تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تمرکز ذهن

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تمرکز ذهن

استفاده از شبکه‌های اجتماعی آن‌چنان گسترده شده است که اکثر مردم در لحظات قبل از خواب نیز از آن استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تأثیر شبکه اجتماعی در زندگی روزمره کاهش تمرکز افراد است. ازآنجاکه مردم مدت‌زمان زیادی درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند، قدرت تمرکز ذهن آن‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. استفاده بهینه و طبق اصول از این شبکه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز خود را بهبود ببخشید و یا مانع کاهش تمرکز خود شوید.

نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی

اولین کاری که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید چیست؟ آیا پس از بیدار شدن از خواب به‌سرعت گوشی همراه خود را چک می‌کنید؟ آیا شب‌هنگام خواب، با در دست داشتن گوشی موبایل خود به خواب می‌روید؟ آیا اگر قبل از خواب اینستاگرام خود را بررسی نکنید، مشکلی پیش خواهد آمد؟

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی گسترده شده است. ازآنجاکه این شبکه‌ها دسترسی به اطلاعات را آسان می‌سازند، اغلب ما تمایل داریم که در روز چندین بار از آن‌ها استفاده کنیم. با این کار به‌سرعت می‌توانیم اطلاعات بسیاری از دور و نزدیک به دست آوریم. گاهی آن‌قدر به این شبکه‌ها وابسته می‌شویم که نمی‌توانیم زندگی‌مان را بدون آن‌ها تصور کنیم. بنابراین بااینکه می‌دانیم شاید استفاده زیاد و بی‌هدف از این شبکه‌ها برای سلامتی ما مضر باشد، اما همچنان به انجام این کار اصرار می‌ورزیم.

کاهش تمرکز در اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی

۱- از مهم‌ترین تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تمرکز ذهن، کاهش تمرکز است. استفاده بیش‌ازحد و بدون برنامه از شبکه‌های اجتماعی، ذهن شما را مدام درگیر اخبار می‌کند. ازآنجاکه مدیریت ذهن برای بسیاری از افراد کار دشواری است، درنتیجه همین موضوع تمرکز آن‌ها را کاهش می‌دهد.

۲- استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی سبب شکل‌گیری عادت حواس‌پرتی در شما می‌شود. شما می‌خواهید کتابی مطالعه کنید اما صدای دریافت پیامی را می‌شنوید. اکثر افراد به‌سرعت از جای خود بلند می‌شوند تا پیام دریافتی را چک کنند. درنتیجه شما به‌راحتی یک عادت بد در خود ایجاد می‌کنید. شما به ذهن خود اجازه می‌دهید که به‌راحتی دچار حواس‌پرتی شود. حتی هنگامی‌که گوشی همراه خود را در حالت بی‌صدا قرار می‌دهید، بازهم هرازگاهی برای چک کردن پیام‌های آن از جای خود بلند می‌شوید.

واقعیت این است که ذهن شما به بررسی این پیام‌ها و شبکه‌های اجتماعی عادت کرده است. شما بدون دلیل به سراغ این شبکه‌ها می‌روید زیرا از انجام این کار حس خوبی دارید. وقتی در حال گشت‌وگذار در این شبکه‌ها هستید و نیاز به فکر کردن به دیگر امور زندگی ندارید، احساس رضایت می‌کنید.
اما نمی‌دانید که همین یک کار ساده تمرکز شما را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی

برای اینکه به‌مرور دچار حواس‌پرتی و کاهش تمرکز نشوید، از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت صحیح استفاده کنید.

۱- تحت هیچ شرایطی برای بررسی شبکه‌های اجتماعی کار خود را رها نکنید.

۲- برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی، به خود زمانی اختصاص دهید. برای مثال شما می‌توانید روزی ۳ بار از این شبکه‌ها استفاده کنید و در مدت‌زمان مشخص. برای مثال در طول روز فقط ۱ ساعت از زمان خود را به این کار اختصاص دهید و نه تمام اوقات خود را.

۳- هیچ‌گاه پس از بیدار شدن از خواب، و شب قبل از خواب از این شبکه‌ها استفاده نکنید. شما با این کار فقط آرامش و تمرکز خود را کاهش می‌دهید و شب نمی‌توانید خواب عمیقی داشته باشید.

۴- سعی کنید برای خود هدفی قرار دهید تا به‌جای گشت‌وگذار بیش‌ازحد در فضای مجازی، از آن بهره ببرید. برای مثال می‌توانید از تمرین‌های افزایش تمرکز به کمک تصویر‌سازی و یا افزایش محدوده بینایی در اوقات بیکاری خود استفاده کنید.
ازآنجاکه تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تمرکز ذهن، غیرقابل‌انکار است، سعی کنید که در دام آن گرفتار نشوید. استفاده صحیح و بهینه از آن‌ها نه‌تنها در زندگی شما اختلالی ایجاد نمی‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند که تمرکز بالاتری داشته‌اشید و درنتیجه زندگی هدفمندتری را تجربه کنید.

2 نظرات
  1. احمد رضا فاضلی می گوید

    با سلام و احترام

    ۴- سعی کنید برای خود هدفی قرار دهید تا به‌جای گشت‌وگذار بیش‌ازحد در فضای مجازی، از آن بهره ببرید.
    اين جمله جالبي بود كه در اين مقاله بود كه بايد همه افراد مورد توجه قرار دهند

    موفق باشيد

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم جناب فاضلی شاد و موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.