حل مشکل دارو های الکی میدن که مشکلات دیگه هم به آدم اضافه میشه.
    حالا هم اینجا پیام نمیدونم شما میتونید منو راهنمایی کنین یا نه.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      ویدئو زیر را حتما نگاه کنید
      آیا اهداف تان ارزش تلاش و پیگیری را دارند؟

      چگونه با وجود چند پتانسیلی بودن مسیرتان را پیدا کنید؟

      و همچنین بهتون پیشنهاد می کنیم کتاب و یا دوره ای در زمنیه اعتماد به نفس تهیه کنید و ان را مطالعه کنید. هر فرد و هر انسانی فوق العاده توانمند است و ما مطمئنیم که شما میتوانید مسیر زندگی خود را پیدا کنید.

      شاد باشید

  16. آمنه می گوید

    سلام خسته نباشید.من سالهاست که درگیرم و واقعا دیگه همه چیز برام بی معنی شده. تا چندماه قبل بهتر بودم اماحالا بدترازبدشدم.همش کسل، ببی حال، بیانگیزه و بی رمقم. فقط تو تصوراتم به اهدافم میرسم ولی تو واقعیت همه کارهام نصفه رهاشدن.از درس خوندنم نتیجه نگرفتم، از حفظ قرآنم، مربی گریم، روابطم، دوستانم،الان بااینکه همسرم ادم خوبیه و هوامو داره وموقعیتم برای تحقق اهدافم خوبه، اقدام هام نصفه موندن. عین یه گلوله آتیش ک یهو گر میگیره و میتازه وبعد خاموش میشه ودوباره همون بیحالی و درموندگی وگیجی.واقعا میخوام تغییر کنم اما دست و دلم واشتیاقم کور شدن

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیزم

      اینکه شما می خواهید تغییراتی ایجاد کنید قابل تحسین است و نشان دهنده این است که شما قدم اول برای ان را را برداشته اید. قدم های بعدی میشود یادگیری مدیریت انگیزه ، دنبال کردن اهداف تان و کمک گرفتن از یک مربی برای ماندن در مسیر رسیدن به اهداف. منتظر شنیدن خبرهای موفقیت شما هستیم. شاد باشید

  17. نورالله می گوید

    سلام وارادت خدمت خانم حمیدی؛راستش هرزمان من تصمیم بگرم کاررا انجام بدهم یادرذهنم به انجامش فکرکنم یک اتفاق می افتدیابااضافه کاری برمیخورم یا یک کاردیگرپیش میایدتامعانی ایجادکندتاانجام ندهم؛دلیل که این اتفاقات می افتدچیست؟ممنونم.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید
  18. Zeinab می گوید

    سلام
    من سال دهم تجربی هستم و بنا به دلایلی نتونسم در طول سال اونجوری که میخوام حرفه ای درس بخونم از رقیبام جا موندم هربار که میخوام تلاش کنم و برنامه ریزی به مشکل برمیخورم یا کلا برنامرو ول میکنم دوس دارم بهشون ثابت کنم که میتونم ولی باز شکست میخورم لطفا راهنمایی کنین خیلی تحت فشارم
    ممنون.

  19. پوریا می گوید

    سلام خسته نباشید من هر وقت برنامه ریزی می کنم به یاد زمان می افتم و به همین دلیل با خود می گویم من برای اینکه موفق شوم باید درس های مختلفی با حجم متوسط در یک روز بخوانم فردا از اون کاری که علاقه دارم شروع میکنم و مقداری می خوانم اما پس از مدتی تمایلم نسبت به خواندن آن درس از بین می رود و از طرفی چون دوست ندارم که تا آن کار را تمام نکردم سراغ کا بعدی بروم از آن پس برنامه ریزی آن روزم شکست خورده است آیا در زمان کم هم می توان حجم برنامه ریزی را کم کرد تا موفق بیشتری در انجام آنها داشته باشم و یا به هر حال باید به فکر زمان باشم به نظرم آهسته حرکت کردن به سمت مقصد بهتر از هرگز حرکت نکردن است
    باتشکر
    ببخشید طولانی شد

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام پوریا عزیز

      به نکته خیلی خیلی خوبی اشاره کردی و خوشحالیم که این موضوع را با ما در میان گذاشتید. برنامه ریزی باید جوری باشد که شما بتوانید به آن عمل کنید و نه حجم زیادی از کارها

      بهتون پیشنهاد می کنم حجم برنامه های روزانه خود را کم کنید تا بتوانید در پایان هر روز تمام موارد موجود در لیست تان را خط بزنید و از اینکه توانسته اید آنها را عملی کنید به خودتون افتخار کنید. شاد باشید

  20. negar می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من مقاله شما رو خوندم تا اونجایی که فهمیدم برنامه ریزی من کاملا درسته ممکنه بعضی وقت ها از زیرش در بروم اما این یک علیتی داره اونم بخاطر اینه که هدفی ندارم من تمام اهدافی رو که علاقه داشتم رو امتحان کردم و بین چند راهی سخت موندم لطفا کمکم کنید هدف مورد علاقه ام رو پیدا کنم ممنون میشم اگر کمکم کنید چون این برای من خیلی مهمه.

    1. سارا حمیدی می گوید
  21. سارا می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    چطور میشه در زمان محدود به اهداف مون برسیم
    پدر طول روز انرژی ذخیره کنیم ؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      این موضوع بستگی به هدف شما دارد. اکثر اهداف به زمان زیادی نیاز دارند به آنها برسید. شاد باشید

  22. عباس افضلی می گوید

    سلام علیکم
    بنده نظرات شایت شما را مطالعه فرمودم
    و با یک مشکل عمده روبرو شدم در رابژه با برنامه ریزی
    خوشحال میشم که تجربیات خودم رو تو این زمینه در اختیار تون بزارم.
    یک مشکل عمده برای خیلی از دوستان و حتی برای من اینه که ما برنامه خوبی میچینیم و خیلی برنامه ریزی ماهری هستیم و اهداف مشخصی داریم منتها هنگام شروع که میرسه یکم دست و پامونو گم میکنیم دیلیلشم یه سری وسوسه های شیطانی یا تنبلی خودمان یا ترس از اینده یا خیلی چیز های دیگر میتواند باشد ولی یک راهکار میتواند همه‌ی این موانع رو از سر‌ راه‌ بردارد اونم اینکه هنگامی که میخوای شروع کنی بخودمون کلک بزنیم یعنی بگیم همین یک‌ بخش از برنامه ریزی رو انجام میدم و حالا فردا رو با فردا حساب میکنیم . ولی باز هم یک سری ها تنبلی میکنن و اونا رو میتونیم یک پیشنهاد بهتر بدیم . تقسیم بندی کار ها به طور مثال شما یک دوره اموزشی رو میخواد ببنید که ۴۰ قسمت دارد و قصد دارید هر روز یک قسمت رو ببینید و همین یک‌ قسمت مدتی برابر ۴۰ دقیقه دارد شما میتوانید لون چهل قسمت رو به ۸ قسمت ۵ دقیقه ای تقسیم کنید و در طول روز انجام بدید و یا پشت سر هم انجام بدید و اگه میبیند همین ۵ دقیقه هم برای شما زیاد است یمتوانید به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید . و یک نکته را در تقسیم بندی کار ها دقت داشته باشید که هنگامی که یک قسمت انجام میدهید خودتان را تشویق کنید تشویق کردن حتما نباید جایزه باشد همین که بگید که افرین تو تونستی ۱ قسمت از هشت قسمت رو انجام بدی یا ۵ قسمت از چهل قسمت رو انجام بدی (همون یک هشتم میشه ولی یکم بزرگ نماییش کردم که مغز خوشحال تر بشه و امیدش بیشتر بشه ) . و همیشه اولش یکم سخته بقیش خوبه مثل استخر رفتنه زمانی که تازه میخوای بری توی اب اولش یکم ابش سرده و یکجورایی میترسی ولی کم کم خوب میشه و میری کاملا توی اب و هیچ مشکلی برای پیش نمیاد .
    و یک سری از دوستان گفته اند که ما اگر یک کاری رو شروع کنیم خیلی خوب جلو میریم ولی بعد یک مدت از دیگه دلسرد میشی . این کار یکی بزرگترین افات برنامه ریزی و عمل به خواسته هاست از شما تقاضا دارم که لطفا تا حد امکان از این عمل جلوگیری کنید ( از اینکه به اصطلاح جو گیر بشید)
    اگه ما علاقه رو به عنوان یک منبع بگیریم میتوان گفت که در زمان اینکار از علاقه مون خیلی استفاده میکنیم و منبع مون ته میکشه . هر وقت همچین حسی به شما دست داد سعی کنید که هدفی که دارید رو با ویژگی های خود بسنجید و بعدش اگه میخورد بهتون تازه روش برنامه ریزی کنید و حالا نوبت به شروعه سعی کنید همون اول داغ نیارید و زود شروع نکنید . سعی کنید در‌ این موقع اطلاعاتی رو بخونید از هدفتون که انگیزه شما رو بیشتر میکنه مثلا برای برنامه نویسی شما در این حالت سعی بر ویژگی هایی مثل درامد بالا یا کار در منزل با خانواده و.. رو مد نظر بگیرید و هر روز مرور کنید با خودتان . اونطوری بهتره و انگیزه شما دائمی میشه

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام عباس عزیز

      مرسی از اینکه اینقدر با حوصله و دقیق این مطالب را توضیح داده اید. از همراهی شما بینهایت خوشحالیم.

  23. حدیث می گوید

    سلام . راستش من نمیدونستم برنامه ریزی هم خودش یک نوع مهارته .من به این نتیجه رسیدم هر کس اول باید روحیات خودش رو اول بشناسه بعد با توجه به اون برنامه ریزی کنه .من خودم به شخصه برنامه ریزی کردم مثلا دو ساعت تمرین خوشنویسی کنم و بعد مثلا کتاب کسب و کارم رو بخونم . اما من نمیتونم یه سره دو ساعت خوشنویسی کنم‌.حتی یکساعت هم نمیتونم . من خودمو امتحان کردم و دیدم مابین کارم حتما باید ده دقیقه یک ربع به خودم زنگ تفریح بدم . ولی خیلیا هستن که یکساعت میچسبن به یه کاری بدون استراحت . من تصمیم گرفتم کارهایی که میخوام انجام بدم رو نیم ساعت یا بیست دقیقه بگیرم و بعدش یه رفرش داشته باشم و دوباره شروع کنم . بنظرم هر کسی باید اول روحیات خودش رو بشناسه .اینم بخشی از خودشناسی محسوب میشه و بنظرم‌ از این بابت هم خیلی باید کار کنیم روی خودمون .

  24. علی می گوید

    سلام علیکم

    ممنون از سایت خوبتون.
    بنده هم برای برنامه ریزی یک نظری دارم انشاالله که بدردتون بخوره:برنامه ریزی حتما نباید این طور باشه که کارهاتون روی کاغذ بنویسید و براش زمان دقیقی مشخص کنید
    چون خیلی از افراد حوصله برنامه ریختن رو هم ندارن به نظر بنده همین که ما بدونیم مثلا امروز می خوایم چیکار کنیم و یا کارهامون روی کاغذ بنویسیم و برناممون منعطف باشه این خیلی عالیه یعنی اینکه زمان دقیقی مشخص نکنیم مثلا:فقط بدونیم امروز می خوایم چیکار کنیم و کار هامون تا آخر شب انجام بدیم.

    با تشکر موفق باشید.

  25. فاطمه می گوید

    سلام . من هم چند ماه هست که پلنر خریدم اولش کلی شوق داشتم که تا خریدم متاسفامه بیماریه کرونا اومد و من اکثر کارایی که میخاستم انجام بدم بیرون خونه بود .ولی برای داخل خونه برنامه ریختم که متاسفانه هیچ انگیزه و شوقی بهشون ندارم و موندم و عذاب وجدان دارم بابت پلنری که خریدم ولی یک هفته هم درست استفاده نکردم . چیکار باید بکنم?؟؟لطفن لطفن جواب منوبدین خیلی به راهنمایی نیاز دارم?

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      لطفا به نکات گفته شده در مقالع عمل کنید.

      شاد باشید

  26. RAHA می گوید

    سلام من پایه دوازدهمم تجربی ام تاامروز فقط در حد امتحانات مدرسه خوندم به علت مشکلات زندگی قید کنکورو زده بودم ولی الان میخوام برنامه ریزی کنم درس بخونم دوست دارم تو یه رشته خوب قبول بشم میدونم امسال دیر شده ولی امکانشو دارم که سال بعدم کنکور بدم برنامه میریزم هرروز ولی وسط برنامه همش میگم دیر شده اونایی که رشته خوب قبول شدن از سال اول شروع کردن میترسم اگر سال بعد قبول نشم اطرافیانم مسخره کنن برای همین از ادامه برنامه صرف نظر میکنم دوستام همه برنامه ریز تحصیلی دارن ولی من نمیونم برنامه ریز بگیرم در حد توانم نیست.همش فک میکنم برنامم خوب نیست

    1. سارا حمیدی می گوید
  27. ساره می گوید

    کسی به جز خودمون میتونه برامون برنامه ریزی درست کنه؟

  28. آیدا می گوید

    سلام..من راستش برنامه ریزی قوی داشتم و بهش عمل می کردم و همیشه رتبه های عالی کسب می کردم اما نمی دونم چه اتفاقی افتاد که عقب موندم و دیگه مثل سابق نیستم و درس هام رو خوب نمی خونم لطفا کمکم کنید

  29. حدیث هایزنبرگ۱۷ می گوید

    سلام خسته نباشید
    من برنامه ریزی های خوبی متناسب با شرایطم دارم
    ولی تنها مانعم تنبلی ام هست
    شکستش میدم…مطمئنم?

  30. atena می گوید

    سلام.
    خیلی ممنون و متشکر بابت مطالب خوبی که قرار دادین.
    ولی من جواب همه سوالاتی رو که درباره مهارت برنامه ریزی قرار داده بودین رو میدونم و همیشه هدف و انگیزم از درس خوندن کنکوری بوده که اصلا نمیدونم تا زمان ما هست یانه!
    من یه دانش آموز کلاس هشتمی هستم و خیلی دوست داشتم و دارم که تو درس خوندنم موفق باشم همیشه هم بعد از امتحانات نوبت اول و نوبت دوم خیلی خوب تلاش میکنم و فکر میکنم درسم خیلی بهتر از بقیه هست ولی نمیدونم چرا وقتی نوبت امتحانات نهایی میشه درسو ول میکنم و همش به خودم میگم بلدم و آخر سر هم امتحانو خراب میکنم هر چقدر هم تلاش میکنم که به برنامه ریزیم عمل کنم و بهش پایبند باشم نمیتونم!این مورد در طول سال تحصیلی هم صدق میکنه!
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  31. ستایش می گوید

    سلام ممنون از مطالب عالیتون، ببخشید به نظر شما ممکنه تو این ۱ ماه نیم تا کنکور رتبه خوب اورد برای کسی مثله من که نصفه و نیمه خونده در رشته انسانی؟؟ می دونم که شما مشاور تحصیلی نیستین ولی یکم امد می خوام?☺☺ممنونم
    خانم حمیدی خیلی دوستون دارم???

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام ستایش عزیز

      شما تمام تلاش خود را کنید چیزی که خیلی مهمه اینه که در این یک ماه و نیم بهترین خودتون باشید و برای هدف تون اقدام کنید. شاد باشید

  32. نغمه می گوید

    با سلام و تشکر از مطالب بسیار مفید شما. راستش من خودم رو برای ازمون دکتری اماده می کنم و قصدم این بود زبان رو درصد بالایی بزنم ولی بعضی مطالب رو سخت متوجه می شدم و یادگیری شون خیلی بهم استرس می داد و ذهنم رو خسته می کرد حالا با خواندن مطالب شما تصمیم گرفتم به جای اینکه این همه استرس رو که باعث می شد از یادگیری مطالب دیگه دور بمونم رو تحمل کنم، یادگیری شون رو کلا کنار بذارم و سعی کنم وقتم رو رو مطالب دیگه بذارم و ضریبم رو بالا ببرم. حالا به نظرتون تصمیم درستی هست؟ ممنون میشم از راهنمایی تون.

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام نغمه عزیز

      من مطمئن هستم اون چیزی که از ته قلبت احساس می کنی، روش درستی است مطمئن تو را به جای خوبی خواهد رساند. وقتی می تونی رو موارد دیگری وقت بگذاری و در آنها موفق تر عمل کنی پس تصمیم درستی گرفته ای. پیشنهاد من این است که تمرکز اصلی ات را بر درس هایی که می تونی بگذار. مطالعه مقاله زیر را بهت پیشنهاد می کنم تا بتونی از تصمیمت مطمئن بشی
      آیا از اینکه تصمیم اشتباهی بگیرید می‌ترسید؟

  33. محدثه می گوید

    سلام خانم حمیدی عزیز من هر وقت برای درس خوندن برنامه ریزی کردم هیچ ساعتی نخوندم برنامه ریزی صحیحی هم کردم مثلا ۵ ساعت و برنامه ریزی مو در توان و حد خود قرار دادم اما هیچ وقت نتونستم عمل کنم باید چی کار کنم لطفا کمکم کنید

    ممنون

  34. ثنا زندی می گوید

    سلام خانم حمیدی. من مشکلم رؤیاپردازی زیاد هست‌. اِنقدر به هدفام و لحظه موفق شدم فکر می کنم و راجع بهشون رؤیاپردازی می کنم که یادم می ره باید برای رسیدن به همون رؤیا ها باید تلاش کرد.

  35. ....... می گوید

    سلام من برنامه ریزی میکنم که مثلا روزی ۴ ساعت درس بخونم روز اول نصف برنامه را که عملی میکنم و میبینم نصفه شبه و سر درگم میشم که زمان من کجا رفته و روز بعد نا امید و سردرگم از دیروزم و هیچ پیشرفتی رو ندارم کل روز رو به ناراحتی میگذرونم و دوباره شبش برنامه ریزیم رو مرور میکنم و فردا کلا هیچ کاری رو از پیش نمیبرم?
    لطفا مرا راهنمایی کنید که چکار کنم

  36. نیلوفر می گوید

    سلام من هم‌برنامه ریزی میکنم ولی عمل نمیکنم خیلی سخته واقعا

  37. مهسا می گوید

    واقعا برنامه ریزی کردن کار راحتیه اما عمل بهش…..
    راستش من هیچوقت برنامه هام با خانواده جور در نمیاد…ساعتی که درس میخونم میبرنم مهمونی

  38. ThreeDaal می گوید

    در واقع برای شروع برنامه ریزی باید از کم شروع کرد .
    به فرض مثال اگر برنامه بریزید که روزی نه ساعت به کار های هدفتون برسید اون هم برای اولین بار ممکنه همون اول برنامه رو کنار بزنید و در کل اون روز هیچ پیشرفت خاصی نداشته باشید .
    اهداف ما همه برای یک زندگی بهتر در آینده و بدست آوردن ثروت و یا هر چیز دیگری هست . ممکنه که گاهی نا امید بشیم و اصلا به هدفمون فکر نکنیم ، پیشنهاد میکنم وقتی هدفتون به زهنتون اومد و انگیزه پیدا کردید ، سریع اون رو یک جا بنویسید ، و بعد از اون سریع چه مشکلی پیش بیاد یا نه به سمت اون برید ، و همین طور اخبار نبینید اخبار مغزتون رو درگیر چیز های بیخود میکنه ، به این فکر نکنید کی رییس جمهور میشه کی چیکار میکنه ، بازی هایی که بهشون وصل هستید و زمان زیادی رو صرف اونها میکنید حذف کنید ، فقط با یک کلیک حذف کنید و دیگه بهش فکر نکنید ، بعد از چند روز متوجه میشید خیلی وقت آزاد دارید حالا وقتشه که اهدافتون رو جایگزین کنید
    ساده تر بگم اینه که شما عادت های گذشته اشتباهتون رو ترک نکردید و یهو برنامه ریزی میکنید ، ولی روز بعد … دوباره همون کار های دیروز رو انجام میدید (چون عادت شده)
    پس تلاش کنید اول از همه عادت های اشتباهتون رو دور بندازید
    و همین طور هر کاری که انجام میدید رو بنویسید (پیشنهاد میکنم از یک چیز ساده شروع کنید مثلا غذا هایی که در روز میخورید)

    کتاب اثر مرکب رو بخونید ، همین ها رو گفته(کتاب صوتیش بهتر هست)

  39. عسل می گوید

    سلام خانوم حمیدی
    من دانش آموز پایه نهم هستم وتا قبل از کرونا درسهامو خوب میخوندم و معدلم بیست بود ولی وقتی کرونا اومد و همه چی آنلاین شد کتاب باز نکردم
    الان دیگه بعداز عیده.وهمه کتابا تموم شدن و منم خیلی استرس دارم که آیا میتونم بخونم همه کتا هارو ؟ و هرچی برنامه ریزی میکنم همش امروز فردامیکنم و به برنامه ریزی هام پایند نیستم میشه منو راهنمایی کنید خیلی ازتون ممنونم

  40. نسیم می گوید

    سلام
    این مقاله خیلی مفید هست. اما من مشکل دیگری دارم. من پانزده ساله هستم و در اصل باید اهداف زیادی داشته باشم اما نمیدانم باید در زندگی چ کاری انجام دهم. در واقع هدفی ندارم. و فکر میکنم به همین دلیل وقتی برای درس های یک روزم برنامه ریزی میکنم نمیتوانم به ان عمل کنم و به جایش به کار های متفرقه و سرگرمی های بیهوده مشغول میشوم. این برای من که یک دانش اموز مدرسه تیزهوشان هستم مشکل بزرگی است و باعث میشود نسبت به درس بی علاقه شوم. میتوانید کمکم کنید اهدافی برای خود مشخص کنم؟
    ممنون :)

  41. شقایق می گوید

    سلام خانم حمیدی من هر هفته که برنامه ریزی کردم برای آزمون های قلمچی. برنامه ریزیم به طور کامل بهم ریخته و نمیتونم اصلا اجراش کنم چون درسای مدرسه باعث میشن من نتونم برنامه ریزی برای قلمچی کنم و مرتب برنامه هام بهم میخوره و ترازم نسبت به قبل خیلی پایین میاد.میشه یه مشاوره دراین باره بدین کلاس دهم وبرای کنکور میخوام بخونم و حدودا یک ساله برنامه ریزی خوبی نداشتم.لطفا یه پیشنهادی به من بدین.ممنون میشم

  42. sara1382 می گوید

    سلام ببخشید من هروقت برنامه ریزی میکنم تا ۲ هفته برنامه ام را اجرا میکنم ولی بعدش برنامه ام را رها میکنم. به نظر شما کجای برنامه ام مشکل داره ک همیشه اینجوری میشه

  43. ریحانه ای درمانده? می گوید

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    من وقتی برنامه ای میریزم خوب پیش میره مثلا چند وقت بهش پایبندم ولی اگه وسطش یه بار وقفه بخوره یا اتفاقی پیش بیاد ک نتونم به برنامم عمل کنم کلا دیگه برنامه رو ادامه نمیدم اینم میدونم ک ادم کاملگرایی ام مثلا اگه قرار بود ساعت فلان فلان کارو کنم و نکردم دیگه کارای دیگه اون روزو انجام نمیدم.این خیلی برام مشکل بزرگی شده همین الانم ک دارم اینا رو میگم هیچکدوم از کارامو نکردم و کلا بیحال بودم?چند روز میشه ک اینطوری افتادم حس میکنم همه چی تمومهههه

    1. ریحانه ای درمانده? می گوید

      لطفا جواب بدینننن

    2. سارا حمیدی می گوید

      سلام ریحانه عزیز. پیشنهاد می کنم سری مقالات برنامه ریزی را کامل مطالعه کنی. شاد باشی

  44. محمدحسین می گوید

    سلام خانوم حمیدی خسته نباشید خیلی ممنون که دانسته هاتونو به اشتراک گذاشتین تا زندگی همنوعانتونو بهتر کنین امید وارم یادداشت هایی که از مشاورتون برداشتم مفید و موثر باشد .

  45. نیوشا می گوید

    سلام خانم حمیدی راستش من همه ی مطالبی که شما اینجا نوشتید رو تکه تکه در سایت های مختلف دیدم و مفید هستش اما من با توجه به اینکه همه ی اینا رو میدونم و روش صحیح برنامه ریزی و رسیدن به اهداف رو هم یاد گرفتم بازم وقتی یه روتین تنظیم میکنم فقط با یه کلمه ی حسش نیست همه چیز رو نایود میکنم و عذاب وجدان میگیرم نمیدونم واقعا چطور باید این کلمه رو نابود کنم

  46. Sadra می گوید

    سلام خدمت شما خسته نباشید
    من هر چند یکبار برنامه ریزی روزانه میکنم ولی نمیتوانم به آنها عمل کنم به نظر شما باید چکارکنم؟

  47. Fati می گوید

    سلام
    من برنامه ریزیم خوبه اگه هم بهش عمل کنم و طبق اون پیش برم نصف کارهای برناممو انجام میدم همیشه به ی دلیل مثل مهمان اومدن غذا خوردن و دور گوشی رفتن و… از برنامم عقب می افتم و همش باعث میشه عذاب وجدان بگیرم توی دوران امتحانات که برنامه ریزی برای من واجبه اگر طبق برنامم نرم جلو باید تغییرش بدم در صورتی ک اون برنامه ریزی هایی ک میکنم واقعا خوبن و من همیشه میگم وقت هست و از زمانم نمی تونم درست استفاده کنم به نظر شما باید چکار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.