چگونه در ناملایمات زندگی عزیزانمان را دلداری دهیم و با آنها همدردی کنیم؟

چگونه در برابر ناملایمات زندگی عزیزانمان را دلداری دهیم و با آنها همدردی کنیم؟

دلداری همدردی و تسکین دادن عزیزان و آنهایی که دوستشان داریم یکی از مهم ترین کارهایی است که ما می توانیم برای حمایت از آنها انجام دهیم.

وقتی یکی از کسانی که دوستش داریم ناراحت است و یا در زندگی اش با مشکلی رو به رو شده، اغلب دوست داریم به او کمک کنیم تا حالش بهتر شود و بتواند مشکلش را پشت سر بگذارد اما روشی که عموماً در این شرایط استفاده می کنیم روش مناسبی نیست.

روشی که معمولاً برای دلداری دادن و یا حمایت از دوستان و عزیزان مان به کار می بریم یکی از ۳ روش زیر است:

۱- سعی می کنیم با نصیحت کردن به او کمک کنیم. به او می گوییم که چه کارهایی را انجام دهد و چه کارهایی را

انجام ندهد.

۲- تلاش می کنیم تا مشکل او را حل کنیم و یا او را خوشحال کنیم زیرا نمی خواهیم او را ناراحت ببینیم. در صورتی که بسیاری از مشکلات قابل حل نیستند و فقط باید تحمل شان کرد.

۳- برخی در روزهای سخت خود را کنار می کشند و بین خودشان و درد شما فاصله ایجاد می کنند چون احساس می کنند که نمی توانند برای بهبود شرایط چیزی بگویند و یا کاری را انجام دهند.

دوست عزیزی که در حال خواندن این موضوع هستی، شما در کدام دسته قرار داری؟

اگر چه هر سه دسته بالا نشان عشق و علاقه ما به دوست و یا یکی از عزیزان مان هست با این حال ممکن است که با استفاده از این روش ها نتوانیم به خوبی از دیگران حمایت کنیم و آنها را دلداری دهیم. همچنین گاهی امکان حمایت شدن را آنها سلب می کنیم.

در ادامه با بررسی کتاب option B که  به فارسی نیز ترجمه شده است به صورت خیلی حرفه ای از آنهایی که دوستشان داریم حمایت می کنیم و آنها را دلداری می دهیم. نظرات خود را در پایین همین مقاله برای من ارسال کنید.

 

کتاب option b برای دلداری دادن دوست

 

کلید قطع صدا: حس تسلط بر امور

 

در آزمایشی که برای بررسی و کنترل اضطراب طراحی شده بود، شرکت کنندگان در حین انجام کارهایی که نیاز به تمرکز داشت در معرض صدای بسیار بلند و غیر قابل تحمل قرار می گرفتند. در چنین شرایطی آنها عصبی می شدند و توانایی تمرکز و توجه شان کاهش می یافت. برخی افراد از آزمایش انصراف می دادند.

سپس کارشناسان کلید قطع صدا را به آزمایش اضافه کردند. شرکت کنندگان می توانستند در صورت تمایل کلید قطع صدا را فشار دهند و صدای آزار دهنده قطع میشد. نتایج باورنکردنی بود. آرامش شرکت کننده ها افزایش یافت، آنها کمتر عصبی شدند و تمرکز بیشتری داشتند. نکته جالب توجه این بود که هیچ کدام از آنها از کلید قطع صدا استفاده نکردند.

آن کلید به آنها حس تسلط بر شرایط را می داد و باعث می شد بتوانند عملکرد، آرامش و اضطراب خود را کنترل کنند.

در برابر سختی ها و مشکلات زندگی همه ما به چنین کلیدی نیاز داریم. همه ما نیاز به احساس تسلط بر شرایط داریم. وقتی چنین احساسی را داشته باشیم راحت تر می توانیم با نگرانی ها، غم ها و مسائل و مشکلات رو به رو شویم. اضطراب را بهتر می توانیم کنترل کنیم ، مراحل خشم و افسردگی را راحت تر می گذرانیم و سریع تر به مرحله پذیرش می رسیم.

همدردی کردن با دوست

 

با بودن در کنار دوستان و عزیزان تان و همدری کردن با آنها شما نقش کلید قطع صدا را برای آنها خواهید داشت. لازم نیست کاری کنید. لازم نیست چیزی بگویید و لازم نیست تلاش کنید تا شرایط را بهبود دهید. همین که در کنارشان باشید، آنها احساس تسلط بیشتری بر شرایط می کنند.

جمع بندی:

همین که در کنار عزیزان تان باشید و آماده کمک به آنها باشید کافی است.وجود شما به آنها کمک می کند تا بهتر بتوانند از پس شرایط سخت برآیند. بنابراین عصبانیت و خشم آنها را تحمل کنید و اجازه دهید احساس کنند که:

  • شما در کنارشان هستید
  • او تنها نیست
  • شما به او اهمیت می دهید

این یکی از مهم ترین اصول دلداری دادن و حمایت از دیگران است. اگر فقط همین یک اصل را رعایت کنید کمک بزرگی برای آنهایی که دوستشان دارید هستید.

 درک کردن

درک کردن دیگران یکی از سخت ترین کارهایی است که ما یاد نگرفته ایم انجام دهیم. همیشه دوست داریم به دیگران راهکار ارائه دهیم و یا آنها را نصیحت کنیم. اینکه سعی کنید به جای ارائه راهکار و یا نصیحت کردن، دیگران را درک کنید کمک فوق العاده ای به آنها خواهید کرد. یکی از اصول جلسات کوچینگ درک کردن است. در این جلسات به جای ارائه راه حل مراجع را درک می کنیم. در نتیجه آرامش فرد بیشتر میشود، احساس قدرت میکند و سریع تر می تواند مسائل و مشکلات را حل کند.

دلداری دادن و درک کردن

دلداری دادن به وسیله درک کردن دیگران

به سخنان دیگران گوش دهید. آنها را قضاوت نکنید. خودتان را به جای آنها نگذارید و به دنبال پیدا کردن راه حل نباشید بلکه با دو گوش شنوا به آنها گوش دهید. اجازه دهید با شما حرف بزنند. حتی اگر هیچ حرفی نزنید ایرادی ندارد. به گونه ای به آنها گوش دهید که فرد احساس کند درک میشود. شنیده میشود و گفته هایش برای شما مهم هستند. سعی کنید متوجه نیاز ها و خواسته های او شوید:

  • او چه می خواهد؟
  • چه چیزی دوست دارد؟
  • چه کاری دوست دارد انجام دهد؟
  • از انجام چه کاری می ترسد؟
  • در چه کاری نیاز به حمایت دارد؟

وقتی متوجه خواسته ها و نیاز های آنها شدید، با آنها همانگونه رفتار کنید. حال اگر راهکاری به نظرتان میرسد که مطابق خواسته او است آن را بیان کنید. اگر هم چیزی در آن مورد نمی دانید هیچ ایرادی ندارید. شما با گوش دادن به صحبت های او نقش کلید قطع صدا برای او هستید و او حال بهتری پیدا خواهد کرد.

انجام رفتارهای مشخص

خیلی وقت ها دوست داریم دیگران را حمایت کنیم. برای خود من زیاد این موضوع پیش آمده و همیشه راهی که معمولاً استفاده می کردم این بود:

به فرد می گفتم که اگر هرکاری داشت تعارف نکند و حتماً به من بگوید. من با کمال میل دوست دارم هرکاری می توانم انجام دهم.

خیلی وقت ها حمایت خود را با پرسیدن سوال نشان میدهیم: آیا کاری از من ساخته است؟

وقتی چنین سوالی را می پرسیم انتخاب را به عهده فرد ناراحت می گذاریم و در نتیجه کار را برای او سخت تر می کنیم. در چینین موارد بهتر است که اگر کاری می توانیم انجام دهیم فقط آن را انجام دهیم. به جای اینکه پیشنهاد دهید که مایل به انجام هر کاری هستید فقط کافی است که بی تفاوت نباشید و کاری انجام دهید.

می توانید دوستتان را بغل کنید، دست او را بگیرید، برای او غذا آماده کنید، شب را در کنار او سپری کنید، با او فیلم نگاه کنید. فرزندش را از مدرسه به خانه بیاورید.

تصور کنید یکی از عزیزان تان از همسرش جدا شده و دوران سختی را می گذراند. نصیحت کردن و گفتن اینکه غصه نخور، بهتره فراموشش کنی و از این جور حرف ها هیچ فایده ای ندارد. شما نمی توانید مشکل را حل کنید اما می توانید با آماده سازی غذا برای او و یا فرزندانش به او کمک کنید. با این کار شما سختی آماده سازی غذا را برای او کم می کنید.

استفاده از تئوری حلقه برای دلداری دادن

وقتی برای فردی مشکلی پیش می آید چه کسی و یا چه کسانی باید او را دلداری دهند و از او حمایت کنند؟

 

تئوری حلقه برای دلداری دادن

 

روانشناس سوزان سیلک نظریه قابل قبولی ارائه داده است. او برای این موضوع تئوری حلقه را یپشنها میدهد. وقتی کسی با مشکلی رو به رو میشود نام او را در وسط دایره ای بنویسید. سپس دایره دیگری دور دایره اول بکشید و نام افرادی که در درجه دوم تحت تاثیر مشکل هستند بنویسید. سپس دایره دیگری رسم کنید و افرادی که در درجه سوم هستند را بنویسید. و همین طور دایره های بزرگتری بکشید.

اگر نام شما در این دایره قرار دارد پس شما باید از دیگرانی که در حلقه های داخلی تری نسبت به شما هستند حمایت کنید. همچنین شما می توانید از افرادی که در دایره های بیرونی هستند درخواست کمک کنید.

کارهایی که نباید انجام داد

تا اینجا در مورد آنچه که برای حمایت دیگران باید انجام دهیم صحبت کردیم. با این حال کارهایی هستند که ما به صورت ناخودآگاه و از روی مهربانی انجام میدهیم اما نتیجه عکس دارد. بنابراین در قسمت آخر می خواهم به کارهایی اشاره کنم که نباید انجام دهیم.

  • به فرد درگیر و ناراحت نگویید که چه کاری انجام دهد

دیگه غم نخور، کی می خوای فراموش کنی، بهتره بری بیرون با دوستات و …

  • به او نگویید که چه حسی داشته باشد

در گذشته مشکلی در کار برایم به وجود آمده بود و در مورد آن در حال صحبت با یکی از عزیزترین های زندگی ام بودم. با اینکه می دانم قصد او فقط کمک به من بود اما حرفی زد که تا چند روز بعد از آن حالم بدتر از قبل بود. او گفت تو باید خوشحال باشی و این طوری که رفتار می کنی بقیه از تو خسته خواهند شد.

واقعیت این است که  درد و رنج یک مسئله و یا مشکل در افراد مختلف متفاوت است. هیچ وقت نمی توانیم احساسات دیگران را کاملاً درک کنیم زیرا جای آنها نیستیم و از نقطه نظر آنها به قضیه نگاه نمی کنیم. بنابراین وقتی دیگری ناراحت است گفتن اینکه الان چه حسی داشته باشد از نباید های دلداری دادن است.

  • به او نگویید که عصبی به نظر میرسد و تحمل او سخت است

با چنین حرفی فردی که داغدار است و یا دچار بحران شده احساس عدم امنیت می کند، ترس و نگرانی اش بیشتر میشود و تحمل شرایط برایش سخت تر میشود. حتی اگر تحمل چنین فردی برایتان سخت است و نمی توانید از هیچ کدام از روش های گفته شده در بالا استفاده کنید پس لطفا این جلمه را هم نگویید.

 

خیلی خوشحالم که این مقاله را به پایان می رسانم. امیدوارم که بتوانید برای عزیزان و دوستان تان بهترین حامی باشید. بتوانید بیشترین کمک ها را به آن ها کنید و آنها را دلداری دهید.

لطفا نظرات و تجربیات خود را در پایین این مقاله بنویسید تا دیگران هم بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند. می توانید سوالات خود را هم در پایین این مقاله بنویسید. به سوالات شما پاسخ خواهم داد

روزتان خوش

 

14 نظرات
  1. سیروس کاظمی می گوید

    سلام .ممنون مطلب مفیدی بود

  2. هادی بهرامن زاده می گوید

    سلام…سپاس از شما..خوب بود و جالب.

  3. احسان می گوید

    عالی وهدف مند

  4. عزت نفس من عالیه می گوید

    سلام
    ممنون بابت مطالب بسیار ارزشمند و تاثیرگذارتون
    بنظر من افرادی که عزت نفس بالایی دارن خیلی بهتر میتونن با دیگران ارتباط برقرار کن و حتی همدردی کنن
    منتظر مطالب جدیدتون هستم
    موفق باشین

  5. محمدجواد می گوید

    بسیار عالی و مفید فایده بود.
    بهترین مقاله ?

  6. Hadi می گوید

    عالی بود

  7. Mhdyh می گوید

    Awli?

  8. Mhdyh می گوید

    Awli?

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      سلام دوست عزیز

      از همراهی با شما خیلی خوشحالیم. شاد باشید

  9. نسیم می گوید

    خیلی خلاصه ومفید ممنون ازشما

  10. نگار می گوید

    درود. خیلی خوب و مفید بود. متشکرم

  11. ماهی می گوید

    سلام
    ببخشید نمیدونم واقعا چیکار کنم
    عشقم به خاطر من کتک خورد
    الان به من میگه تو فقط برام دردسری،چجوری حالشو خوب کنم

  12. نیلوفر می گوید

    خیلی مفید بود. ممنونم.

  13. امیرحسین می گوید

    اگه درد طرف غیرقابل حل بود ، مثل طلاق گرفتن والدینش ، اون وقت این کلید قطع صدا کارساز نیست اونموقع چه کاری ازدست ما برمیاد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.