تاثیر فشار روانی بر عملکرد و یادگیری

فشار روانی چیست؟

به هر استرس و نگرانی که بر ذهن انسان اضافه شود فشار روانی گفته می‌شود. فشارهای روانی گاه بسیار کوچک هستند و گاهی بسیار بزرگ. هنگامی که شما سرما می‌خورید یک فشار روانی به زندگی شما اضافه می‌شود. در کل هر فرایندی که زندگی انسان را از روال خود خارج کند به او فشار روانی وارد می‌آورد. تمام استرس‌ها و نگرانی‌های روزانه از یک طرف و مشکلات زندگی از طرف دیگر زندگی انسان را تغییر می‌دهد و زندگی را دچار فشار می‌کند.

آیا فشار روانی بر عملکردما در زندگی تاثیر می‌گذارد؟

هر عامل خارجی که زندگی ما را دچار اغتشاش کند بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد. یادگیری در زمان‌هایی که ما دچار استرس و فشار روانی هستیم به شدت کاهش می‌یابد. هنگامی که می‌خواهید کتاب بخوانید اگر سرما خورده‌اید یادگیری شما کاهش می‌یابد. شما باید به این موضوع آگاه باشید و بدانید که کوچک‌ترین فشار روانی در عملکرد شما خلل وارد می‌کند.
تحقیقات نشان داده که شروع یک زندگی جدید موجب کاهش عملکرد افراد در شرکت‌ها می‌شود. بنابراین همان‌گونه که می‌دانید زندگی انسان پر است از زمان‌هایی که ذهن ما از حالت طبیعی خارج شده‌است. اما چاره کار چیست؟ آیا باید اجازه دهیم که این‌ فشارها و مشکلات زندگی ما را تحت سلطه قرار دهد و یا می‌توانیم روش دیگری را انتخاب کنیم؟ واقعیت این است که این مشکلات همیشه در زندگی ما وجود دارد. لحظه‌ای که از موضوعی ناراحت هستیم و یا دچار بیماری و یا مشکلی هستیم. پس بنابرین راه مقابله با آن خود ما هستیم. باید انرژی خود را در آن حد بالا ببریم که با فشارهای روانی کوچک از پا نیفتیم و بتوانیم همچنان فعالانه به زندگی خود ادامه دهیم و بازدهی خود را حفظ کنیم.
گاهی اوقات در زندگی نیاز داریم که این فشار های روانی را شناسایی کنیم و مانع از افت عملکردمان شویم. اگر سرما خورده‌اید مطمئناً در زندگی شما اثر دارد. اما اگر بدانیم که علت افت انرژی و کاهش عملکردمان چیست آنگاه بهتر می‌توانیم ذهن و مغزمان را مدیریت کنیم و مانع از افت عملکردمان شویم.
در این جور مواقع باید خود را شارژ کنیم. با مصرف غذاهای مفید و ضروری برای بدن می‌توانید کاهش عملکردتان را جبران کنید. مصرف آب زیاد در این زمان‌ها برای بدن بسیار مفید است. مغز ما نیاز شدید به آب دارد و آب یکی از ضروری ترین مواد مورد نیاز جهت مغز است. اگر دچار فشار روانی هستید و مغز شما درگیر مشکلات است نوشیدن آب بیشتر به شما کمک خواهد کرد. در این مواقع با رساندن املاح مورد نیاز مغز به آن از فشارهای روانی آن می‌کاهید.
هنگام رویارویی با چنین فشارهایی همانند سرما خوردگی می‌توانید به خود روحیه دهید. حس بهتر به شما کمک می‌کند تا از فشار بیماری بکاهد و عملکردتان آنچنان افت پیدا نکند.
همچنین ورزش و تحرک به کاهش چنین فشارهای روانی کمک می‌کند. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های ورزشی سبک سطح انرژی خود را افزایش دهید و با این کار انرژی شما تا حدودی جبران خواهد شد.
بنابراین اگرچه فشارهای روانی کوچک بر زندگی ما تاثیر گذار هستند و عملکرد ما را کاهش می‌دهند اما می‌توانید خودتان را شارژ کنید. با این چند کار کوچک می‌توانید حس بهتری داشته باشید و دیگر نگران افت عملکردتان نباشید. اگر نگرانی‌ها و دغدغه‌های بزرگ‌تری دارید پیشنهاد می‌کنم تکنیک‌های تمرکز را انجام دهید تا بتوانید تمرکزتان را بر انجام کار نگه‌دارید و بازده‌تان کاهش پیدا نکند.

3 نظرات
  1. احسان می گوید

    عالى بود استاد حميدى

    احسان مهدى نژاد

    1. admin می گوید

      شاد و موفق باشید جناب مهدی نژاد

  2. فریبا زنوزی می گوید

    با سلام
    جای آموزش هایی از این دست واقعا خالی است .
    از شما ممنونم که به این مقوله پرداختید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.