بیش از حد فکر کردن چگونه بیش از حد فکر نکنیم؟

بیش از حد فکر کردن: چگونه بیش از حد فکر نکنیم؟

بیش از حد فکر کردن مشکلی است که باعث می‌شود فرد بیش از حد فکر کند. به عبارتی معنای آن فکر کردن زیاد است. اگرچه فکرکردن پدیده ای مثبت است و باعث پیشرفت انسان می‌شود اما بر خلاف آن بیش از حد فکر کردن پدیده‌ای منفی است. هنگامی که در چرخه فکر زیاد گرفتار می‌شوید، اقدامی نمی‌کنید، تصمیمی نمی‌گیرید و فقط به یک موضوع خاص بارها و بارها فکر می‌کنید.

چرا بیش از حد فکر میکنیم؟

معمولاً بیش از حد فکر کردن مربوط به اتفاقات گذشته و یا اتفاقات آینده می‌باشد. گاهی می‌خواهیم تصمیمی بگیریم اما به جای اینکه به صورت عملی اقدام کنیم مرتب در ذهنمان آن را بررسی می‌کنیم. اگر به این افکار دقت کنید متوجه می‌شوید که هیچ‌گاه تمام نمی‌شوند و شما در یک چرخه تولید افکار بی‌پایان گرفتار می‌شوید. می‌توان بیش از حد فکر کردن را در یکی از دو دسته پایین قرار داد.

نشخوار فکری

نشخوار فکری مربوط به اتفاقات گذشته است و این افکار سعی در تصحیح گذشته دارند.

  • برای مثال ممکن است چند ساعت پیش و یا چند روز پیش حرفی زده‌اید که اکنون پشیمان شده‌اید.
  • حق با پدرم بود. نباید چنین کاری می‌کردم.
  • شاید چنین تصمیمی که گرفتم اشتباه باشد.
  • اگر آن حرف را در آن جمع نزده بودم بهتر بود. الان چه فکری نسبت به من می‌کنند؟
  • کاش چنین خریدی نمی‌کردم. هزینه اضافی بود.

همین الان یک کاغذ بردارید و نشخوارهای فکری خود را یادداشت کنید. من همین الان اینکار را انجام دادم. البته از آنجا که من یاد گرفته‌ام این افکار را کنترل کنم فقط یکی دو مورد جزئی هستند.

نشخوار فکری

 

چنین افکاری همیشه در ذهن ما تولید می‌شود و شما نمی‌توانید از ورود چنین افکاری به ذهنتان جلوگیری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اجازه ندهید آنها بر شما غلبه کنند و کنترل زندگی شما را به دست گیرند.

نگرانی

برخی دیگر از افکار در رابطه با آینده هستند. اکثر اوقات این افکار منفی هستند.

  • فردا قرار هست از پایان نامه‌ام دفاع کنم. اگر نتوانم خوب صحبت کنم چه می‌شود؟
  • من هرکاری هم که بکنم هیچ وقت شانس با من نیست. آخرش من تو این مسابقه بازنده میشم.
  • فردا قراره که نتیجه مصاحبه مشخص بشه. ممکن هست من قبول شوم؟
  • شما می‌توانید لیست دیگری از نگرانی‌های خود آماده کنید. کارهایی که دوست دارید انجام دهید ولی نگران عواقب آن هستید. این افکار مدام در

ذهن شما رفت‌و‌آمد می‌کنند. اگر چنین مشکلاتی دارید، در دسته افرادی قرار می‌گیرید که بیش از حد فکر می‌کنند.

اصول تفکر صحیح

تفکر اصولی دارد اما اکثر افراد آن را نمی‌دانند. تفکر سازنده است و به شما کمک می‌کند تا اقدامی انجام دهید. اگر شما به مشکلی فکر کنید و به جای یافتن راه‌حل فقط دچار وسواس فکری و یا فکر بیش از حد شوید، تفکر شما بی‌نتیجه بوده است.

وقتی به موضوعی فکر می‌کنید باید بتوانید راه‌حل‌های خلاقانه برای آن پیدا کنید. پس از هر فکری باید اقدامی صورت گیرد. اگر من(سارا حمیدی) ۳ روز به این موضوع فکر کنم که می‌خواهم یک مقاله برای وبسایت بنویسم و فقط به این موضوع فکر کنم و فکر کنم دچار مشکلات و عوارض فکر و خیال زیاد می‌شوم. در پایان به جای اینکه بتوانم مقاله بنویسم خسته هستم،انرژی کافی ندارم و حوصله انجام هیچ کاری را ندارم. بنابراین به جای اینکه نوشتن مقاله برای من تولید نگرانی کند، در ابتدا به موضوع مقاله فکر می‌کنم. پس از اینکه موضوعی به ذهنم رسید به سرعت برای نوشتن آن اقدام می‌کنم. از آنجا که فکر و عمل همراه هم بوده است من توانسته‌ام از اصول صحیح تفکر استفاده کنم.‌

عوارض بیش از حد فکر کردن

در این مواقع شما نمی‌توانید دست از فکر کردن بردارید و هر فکری فکر بعدی را تولید می‌کند. به جای اینکه به دنبال راه حل باشید فقط و فقط به مشکل فکر می‌کنید و نمی‌توانید برای آن راه‌حلی پیدا کنید.
شما مرتب تجارب روزانه و تعاملات خود با دیگران را تحلیل می‌کنید. در چنین حالت‌هایی کارایی شما کاهش می‌یابد. حافظه شما به مرور ضعیف‌تر خواهد شد. اعتماد به نفس شما کاهش می‌یابد و دچار خشم و افسردگی خواهید شد.
همچنین در چنین حالت‌هایی تمایل به خوردن غذا افزایش می‌یابد و شما کنترلی بر زندگی خود نخواهید داشت.

غلبه بر فکر و خیال زیاد

۱- آگاهی

آگاهی به بیش از حد فکر کردن و دانستن عوارض فکر و خیال بیهوده و زیاد به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر آن را کنترل کنید.
اکنون می‌دانید که نشخوارهای فکری و نگرانی‌های آینده چگونه شما را در چرخه بیش از حد فکر کردن گرفتار می‌کنند. بنابراین به افکار خود توجه کنید. هنگامی که متوجه شدید درگیر فکر و خیال بیهوده هستید، بدانید که این گونه افکار بازدهی، خلاقیت و عملکرد شما را کاهش می‌دهند.

۲- بر حل مسئله تمرکز کنید.

فکر کردن به آینده و نگرانی‌های حاصل از آن به شما کمکی نمی‌کند. بنابراین از امروز به جای نگرانی در مورد آینده به راه‌حل های موجود فکر کنید. شما می‌توانید مقاله حل مسئله را مطالعه کنید.

۳- تصمیم‌گیری کنید.

زمان مشخصی برای تصمیم‌گیری در رابطه با یک موضوع قرار دهید. شما نمی‌توانید مدت زمان زیادی درگیر یک تصمیم کوچک باشید. پس از اندکی فکر کردن تصمیم بگیرید و آن را اجرا کنید. بدانید که برای هر تصمیم باید مدت زمان محدودی قرار دهید و به یک موضوع بیش از حد فکر نکنید.

۴- بررسی نشخواهای فکری

مدت زمان مشخصی تعیین کنید و به آنچه در ذهنتان است رسیدگی کنید. نگرانی‌ها و نشخوارهای فکری را یادداشت کنید. اگر فکر می‌کنید که کار اشتباهی در گذشته انجام داده‌اید، از آن تجربه کسب کنید. برای مثال برای خود یادداشت کنید که چه کارهای دیگری می‌توانستید انجام دهید و یا اینکه چگونه می‌توانستید رفتار بهتری داشته باشید. به این فکر کنید که اگر در ِآینده با چنین شرایطی روبه رو شدید چه رفتاری باید انجام دهید.
در طی روز و هنگامی که افکار مزاحم به شما هجوم می‌آورند، آنها را یادداشت کنید و در زمان مناسب به آنها رسیدگی کنید.

۵- تمرین‌های افزایش تمرکز و توجه به شما کمک می‌کند تا افکار خود را بهتر کنترل کنید.

با انجام دادن چنین تمرین‌هایی شما یاد می‌گیرید که بر کار خود تمرکز کنید و فقط بر افکار دلخواه خود تمرکز و توجه کنید. با تقویت تمرکز خود می‌توانید بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید و زندگی بهتری را تجربه کنید.
شما می‌توانید همین الان با شرکت در دوره رایگان سایت ما این تمرین‌ها را دریافت کنید.

 

21 نظرات
  1. پروین شیربیشه می گوید

    مقاله بسیار مفیدی بود.
    برای مشکلی که اغلب به آن و عوارضش بی توجهیم.
    سپاس فراوان با آرزوی پیروزی

    1. سارا حمیدی می گوید

      سپاسگزارم خانم شیربیشه عزیز. موفق باشید

  2. حسین می گوید

    مقاله بسیار عالییییییییی بود.
    متشکر م

  3. بهاره می گوید

    سلام.خسته نباشین.مقاله شماعالی بود.ممنونم.متاسفانه تمام موارد ذکرشده برای من صدق میکنه وچاره نگرانی ونشخواره فکری هستم.میتونم بگم که تمام روز درحال فکرکردنم وباعث شده تمرکزم روی کارام وبخصوص موقع درس خوندن ازبین بره وبه کنی کارامو تموم کنم.مرسی ازراهنماییهای عالیتون?

  4. بهاره می گوید

    سلام.مطلبتون عالی وکامل بود.مرسی

  5. میلاد می گوید

    من خیلی فکر میکنم و اضطرابمم زیاده

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیزم
      پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید
      مدیریت ذهن
      پیشنهاد ویژه شرکت در دوره زندگی در لحظه حال می باشد. شاد باشید

  6. مرصاد طالبى می گوید

    ممنون از مقاله بسيار مفيدتون. قلم ساده و روانتون براى درك مطلب خيلى كمك ميكنه

  7. بیتا می گوید

    سلام.متاسفانه منم خیلی فکر میکنم ولی الان مقالتون رو مطالعه کرد و خیلی حس خوبی بهم داد و میخوام از روش های خوبی ک گفتین استفاده کنم خیلی ازتون ممنونم بابت راهنماییهاتون واقعا عالی بود خسته نباشین

  8. محمد می گوید

    سلام واقعا مطالب مفیدی بود لطف کردین من الان یک سالی هست که مصرف weed دارم این جدیدا خیلی به این مشکل میخورم پراکندگی مغذم حس میکنم گرفتم در حدی که شاید بی خیال حتی بیشتر اوقات ساعت شب به بیداری و فک کردن به چیز هایی که اصلا اهمیت ندارن شده ساعت ۱۲ شب بخوام بخوابم تا ۷ صبح داشتم فکر پراکنده میکردم بعضی مواقع توی طول روز هم سراغ ادم میاد که واقعا متنفرم ازش در حدی که دوستانم وقتی بام حرف میزنن گوشم میشنوه ولی متوجه حرف هایش نمیشوم و مجبورم ۲ باره بگم حرفش رو تکرار کنه به این موضوع اگه رسیدگی نشه میتونه موقعیت اجتماعی تونم به خطر بندازه

  9. دریای آبی می گوید

    سلام خانم حمیدی .خدا قوت .من مدتیه که توگوگل به سایتهای شما برمیخورم. ازخدا ممنونم .مطالب شما به دردورنج من مفید واقع شده. اما میخوام بازهم مشکلمو باشمادرمیان بذارم. من سالهاست که به این مساله دچار شدم و همیشه درحال فکرکردنم. وفکرهای من درخصوص درست زندگی کردنه .فکرکنم دیگه قانون و راه وطریقه ای نمونده باشه که درموردش نخونده و فکر نکرده باشم. بسیار افسرده و خستم ونمیدانم چه کار کنم.همش به دنبال این هستم که طریقه ی زندگیم و خودم بی اشتباه وبی غلط باشه.

    1. گروه آموزش تمرکز می گوید

      دوست عزیزم سلام

      کاملاً مشخص هست که دوست دارید یک زندگی خوب را تجربه کنید و این فوق العاده است و من به شما تبریک می گویم.

      مشکلی که وجود دارد این است که گاهی اوقات افراد دچار شک و تردید میشوند و نگران از اینکه آیا هنوز اطلاعات کافی دارند؟ آیا واقعا آنچه لازم هست یاد بگیرند را یاد گرفته اند و … و در این صورت شما در یک چرخه بی پایان یادگیری، سرچ کردن و گاهی ناامیدی درگیر میشوید.

      به خودتان، به توانمندی هایتان و به آنچه تا کنون یاد گرفته اید ایمان داشته باشید. بهترین کاری که باید کنید این هست که در لحظه حال زندگی کنید و احساس خوبی داشته باشید.

      دوره زندگی در لحظه حال میتونه خیلی بهتون کمک کند. شاد باشید

  10. دریای آبی می گوید

    لطف کنید و مطلب من رو بی پاسخ نگذارید متشکرم

  11. من بیچاره می گوید

    خیلی ممنون.خیلی مفید بود‌جالبه من فکر میکردم فقط من گرفتار این مشکل شدم.اصلاً نمیدونستم این مشکل فراگیر.تا حدی که برای رفعش مقاله هم نوشته میشه.
    بازم ممنونم ازشما

  12. مهدی می گوید

    تشکر از وقتی که گذاشتین،مفید بودن

  13. ابوالفضل می گوید

    سلام من چن وقتیه دچار یه حالت خیلی خسته کننده شدم مثلا همیشه هرجارو ک میبینم و تو ذهنم هس میگم چرا اینجوریه چرا باید اینجوری باشه اصن هدف ما از زندگی کردن چیه و خیییلی چرا و چرا و چرا… من راجب همه چیز خیییلی زیاد فکر میکنم اونم فکرای بیخود.مثلا میگم چرا ماشین این شکلیه یا یهو به دستام نگاه میکنم میگم چرا دستام شکلش اینجوریه و خیییلی افکار دیگه…توروخدا کمکم کنین تا مرحله خودکشی رسوندم این افکار یا کلی بخام بگم کلا جهان از یه بعد دیگه نگا میکنم?

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      ممنون از اینکه مسئله خود را با ما در میان گذاشتید.

      پیشنهاد می کنیم حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا بهتون در حل این مسئله این کمک کند. این موضوع در حوزه تخصصی کار ما نیست. امیدوارم بهتون کمک کرده باشیم. شاد باشید

  14. Hayat می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من هم با این مشکل مواجهم، ذهنم همیشه در حال سوال و جوابه یا همیشه در حال بررسی موقعیت های گذشتس یا درمورد اتفاقاتی که نیافتاده پیش بینی میکنه، مخصوصا در رابطه با یکی که برام خیلی عزیزه همیشه داره یک موقعیت هایی رو پیش بینی میکنه که قراره از دستش بدم، که جوابمو نده، یا از همه شبکه ها بلاکم کنه، یا افراد دیگه ای رو به من ترجیح بده، آنقدر رو این فکر ها تاکیید کرده ذهنم که الان دارم میبینم رابطمون مثل سابق نیست
    هر موقع که سعی کردم فکر نکنم بازم بعد از مدتی دوباره شروع شدن.
    توروخدا کمکم کنین دیگه از افکار خسته شدم.

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز

      بهتون پیشنهاد می کنم در دوره ذهن آگاهی شرکت کنید

      شاد باشید

  15. ... می گوید

    سلام من همش تو فکرو خیالم فکر میکردم آدم دیگه آیی هستم فک میکنم باهوش و زرنگ و تحصیل کردم درحالی که من چندساله پست کنکورم و درس نخوندم، هرچی میخونم و متوجه نمیشم یا کسی باهام حرف میزنه متوجه حرفاش نمیشم، خودمو جای آدمایی که برای زندگیشون کاری کردن میذارم اصلا نمیدونم چجوری مشکلمو بگم، انجام کوچیکترین کارام برام سخت شده همه چی اعصابمو خورد میکنه، همش تو اتاق دراز کشیدم و راجب چیزایی که اصن اتفاق نیفتاده فک میکنم توروخدا یکی بهم کمک کنه زندگیم داره نابود میشه

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز
      از اتاق تون بیرون برید و یک سری اقداماتی انجام دهید. شما افکارتون نیستید. آگاه بشید که به هر چی فکر می کنید فقط و فقط فکر است و واقعیت ندارد. دست به یک سری اقدامات بزنید که براتون لذت بخش هست. پیاده روی، شنا کردن، دوچرخه سواری، ورزش کردن و یا هر کار دیگری که ذهن شما را ازاد کند. شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.