چگونه از ظرفیت مغزی بیشتری استفاده کنیم؟

ظرفیت‌های مغزی چیست؟

چگونه می‌توان از ظرفیت مغزی بیشتری استفاده کرد؟ آیا چنین صحبتی صحیح است که انسان‌های برتر از ظرفیت مغزی بیشتری استفاده می‌کنند؟
بسیاری از مردم خواهان استفاده بیشتر از ظرفیت مغزشان هستند. برخی معتقدند که نوابغ از ظرفیت مغزشان بیشتر استفاده می کنند. بسیار شنیده‌ام که گفته می‌شود برای موفقیت باید همه مغز خود را به کار بگیرید. واقیعت این است که مغز ما با حد اکثر ظرفیت خود به کار گرفته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که همه قسمت‌های مغز فعال است. اگر همه قسمت مغز فعال نبود و انسان تنها از ۱۰ درصد ظرفیت مغزش استفاده می‌کرد، آسیب‌ مغزی قسمت‌های مختلف انسان را از کار نمی‌انداخت. به بیان دیگر یک آسیب مغزی کوچک لطمه زیادی به عملکرد انسان وارد می‌کند. در نتیجه همه قسمت‌های مغز انسان فعال است و مغز با تمام ظرفیت خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم؟

حال که می‌دانیم مغزمان فعال است پس چگونه از آن باید بهتر استفاده کنیم؟ آیا می‌شود مغزمان قوی تر شود؟ بله می‌شود. مغز ما قوانینی دارد که با شناخت آن می‌توانیم مغزمان را قوی تر کنیم. هر چه از مغزتان بیشتر استفاده کنید مغز شما قوی‌تر خواهد شد. یکی از مهم ترین قوانین مغزمان ورزش است. می‌توانید برای آگاهی از این قانون به مقاله موجود در سایت تاثیر ورزش مراجعه کنید. یکی دیگر از قوانین مغز سیم کشی مغز است. مغز هر انسانی از میلیون‌ها سلول عصبی به نام نورون تشکیل شده است. اگر می‌خواهید مغز قوی‌تر داشته باشید باید این سلول‌های عصبی را تقویت کنید. هر کار جدیدی که در زندگی انجام دهید و هر کار جدیدی را که یاد بگیرید این سلول‌ها قوی‌تر خواهد شد. با انجام هرکار جدیدی در زندگی‌تان سلول‌های عصبی با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و یک مسیر عصبی ایجاد می‌شود. با تکرار آن کار این مسیرها در مغزتان قوی می‌شوند.
شخصی روزی از من پرسید که چه کار کند تا بتواند نمره‌های بهتری بگیرد. او می‌خواست بداند رمز موفقیت دوستان دیگرش چیست؟ چرا آنها میتوانند بهتر درس بخوانند و او نمی‌تواند؟ شاید با خود فکر می‌کرد که دیگران استعداد بیشتری دارند. شاید باید هوش بیشتری داشته باشد و بسیاری شایدهای دیگر…
به او گفتم که توانایی‌های او همانند دیگران است و دیگران برتری خاصی به او ندارند. او باید این موضوع را درک می‌کرد و سعی می‌کرد از توانایی‌هایش بیشتر استفاده کند. پس قانون سیم کشی مغز را به او توضیح دادم و او متوجه شد که باید بیشتر تلاش کند. هنگامی که او فهمید یادگیری یک موضوع به تنهایی کافی نیست و تکرار و تلاش است که باعث موفقیت او می‌شود زندگی‌اش تغییر کرد.
اگر کاری را شروع می‌کنید و حس می‌کنید همانند دیگران توانایی انجام آن را ندارید به دلیل ارتباط سلول های عصبی با همدیگر است. در مغز شما ارتباط بین سلول ها به وجود آمده است ولی این ارتباطات تقویت نشده و به حال خود رها شده است. شما نمی‌توانید خودتان را با دیگران مقایسه کنید زیرا این مسیر های عصبی در هر مغزی متفاوت عمل می‌کند. ممکن است دوست شما از کودکی به درس خواندن علاقه داشته و آن‌قدر این کار را تکرار کرده که بسیار راحت‌تر از شما از پس آن بر می‌آید. بنابراین هیچ‌گاه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
برای تقویت مغزتان کارهای متفاوت انجام دهید. از انجام کارهای جدید نترسید. در هر کاری مهارت ندارید سعی کنید مهارت پیدا کنید. بدین ترتیب مغز شما تقویت میشود.

نقش باورها در استفاده از مغز

گاهی اوقات ما باورهای بسیار بدی داریم. فکر می‌کنیم توانایی ما نسبت به بقیه کمتر است و نمی‌توانیم کارهای مورد علاقه‌مان را انجام دهیم. به راستی این گونه است؟ خیر. توانایی ما به اندازه باورهای ماست. اگر بپذیرید که شما نمی‌توانید پس شک نکنید. شما نمی‌توانید. باورهای ما نقش اساسی در زندگی ما دارند. این باورها توسط مغز ما تولید می‌شود و شناسایی این باورها به شما کمک می‌کند تا از مغزتان بهتر استفاده کنید. گاهی اوقات انسان‌ها به‌دلیل تنبلی اشتباه‌هات خود را به توانایی‌های خود نسبت می‌دهند. آنها می‌گویند ما توانایی کافی نداریم و نمی‌توانیم از پس برخی کارها برآییم. بدانید مغز شما همشه قعال است و با قدرت زیادی فعالیت می‌کند در نتیجه باورهای خود را تغییر دهید. اگر باور شما در رابطه با مغزتان را تغییر دهید آنگاه می‌توانید از مغزتان به درستی استفاده کنید. ارتباط های عصبی خوبی شکل دهید و مغز خود را به کار گیرید. برای تغییر باورها می‌توانید به مقاله تغییر باورها در سایت مراجعه کنید. برای این منظور باور کنید که می‌توانید. کافی است مسیر عصبی مناسب ایجاد کنید.
فکر می‌کنید چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید؟ آیا این موضوع را باور دارید؟ برای شروع فقط باید شروع کنید. کار مورد نظر خود را شروع کنید و به هیچ موضوعی فکر نکنید. ممکن است در این راه مغز شما بارها و بارها به شما بگوید که نمی‌توانید. به این حرف ها توجه نکنید و به کار خود ادامه دهید. چنین حرف‌هایی طبیعی است. مغز ما ترجیح می‌دهد تغییر نکند و انرژی کمی مصرف کند. برای همین مرتب شما حس می‌کنید که نمی‌توانید اما باید با آن مقابله کنید. به حرف های ذهن خود توجه نکنید هرگاه با چنین افکاری روبه رو شدید، سعی کنید توجه خود را به یک موضوع دیگر جلب کنید. هرچه بیشتر به این اقکار فکر توجه کنید قوی تر می‌شود. سپس کار مورد نظر خود را تکرار کنید. هر روز به آنجام آن بپردازید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که راحت‌تر از گذشته آن کار را انجام می‌دهید و ارتباطات مغزی شما قوی تر خواهد شد.

11 نظرات
  1. رضا یاوری می گوید

    با سلام
    مقاله خوب و کاربردی نگارش کرده اید از شما سپاسگذارم.

  2. احمد می گوید

    باسلام
    بسیارعالی وجذاب بود

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاس احمد عزیز. شاد باشید…

  3. parisa می گوید

    این مقاله فوق العاده بود ، خیلی ممنون بابت تهیه ی این مقاله

  4. M.H.P می گوید

    ببخشید یه سوال داشتم
    شما تو بند های اولیه گفتین که ما انسان ها از صد در صد مغزمون استفاده میکنیم،درسته؟
    پس چرا توانایی زیادی در یادگیری مسائل جدید رو نداریم؟
    مگه مغز توانایی انجام فعلیت های زیاد و پیچیده ای رو نداره؟

    1. سارا حمیدی می گوید

      دوست عزیزم سلام
      در هر لحظه مغز ما به صورت فیزیکی کاملاً در حال کار کردن است همانند ریه، کلیه، کبد، قلب و دیگر اعضای بدن و همه ما در یادگیری توانمند هستیم اما وقتی ذهن مان درگیر نگرانی، افکار بیهوده است و بر فعالیت های غیر ضروری متمرکز است همانند مقایسه کردن خود با دیگران و … نا خودآگاه از توانمندی هایمون جهت یادگیری استفاده نمی کنیم. این ما هستیم که باید از مغزمان درست استفاده کنیم و گرنه مغز ما به صورت کامل صحیح در حال کار کردن است. شاد باشید

  5. نقیبی می گوید

    باسلام وعرض ادب مقاله خوب وارزشمندی ازسرکارخانم حمیدی مطالعه کردیم ولی یک سوالی برام پیش اومده من چندروزپیش ازآقایی بنام عرفان کلیپی رودیدم ایشان نظردیگری درخصوص استفاده ازتوانایی مغزداشتندایشان گفتندشایدمااز۱۰٪توانایی مغزاستفاده میکنیم افرادنابغه ای مثل انیشتن شایداز۱۵یا۲۰٪توانایی خوداستفاده میکرده واین توانایی اگربیشترشودانسانهاخارق العاده ترازاینکه هستندخواهندبودلطفابفرمایی آیاشماهم عقیده آقای عرفان هستید باتشکر

    1. سارا حمیدی می گوید

      دوست عزیز سلام

      خیر این موضوع صحیح نمی باشد و علم جدید نوروساینس این موضوع را رد کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر کتاب ابر مغز دکتر دیپاک چوپرا را مطالعه نمایید.

      شاد باشید

    2. هلن می گوید

      فیلم لوسی رو مشاهده بفرمایید
      شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد
      اما در آیند ای نه چندان دور حتما شاهد مواردی از این دست خواهیم بود.

  6. سارینا می گوید

    سلام سارای عزیز
    یک سوال برام پیش اومده
    شما گفتید ما از صد درصد مغزمان استفاده میکنیم اما من کلی تحقیق کردم و فهمیدم تمام قسمت های مغز فعاله اما هر قسمت از ده درصد تواناییش استفاده میکنه.مغز من و شما و انیشتین یکیه اما اگه من تنها از ده درصد مغزم استفاده میکنم آلبرت انیشتین از بیست در صد توانایی مغزش استفاده میکنه.اما اگر مغز همه از تمام تواناییش استفاده میکرد دانسته ها و توانایی های همه ی ما با فیلسوفان و نابغه ها یکی بود
    من هنوزم اعتقاد دارم که دارم از ده درصد توانایی هر قسمت مغزم استفاده میکنم.آیا نظرم درسته؟لطفا اگه کسی جوابمو میدونه جواب بده

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      این نظریه به صورت علمی رد شده است و مغز تمام انسان ها با صد در صد ظرفیت خود کار می کند. شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.