پرورش ذهن با کاهش استرس روزانه

پرورش ذهن با کاهش استرس روزانه

پرورش ذهن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر فردی برای داشتن یک زندگی شادتر و هوشمندانه‌تر به آن نیاز دارد.

شاید پیش خود بگویید پرورش ذهن با کاهش استرس روزانه چه معنایی دارد؟ من به‌راستی به پرورش ذهن خود علاقه‌مندم، اما روزانه دچار استرس نیستم.

اگر به پرورش ذهن خود علاقه دارید تا انتهای این مقاله با من همراه باشید. در انتها شما می‌توانید علائم پنهان استرس را تشخیص دهید و با کاهش استرس روزانه ذهن خود را قدرتمند بسازید.

پرورش ذهن چیست؟

همه افراد دوست دارند که مغز بهتری داشته باشند تا بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند. مغز برتر و یا به‌عبارتی ذهن برتر به ما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیریم، هوشمندانه‌تر فکر کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم.

شما ممکن است که خواهان مغز برتر برای برقراری ارتباطات بهتر و یا برای پیشرفت شغلی خود هستید. در هر صورت پرورش ذهن به شما کمک می‌کند که از مغز و ذهن خود استفاده موثرتری کنید.

نقش کاهش استرس در پرورش ذهن

گاهی اوقات استرس علائم پنهانی دارد و ما از وجود آن آگاه نیستیم. بسیاری از اوقات نمی‌دانیم که شاید همین استرس روزانه است که باعث عملکرد پایین ما در زندگی می‌شود. با شناختن این علائم و تلاش برای رفع آن می‌توانیم ذهن خود را پروش دهیم.

ذهنی که دچار استرس است انگیزه کافی ندارد. مرتب دچار بی‌حوصلگی می‌شود و از انجام کارهای مهم فرار می‌کند. فرار کردن از کارهای مهم و نداشتن برنامه در زندگی همه و همه از علائم استرس هستند.

شما با فرار کردن ترجیح می‌دهید که به مشکلات خود فکر نکنید در صورتی که با کنترل استرس و مدیریت آن می‌توانید زندگی بهتری داشته باشید. ذهنی که دچار استرس است تمرکز کمتری دارد، بیشتر دچار افکار مزاحم می‌شود و به‌مرور دچار مشکلات حافظه می‌شود.

بنابراین با کاهش استرس روزانه خود، می‌توانید از ضعف حافظه و تمرکز خود جلوگیری کنید و در واقع ذهن خود را پرورش دهید.

علائم استرس روزانه

    • به‌جای یافتن راه‌حل سعی می‌کنید به مشکلات فکر کنید.
    • بیش از حد به مسائل فکر می‌کنید.
    • بر شرایط منفی خود تمرکز می‌کنید.
    • در پایان شب کلی کار نیمه‌تمام دارید.
    • تمرکز کافی ندارید و افکار مزاحم مانع تمرکز شما هستند.
    • حوصله انجام کارهای روزانه خود را ندارید.
    • به‌جای تلاش برای بهتر کردن اوضاع سعی می‌کنید از آن فرار کنید.
    • انگیزه کافی برای برخی از کارهای مهم خود ندارند.

 

راه‌های پرورش ذهن به کمک کاهش استرس روزانه

برای اینکه عملکرد و بازدهی شما در کار و زندگی افزایش یابد، در ادامه به ارائه راهکارهایی می‌پردازیم که شما به کمک آن می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و ذهن خود را پروش دهید.

راهکارهای ارائه شده برگرفته از کتاب پرورش مغز به زبان آدمیزاد می‌باشد.

به‌هم ریختگی‌ها را کمتر کنید.

آیا تمام کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهید، لازم هستند؟

هنگامی که کارهای زیادی را قبول کنید و مجبور هستید فعالیت‌های متفاوتی را انجام دهید، متوجه می‌شوید که استرس بیشتری را تجربه می‌کنید.
لازم نیست که در طول یک روز کارهای زیادی را انجام دهید. بهتر است لیستی از کارهای خود تهیه کنید و کارهای غیر ضروری را از آن لیست حذف کنید.

شما مجبور نیستید تمام کارها را در یک روز انجام دهید. بنابراین لیستی بنویسید و به این فکر کنید که چه کارهایی را می‌توانید از برنامه روزانه خود حذف کنید تا آرامش شما افزایش یابد. روزانه بر کارهای ضروری تمرکز کنید و کارهای کم اهمیت را را به آینده موکول کنید.

با کاهش به‌هم ریختگی‌ها، نظم ذهنی شما افزایش می‌یابد و ذهن قدرتمندتری خواهید داشت.

قدم‌های کوچک بردارید.

ممکن است برای خود اهدافی قرار دهید و تصمیم بگیرید که سریع به آنها برسید. اما یک نکته کوچک را فراموش نکنید. برای خود اهداف غیر واقعی قرار ندهید.

اگر هدف شما افزایش تمرکز است هدف خود را به‌درستی تعیین کنید. اگر برای خود برنامه‌ریزی کنید که در یک هفته باید به تمرکز بالا برسید و ۵ جلد کتاب بخوانید، ممکن است در پایان هفته به خواسته خود نرسید و ناامید بشوید.

به جای چنین هدفی به خود بگویید که این هفته یک جلد کتاب می‌خوانم و اگر تمرکز کافی نداشتم ناامید نمی‌شوم، شکایت نمی‌کنم و زمان بیشتری را برای تمرین‌های افزایش تمرکز اختصاص می‌دهم.

قدم‌های کوچک شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد.

نه گفتن را یاد بگیرید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید در برابر خواسته‌های دیگران مقاومت کنید، اکنون زمان تغییر است.

هنگامی که می‌خواهید به درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت دهید، زمان کمتری برای خود خواهید داشت و نگرانی و استرس شما افزایش می‌یابد. در نتیجه تمرکز و ذهن شما تضعیف می‌شود.

اگر نه گفتن برایتان سخت است به آن شخص بگویید اجازه بده فکر کنم و بعداً به شما پاسخ خواهم داد.

کارها را به دیگران محول کنید.

لازم نیست که همه‌ی کارهای دنیا را خودتان و به تنهایی انجام دهید. اگر فردی از شما درخواستی داشت و شما می‌دانید که زمان کافی برای پرداختن به آن کار را ندارید، شخص دیگری را به او معرفی کنید.

برای مثال وقتی فردی از من درخواستی می‌کند و من شرایط آن را ندارم اما از صمیم قلب دوست دارم که برای آن شخص کاری انجام دهم به او اینچنین می‌گویم:
راستش من نمی‌توانم چنین کاری را انجام دهم اما اجازه بده از خواهرم بپرسم و اگر او توانست به شما کمک خواهد کرد.

چند فعالیتی را متوقف کنید.

چند فعالیتی باعث کاهش تمرکز و افت شدید بازدهی و عملکرد می‌شود. برای دانستن این موضوع به مقاله چندفعالیتی نگاهی بیندازید.

سازماندهی زمان

گاهی اوقات ما زمان زیادی را برای کارهای غیر ضروری به هدر می‌دهیم. برای هر کاری به اندازه زمان صرف کنید. اگر در حین کار، دچار حواس‌پرتی شدید، یادداشت کنید که تا آن لحظه چه کارهایی را انجام داده‌اید و چه کارهای دیگری باید انجام دهید.
بدین صورت هنگام بازگشت دوباره به کار، سرگردان و پریشان نمی‌شوید و مسیرتان واضح است.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام .محمد هستم .تشکر وسپاس از مطالب مفیدتان.من خیلی سریع تمرکزم را ازدست می دهم .لطفا کتاب یا راه حلی جهت بهبود ارائه می فرمایید.
    باتشکر

    1. سارا حمیدی می گوید

      سلام دوست عزیز. بهتون تبریک می گویم که به دنبال ارتقا مهارت تمرکز خود هستید.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر رامطالعه کنید.

      تقویت تمرکز حواس
      چرا تمرکز حواس ندارم

      همچنین پیشنهاد می کنم در صورت تمایل در دوره افزایش تمرکز نیز شرکت کنید.

      شاد باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.