یادگیری و چگونگی پیاده سازی آن در زندگی

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همواره حجم بالای اطلاعات در حال تبادل می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی آنچنان گسترده شده‌است که تقریباً شمار زیادی از مردم در همه حوزه ها متخصص هستند و اطلاعات زیادی دارند. ولی معنای واقعی یادگیری چیست؟ آیا تنها داشتن اطلاعات زیاد در مورد همه چیز، می تواند ما را در زندگی موفق سازد؟ آیا داشتن اطلاعات زیاد به معنای دانستن آنها و به کار بستن آن می باشد؟

یادگیری

یادگیری چیست؟

یادگیری فرایندی است که ما از ابتدای تولد با آن روبه رو بوده ایم. یاد گرفتیم چگونه راه برویم، حرف بزنیم، نیازهایمان را بیان کنیم، درس بخوانیم و غیره… این فرایند تا لحظه ای که ما در حال زندگی کردن هستیم ادامه خواهد داشت. مواردی که ما در طی زندگی می آموزیم بر کیفیت زندگی ما، روابط، تربیت فرزندان، کار، تحصیل و … تاثیر گذار خواهد‌بود. یادگیری فرصتی است که ما می توانیم از آن استفاده کنیم و یا استفاده نکنیم. ما روزانه با فرصت های متفاوتی روبه رو می‌شویم. یادگیری با درس خواندن، مطالعه کردن، آموزش دیدن متفاوت است. اصل یادگیری این است که ما بتوانیم از آموخته هایمان استفاده کنیم. اگر آموخته هایمان تاثیری بر زندگی، کار، احساسات و افکار ما نداشته باشند، در واقع اطلاعات را به درستی نیاموخته ایم. یادگیری به معنای عملی کردن دانسته ها می باشد.

یادگیری

علت های عملی نکردن آنچه یادگرفته‌ایم

از آنجا که ما در دنیایی با حجم اطلاعات زیاد زندگی می کنیم، ضروری است که روش‌های درست استفاده از اطلاعات و یا به عبارتی یاگیری درست را بیاموزیم. ما روزانه با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو هستیم. ولی چه مقدار از آنها را یاد می‌گیریم؟ اگر با دید منفی به سراغ یادگیری برویم و بر دانسته‌های قبلی خود اصرار بورزیم، آیا این به معنای یادگیری است؟ وقتی هیچ نظر و یا ایده‌‌ای را قبول نمی‌کنیم، این به معنای عدم یادگیری درست است. پس به صورت خلاصه علت عدم یادگیری درست را در ۲ جمله خلاصه می‌کنم.

یادگیری

۱- پیش زمینه‌های ذهنی؛ هنگام یادگیری ذهن خود را از هرگونه پیش داوری پاک کنید. مغز خود را برای یادگیری اطلاعات جدید باز نگه‌دارید، سپس خواهید دید که یادگیری شما بسیار افزایش یافته است. هیچ گاه آنچه را که جدید در حال یادگیری آن هستید با اطلاعات گذشته خود مقایسه نکنید. پس از یادگیری در ذهن خود به دنبال مثال برای آنچه جدید یادگرفته‌اید باشید. گاهی اوقات نیاز است دانسته های جدید را با دانسته‌های قبلی جایگزین کنید. یادگیری ذهن خود را به اطلاعات گذشته محدود نکنید. تناقض‌ها را بپذیرید و به صورت هوشمندانه اطلاعات درست را یاد بگیرید سپس اطلاعات بی اهمیت را دور بریزید.
۲- عدم استفاده از آنچه یاد می‌گیریم؛ آیا همه اطلاعات یادگرفته‌شده را استفاده می‌کنید؟ چه تعداد از دانسته هایتان را اجرا می‌کنید؟ احتمالاً جواب خیلی کم است. ما فقط به جمع آوری اطلاعات علاقه داریم که این به معنای یادگیری نیست. یادگیری درست به معنای حجم اطلاعات کم و عملی ساختن دانسته‌هاست. سعی کنید یادبگیرید که یادبگیرید. در ادامه یک روش کاربردی جهت یادگیری بهتر و عمل به دانسته‌ها بیان می‌شود. امیدوارم که هر روز در حال یادگیری درست باشید.

روش های عملی کردن دانسته‌ها

برای عملی کردن دانسته های خود تنها به کار بستن یک نکته در هر هفته کافی است. اگر کتاب جدیدی را مطالعه نموده اید و یا در سمینار جدیدی شرکت کرده اید یکی از مهم ترین نکاتی را که از آن جلسه می توانستید بیاموزید را یادداشت کنید. تنها یک نکته کافی است. کل هفته را به پیاده سازی آن نکته در زندگی خود بپردازید.

یادگیری

برای مثال کتابی مطالعه می کنید و یاد می گیرید که باید در هفته ۳ روز ورزش کنید. رضا تصمیم می گیرید که از فردا ورزش را در برنامه خود قرار دهد. او به یک باشگاه ورزشی می رود و برای هر روز به مدت ۳ ساعت در هفته ثبت نام می کند. اوایل خوب پیش می رود اما پس از مدتی او از این کار خسته می شود و نمی تواند روزانه ۳ ساعت از زندگی خود را برای این کار قرار دهد. رضا کسی است که تا به حال در زندگی به صورت مداوم ورزش نکرده بنابراین طبیعی به نظر می رسد که چنین برنامه ورزشی سنگین او را خسته کند و تنها برای مدت خاص دوام آورد.
دوست رضا، امیر نیز این کتاب را می خواند و یاد می گیرد که باید ورزش را در زندگی اش جای دهد. او به هرکسی که می‌بیند ورزش را پیشنهاد می‌دهد زیرا یاد گرفته که ورزش می‌تواند مفید واقع شود. او نمی‌داند که یادگیری که تغییر در زندگی اش ایجاد نکند فایده ای ندارد. او هم پس از مدتی این اطلاعات به ظاهر یادگرفته را به فراموشی می‌سپارد.
اما حسین که نیز دوست مشترکشان است به محض خواندن کتاب تصمیم جدیدی می‌گیرد. او تصمیم می‌گیرد ورزش را در زندگی خود جای دهد. او برنامه های روزانه اش را یادداشت می‌کند و می‌بیند که در روز می تواند ۱۵ دقیقه را به ورزش اختصاص دهد. بنابراین تصمیم می‌گیرد به جای باشگاه رفتن روزانه در منزل ۱۵ دقیقه را به انجام ورزش های کششی بپردازد. او در ابتدا این کار را ۳ روز در هفته انجام می‌دهد ولی با گذشت زمان و دیدن تاثیرات ورزش بر زندگی‌اش این کار را هر روز انجام می‌دهد و الان حدود ۲ سال است که ورزش در برنامه روزانه او جای دارد.
همان طور که رفتار ۳ دوست بالا را شاهد بودیم، عملی کردن یکی از دانسته هایمان در طولانی مدت بسیار لذت بخش تر از دانستن به تنهایی و یا اجرا دانسته ها در کوتاه مدت می‌باشد. امیدوارم که یادگیری هایتان به دانسته هایتان تبدیل شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

3 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    مطلب خوبی بود، خیلی ساده و روان توضیح دادید. ممنون 🙂

  2. ضیا می گوید

    با سلام
    مطالب تان عالی است، نیاز است با توضیحات بیشتر، آنچه بنام یادګیری واقع میشود را بررسی کنیم و روش های بررسی این واقعیت را طرح کنیم. از شما همین خواهش را این جا نیز مطرح میکنم. ممنون

  3. آرمین امیری نسب می گوید

    مطلب مفیدی بود توی سطح وب فارسی فقط مطلب شما با کلمات کلیدی که نوشتم پیدا شد ، ازتون ممنونم 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.